8 669 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Kakel över köksbänk 10x30 cm
Hejsan!
Nu måste jag bestämma mig snabbt för vilket kakel vi skall ha över köksbänken.
Köket är i körsbär, inte så många skåp utan mest stora lådor, ganska "stram" linje, vitvarorna, fläkt och socklar och handtag i aluminium, golvet ljusgrått och väggen ljusbeige, bänkskivan kommer vara svart granit med "silverstänk" i (nero africa heter den, men den har inte kommit än).Kaklet skall upp till tak bakom köksfläkten som är i hörnet (L-kök).
Jag var idag iväg och fick hjälp (!) i kakelbutiken, och hon tog fram ljusgrå kakelplattor, lite ljusare än golvet, i storlek 10x30.
Hon lade upp dem i mönster på disken och det såg jättebra ut, men jag kan ändå inte lita på att jag egentligen tycker det jag tror jag tycker... :-/
Mina frågor till er, allvetare, är nu:
1. Är det snyggt med plattor 10x30 (liggande)?
2. Skall man sätta dem rakt ovanför varandra, eller ska man sätta dem lite "omlott", typ "tegelstenslook"?
3. Har ni några andra förslag och gärna BILDER på kakel till körsbärskök och aluinventarier.
Jag har velat fram och tillbaka med detta beslut och skjutit upp det för att köket inte blev levererat när det skulle. Men nu måste beslutet fattas!!
Snälla, jag behöver era åsikter!!
Tack och ha en trevlig helg!
Mvh
Helena
Nu måste jag bestämma mig snabbt för vilket kakel vi skall ha över köksbänken.
Köket är i körsbär, inte så många skåp utan mest stora lådor, ganska "stram" linje, vitvarorna, fläkt och socklar och handtag i aluminium, golvet ljusgrått och väggen ljusbeige, bänkskivan kommer vara svart granit med "silverstänk" i (nero africa heter den, men den har inte kommit än).Kaklet skall upp till tak bakom köksfläkten som är i hörnet (L-kök).
Jag var idag iväg och fick hjälp (!) i kakelbutiken, och hon tog fram ljusgrå kakelplattor, lite ljusare än golvet, i storlek 10x30.
Hon lade upp dem i mönster på disken och det såg jättebra ut, men jag kan ändå inte lita på att jag egentligen tycker det jag tror jag tycker... :-/
Mina frågor till er, allvetare, är nu:
1. Är det snyggt med plattor 10x30 (liggande)?
2. Skall man sätta dem rakt ovanför varandra, eller ska man sätta dem lite "omlott", typ "tegelstenslook"?
3. Har ni några andra förslag och gärna BILDER på kakel till körsbärskök och aluinventarier.
Jag har velat fram och tillbaka med detta beslut och skjutit upp det för att köket inte blev levererat när det skulle. Men nu måste beslutet fattas!!
Snälla, jag behöver era åsikter!!
Tack och ha en trevlig helg!
Mvh
Helena
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag undrar om 10x30 kommer upplevas som väldigt randigt? Det kan förmodlgen bli supersnyggt om ni inte har en för kontrasterande fog som framhäver randigheten för mycket. Ska det vara modernt tycker jag absolut att ni ska sätta dem rakt över varandra, ej omlott.
http://www.m2stockholm.se/flash/reality/stefan.swf
Detta är 10x20 kakel, dock inte med era färger.
EDIT Vad ni ska ha för färg beror helt på vad ni vill ha för stil. Ska det vara modernt bör det nog vara vitt matt eller blankt men ska det vara lite mer klassiskt kan det nog funka med beige till körsbär/svart.
Här hittade jag en bild med vitt kakel

Här är en annan bild med mer beige kakel

http://www.m2stockholm.se/flash/reality/stefan.swf
Detta är 10x20 kakel, dock inte med era färger.
EDIT Vad ni ska ha för färg beror helt på vad ni vill ha för stil. Ska det vara modernt bör det nog vara vitt matt eller blankt men ska det vara lite mer klassiskt kan det nog funka med beige till körsbär/svart.
Här hittade jag en bild med vitt kakel

Här är en annan bild med mer beige kakel

1+2. Jag tycker att det kan vara rätt snyggt med 10x30' plattor (hellre vita än grå) och def. "tegelsättning", smal och gärna ljust, ljust grå fog, däremot skulle jag inte sätta dem rakt ovanför varandra, det tycker jag personligen är ffa. alldeles för trendkänsligt och snyggt..... njaäee :-/, men det är ju en smaksak förstås.helenae skrev:
Skulle dessutom välja en varmvit platta istället för grå, för att kunna variera färger i köket med "tillbehör" istället, mycket lättare och billigare att byta ut om man skulle ändra sig.
Tycker faktiskt att denna klassiker också är väldigt snygg, kanske inte den trendigaste, men det ser jag personligen bara som en fördel och de ljusgrå fogarna tycker jag är mycket snyggt tillsammans med vit platta, aludetaljerna, mellangrått klinkergolv och som kontrast den varma tonen hos körsbär.

3. Detta skulle vara mitt eget favoritval, det här är en mix som kallas "vitmix", från Kakelcentralen, ursnyggt, ljust, livfullt men ändå, konstigt nog, nästan enfärgat. Men det är klart det förutsätter ju att man gillar mosaik förstås.

MVH//Christina.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden