nikasp
Hej!

Behöver hjälp med en liten gåta... Mitt nya kök är snart klart och jag har en sådan här helintegrerad diskmaskin från Siemens. Det finns en liten display med resttidsvisning men den jäkeln hamnar ju *under* bänkskivan när man stängt igen maskinen. Hur ska man kunna se displayen och hur länge det är kvar när den är igång? Jag kan ju inte vara ensam i världen som köper en helintegrerad maskin och har som tanke att den inte ska synas... Har inte pratat med någon vitvarusäljare utan bara valt i Myresjöbutiken där jag köpte köket.

B0002754.jpg

http://www.siemens-hushall.com/prod...T350EU&parid=&prid=11020631_43_5_0610

ClasseClas
Jag har en Siemens iofs inte helintegrerad med den kör vi med fördröjd start så oftast går den igång vid 2-blecket på natten, så den är garanterat klar på morgonen! Kanske är ngt för dig också, då behöver du inte bekymra dig om resttiden. Jag ser att "din" maskin har fördröjd start 1-19 timmar. Hoppas att "Ljudsignal vid programslut" går att stänga av vid nattkörning. Annars är det väl just ljudsignalen som löser problemet med att displayen inte går att se under bänkskivan.

nikasp
Måste forska vidare. Vet att jag kan köra med fördröjning men idén med displayen på en helintegrerad maskin skulle jag vilja veta. Andra maskiner har en röd punkt som projiceras på golvet medan den kör men jag tror inte den här har det.

Nåja, mest nyfiken för det här är ett riktigt I-lands-problem. Är ungkarl så jag kör förmodligen 4-5 dagar innan det är dags att diska. Tack för tipset i alla fall.

ClasseClas skrev:
Jag har en Siemens iofs inte helintegrerad med den kör vi med fördröjd start så oftast går den igång vid 2-blecket på natten, så den är garanterat klar på morgonen! Kanske är ngt för dig också, då behöver du inte bekymra dig om resttiden. Jag ser att "din" maskin har fördröjd start 1-19 timmar. Hoppas att "Ljudsignal vid programslut" går att stänga av vid nattkörning. Annars är det väl just ljudsignalen som löser problemet med att displayen inte går att se under bänkskivan.

:) Har en liknade maskin från just Siemens och ibland får man stå som ett fån och lyssna om den är klar eller inte.... Med lite bakgrundsljud (TV/barn m.m.) så hör man heller ingenting utan man får helt enkelt öppna dörren! Som tur är sätts maskinen igång automatiskt när luckan åker igen, för den är ju aldrig färdig när man tror det ;)

Hej!

Siemens har modeller med en liten extra display på framsidan för de som vill se tiden som är kvar! Kanske något dyrare dock....

//Lecke

Det är bara att öppna luckan om man är nyfiken eller om man behöver veta när det är färdigt så att man ka ta en ren kopp mm.
Annars så talar den om (piper) när den är färdig. Det är bara att ställa upp ljudet. Då kan diskmaskinen också fungera som väckarklocka. ;)

nikasp
Jag köpte den dyraste, 45 centimeter, de hade och valde mellan halv- eller helintegrerad. Är som sagt ett I-landsproblem men jag undrar mest vad tanken var med en display på en helintegrerad maskin. Är väl inte många människor som inte har en bänk som döljer ovankant på skåpen?

Lecce skrev:
Hej!

Siemens har modeller med en liten extra display på framsidan för de som vill se tiden som är kvar! Kanske något dyrare dock....

//Lecke

På min Electroluxmaskin lyser en röd diod en rejält lysande punkt på golvet när disken är klar. Man kan dock inte se displayen.

Jag har förslag på en billig lösning på problemet som beskrivs. De enkla lösningarna är ofta bäst. ;)

Mät hur lång tid ett diskprogram tar. Nästa gång dismaskinen skall användas så sätter du äggklockan (som de flesta hushåll har minst en i köket) på den tid du tidigare mätt. Du få en tydlig signal när diskprogrammet är (borde vara) färdigt och du kan på ett enkelt sätt se hur lång tid det är kvar.

