För mig är Ikea ett alternativ, men maken är lite kräsen (enligt honom själv..) och tycker att det bara är skit (pardon my french) och att vi ska satsa på bättre kvalitet...
Men det är ju defintivt skillnad på 80' och ert pris på Ikea!
Vet du vad det kostar att få Ikeakök monterat?
/Pia

Papi skrev:
För mig är Ikea ett alternativ, men maken är lite kräsen (enligt honom själv..) och tycker att det bara är skit (pardon my french) och att vi ska satsa på bättre kvalitet...
Men det är ju defintivt skillnad på 80' och ert pris på Ikea!
Vet du vad det kostar att få Ikeakök monterat?
/Pia
Jag är en hängiven Ikea-fan, har knappt haft några problem alls med varor därifrån trots att jag har och har haft mycket. Tycker åtminstone du ska övertyga honom att göra ett besök där.
Vad gäller montering skiljer det ju beroende på hur mycket delar det är, så det blir ju väldigt individuellt. Men varför inte testa att ladda ner deras program, försök få ihop ett kök (busenkelt och kul), och sen ta en tripp dit och visa upp det ni fått fram så kommer ni få alla prisuppgifter ni behöver.
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/complete_kitchen_guide/planner_tool/index.html

(Nej jag jobbar inte på Ikea, gillar dem bara) :)

Tack Thomas, vi har laddat ner deras kitchenplanner och gjort några skisser... men sedan fick vi ju en ritning från leverantören som lämnade offerten, den borde man ju kunna ta med sig och sedan få hjälp att "översätta" den till Ikeanska. Eller?
Ska faktiskt ta en titt i helgen.
Mvh
Pia

Papi skrev:
Tack Thomas, vi har laddat ner deras kitchenplanner och gjort några skisser... men sedan fick vi ju en ritning från leverantören som lämnade offerten, den borde man ju kunna ta med sig och sedan få hjälp att "översätta" den till Ikeanska. Eller?
Ska faktiskt ta en titt i helgen.
Mvh
Pia
Det kan jag garantera att de kan hjälpa er med, så länge ni har alla mått så är det säkerligen inga problem.
Ser fram emot uppdateringar, håller ju själv på och bygger kök så då är det extra intressant att titta på hur andra bygger också.
Lycka till.

Papi skrev:
Passkåp
Aha! Naturligtvis - borde tom jag ha fattat..;-)
Tror inte att jag vill ha så mycket mer på den väggen eftersom det inte blir så mycket plats kvar till matplatsen då...eller det var kanske inte så du menade?
Eller kanske någon har bra förslag på matplats som inte tar så stor plats? Vi är 5 personer i familjen, oftast 4 som äter samtidigt, men ibland 6...
Jag funderar på att ha en bänk längs väggen och två stolar på andra sidan bordet, ha några pallar eller liknande som inte tar så stor plats som man kan sätta fram vid behov..

Tack för input, hoppas det kommer mera!

mvh
Pia
Nej, jag tänkte mig att du flyttar ut dem till väggen så att högskåpet kommer närmre spisen.
En liten kökssoffa vid väggen? Eller sväng på det hela så att kortsidan är mot väggen!

optimum
IKEA skickade ut ett reklamhäfte med kök för någon vecka sedan. I den framgick priser på ett antal exempelkök och kostnader för montering.

Vi hade från början samma inställning att IKEA var lågbudget krafs och vi kikade på ett antal andra fabrikat. Det slutade med IKEA då vi konstaterat att de håller bra klass och till ett mycket bra pris. De hjälpte till med bra tipps vi planeringen och var mycket seriösa vid köpet.

Förslagsvis, åk och kika på några kök och kika bakom luckor mm för att inte bara se en snygg fasad. Visst får man skruva ihop alla skåpsstommar, men kan man bygga deras vanliga möbler så kan man sätta ihop deras skåp. Blir kanontimpeng i förhållanden till de som levererar färdigmonterade stommar.

Alla skåp ska monteras men vissa på fabrik och då får man vara med och betala lön, arbetsgivaravgifter, vinst mm och dessutom moms på monteringsarbetet. Därefter får man betala en högre fraktkostnad för färdiga skåp. Där ligger en del av skillnaden mellan de andra dyrare alternativen. IKEA har dessutom tänkt igenom hela monteringsprocessen för att man själv ska kunna montera köken på ett rationellt sätt och väljer man ändå ett proffs för montering så har man nytta av genomtänkt koncept.

Eftersom vi valde IKEA fick vi massor med pengar över i budgeten till att välja mycket bra vitvaror (Husqvarna) samt en hel del annat smått och gott.

mvh Roland

Kanske lite offtopic, men när vi gämförde kvalite mellan olika leverantörer så fick vi ett oväntat svar. Den leverantör som offererat oss 120000:- för köket har stommar i 16mm, medans IKEA har 18mm. Detta är enligt inredare viktigt eftersom ett skåp skall vara kraftigt nog att kunna bära en granitskiva. Tänk på att stommarna tar mycket vikt.

Jag har för mej att stommarna är ungefär samma hos Ikea som hos flera kökstillverkare i medelprisklassen. Samma gångjärn också. Det är därför de säljer bara stommar, för att många köper dem och sen beställer en egen lucka från ett snickeri tex.

Vi har köpt några köksskåp från Ikea och de var superlätta att skruva ihop. Och sen är det rätt kul också. Tycker jag ;)

rolri skrev:
Eftersom vi valde IKEA fick vi massor med pengar över i budgeten till att välja mycket bra vitvaror (Husqvarna) samt en hel del annat smått och gott.

mvh Roland
Precis så jag har börjat fundera... jag vill gärna ha en grantibänkskiva och bra vitvaror, och om köket inte kostar skjortan så...

Får ta mig till Ikea och kolla. Men hur svårt är det inte att välja lucka..
/Pia

Papi skrev:
[quote author=rolri link=1138735769/0#20 date=1138771859]

mvh Roland

Hur gör man om man inte vill ha deras vitvaror? Mått och sådant till inbyggnadsugn..är det "bara" till att lämna ifrån sig eller?
/Pia[/quote]

Morsan - din idé om att flytta passkåpen är bra, men vi har så jättelite avställningsyta och då blir man ju av med ännu mer..
Beträffande kökssoffan har vi bord och stolar med bordets kortsida in mot väggen, och det är väldigt lite plats mellan yttersta stolen (vid andra kortsidan) och diskbänken.

/Pia

Jo, bänkyta kan man aldrig få för mycket av ;)
Aha, jag tyckte att bordet stod med långsidan mot väggen på ritningen :-/

Jo, bordet står med långsidan mot väggen på ritningen, men på riktigt står vårt bord med kortsidan mot väggen. Eftersom vi är fem i familjen har vi ju då en stol på den andra kortsidan och det tar mycket plats särskilt som den stolen står precis vid ugnen också...
Så om man öppnar ugnen måste den personen flytta sig eller bli lite varm i baken... ;-)

/Pia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.