Ska nu äntligen renovera om vårt gamla kök. Vi ska höja arbetsbänken till standardhöjd (90 cm?), sätta in ny laminatbänkskiva med överlimmad diskho och byta ut spis mot häll och inbyggnadsugn (i bänkskåp under hällen). Vi ska även byta ut väggskåpen mot horisontala skåp, kakla om (5x5cm mosaik), sätta in ny fläkt med kåpa, montera ett hyllplan ovanför diskbänken (under väggskåpen) och även sätta in spotlights (med dimmer) under hyllan. Puh, det låter jobbigt...
Så till mina frågor:
1. Eluttag före eller efter kakel?
Vi har en eldosa ovanför spisen där tre elkablar kommer ut, en gick till fläkten, en till kombinerat lysrör/eluttag och en hitills oanvänd. Min plan är att kakla, sedan dra kabel till spotlights och ett extra eluttag. Kan jag göra det efter jag kaklat? Eller måste man montera eluttag innan man kaklar (nedsänkt i kaklet)? Vill helst slippa böket med att kakla runt eluttaget, men det kanske blir snyggast med nedsänkt... Gäller det samma sak med kontakten till spotlightsen?
2. Såga ut hål i laminatskiva
Har någon erfarenhet av detta? Svårt? Har läst att man ska tejpa ordentligt, såga underifrån och använda ett blad med många sågtänder. Vi har en sticksåg och har alla mått på häll och diskho, då borde det väl inte vara något problem? Tips?
3. Montera väggskåp före eller efter kakling?
Vi har nu rivit ned de stora, gamla väggskåpen och ska sätta upp mindre, horisontala väggskåp
IKEA Faktum ca 90 cm ovanför bänkskivan. Jag har tänkt montera dessa innan jag kaklar, rätt/fel?
4. Gipsputs som underarbete till kaklingen
När vi knackade ned det gamla kaklet följde lite murbruk med här i var (inte jättemycket). Sedan blev det lite hål efter väggskåpens gamla montering. Är gipsputs ett bra sätt att fylla igen och jämna ut inför kaklingen (och innan primer)? Är det lätt att applicera? Ska man fylla i de största hålen med något annat eller fungerar gipsputs? Har bredspacklat lite tidigare och kan inte tänka mig att det är mycket svårare
5. Lampor ovanför skåpen
Ovanför de horisontella skåpen kommer vi ha en glipa på 30-40 cm och vi funderar på att sätta dit någon typ av ljuskälla (mysfaktor...). Vad för typ av lampa/lampor passar bäst? En del damm lär samlas där tyvärr...
Långt första inlägg, men svar på frågorna o tips uppskattas!