Som sagt, enkelt och billigt. Kanske inget för dem som ska ha en elektronisk lösning med displayer osv osv.

nikasp
Jag får helt enkelt borra hål i bänkskivan precis över displayen. :)

Det borde ju gå att modda en sån där väckarklocka som visar aktuell tid i taket... Slakta den och koppla den på den nuvarande displayen. Åsså sätter du den under diskmaskinen så att den visar tiden det är kvar nere på golvet.

nikasp skrev:
Jag köpte den dyraste, 45 centimeter, de hade och valde mellan halv- eller helintegrerad. Är som sagt ett I-landsproblem men jag undrar mest vad tanken var med en display på en helintegrerad maskin. Är väl inte många människor som inte har en bänk som döljer ovankant på skåpen?

[quote author=Lecce link=1137961318/0#4 date=1138092584]Hej!

//Lecke
[/quote]

Vi har en Siemens/Bosch, helintegrerad med "dold" display. Tanken med displayen är förstås att man ser hur lång tid de olika programmen tar när man väljer program och startar maskinen. Konstigare än så är det inte. Öppnar jag maskinen under drift så ser jag hur lång tid det är kvar. Vi har haft maskinen i tre år men aldrig känt ett behov av att veta hur lång tid det är kvar? När den är klar är den klar och då piper det som fasen. Däremot så händer det titt som tätt, som Bygganytt säger, att man glömmer att man startat maskinen och då öppnar luckan (och blir halvt ihjälskrämd av vattenbruset).

nikasp
Ah, nu kan jag sova gott om natten! Kommer att invigas på fredag.

MathiasS skrev:
[quote author=nikasp link=1137961318/0#6 date=1138092813]Jag köpte den dyraste, 45 centimeter, de hade och valde mellan halv- eller helintegrerad. Är som sagt ett I-landsproblem men jag undrar mest vad tanken var med en display på en helintegrerad maskin. Är väl inte många människor som inte har en bänk som döljer ovankant på skåpen?

[quote author=Lecce link=1137961318/0#4 date=1138092584]Hej!

//Lecke
[/quote]

Vi har en Siemens/Bosch, helintegrerad med "dold" display. Tanken med displayen är förstås att man ser hur lång tid de olika programmen tar när man väljer program och startar maskinen. Konstigare än så är det inte. Öppnar jag maskinen under drift så ser jag hur lång tid det är kvar. Vi har haft maskinen i tre år men aldrig känt ett behov av att veta hur lång tid det är kvar? När den är klar är den klar och då piper det som fasen. Däremot så händer det titt som tätt, som Bygganytt säger, att man glömmer att man startat maskinen och då öppnar luckan (och blir halvt ihjälskrämd av vattenbruset).[/quote]

nikasp skrev:
Jag får helt enkelt borra hål i bänkskivan precis över displayen. :)
Detta hjälper inte, displayen visar inget om luckan är stängd.
Däremot om man öppnar luckan så ser man hur lång tid det är kvar på programmet (har den maskinen själv.). Dock så låter alarmet väldigt högt. Piper tre gånger. Sen piper den tre gånger igen om man inte öppnar upp luckan. Sen piper den igen.. och igen.. Så om man kör med fördröjd start så gäller det att man ser till att den avslutas vid den tid man går upp.. (om man inte bor lite större...) :)

Har samma slags diskmaskin som ni övriga i denna tråd, det jag reflekterar över är att ni öppnar maskinen under gång. Detta är inte bra för de köksluckor som finns i direkt anslutning till maskinen; trä, fanér mm tål inte den ånga som kommer ut i längden... I princip ska inte luckan öppnas förrän efter ca en timme efter den diskat klart och det tycker jag kan bli lite krångligt ibland i och med att man inte hör när den diskat klart (vi har stängt av ljudsignalen för att vi inte öppnar den direkt). Ljusdioden i golvet borde lysa tills en timme efter klar disk...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.