6 654 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Laga vägg efter kakel
Håller på att renover kök. Rivit ut ett 20 år gammalt Tibrokök och fick problem när jag skulle ta ned gamla kaklet i köket. Kaklet sitter direkt mot spånskiveväggen och limmet det är uppsatt med är grymt. På vissa ställlen följer halva spånskivan (12mm) med och på vissa ställen går det bättre.
Tips? Vad ska jag spackla med för att få väggen jämn och som det går bra att sätta kakel på igen?
Behöver jag prima, spårrskikt eller dyligt ?
Gamla limmet är gummiliknande. Har fått ned 1/4 del och ska nu idag ge mig på resten. Försökt med slägga och huggmejsel, eller finns det bättre sätt som sparar spånskivan?
mvh Roland
Tips? Vad ska jag spackla med för att få väggen jämn och som det går bra att sätta kakel på igen?
Behöver jag prima, spårrskikt eller dyligt ?
Gamla limmet är gummiliknande. Har fått ned 1/4 del och ska nu idag ge mig på resten. Försökt med slägga och huggmejsel, eller finns det bättre sätt som sparar spånskivan?
mvh Roland
Planerat att sätta 6 mm gipps på ena väggen (kortvägg) men på den längre väggen vill jag undvika.
Har bara 40mm kvar för sista köksskåpet och behöver varje millimeter för att yttersta skåpets dörr ska gå att öppna.
Den vägg jag redan planerat renoveringsgipps till är dessutom yttervägg och diskbänkssida (samt diskmaskin) den sida jag ej vill sätta gipps mot är lång och en innervägg och bör röra sig mindre varför jag vill behålla spånskivan där.
Så det blir till att spackla men med vad?
mvh Roland
Har bara 40mm kvar för sista köksskåpet och behöver varje millimeter för att yttersta skåpets dörr ska gå att öppna.
Den vägg jag redan planerat renoveringsgipps till är dessutom yttervägg och diskbänkssida (samt diskmaskin) den sida jag ej vill sätta gipps mot är lång och en innervägg och bör röra sig mindre varför jag vill behålla spånskivan där.
Så det blir till att spackla men med vad?
mvh Roland
Kan bli mycke spacklande och slipande om det är upp till 6mm gropar. Vad sitter det bakom spånskivan? Är det regelverk eller kanske plank? Är det plank så kan ju ett alternativ vara att skära loss den biten där kaklet sitter och sätta nu skiva. Detta kan ju vara svårt om det är reglat med isolering kanske. Ett annat sett är ju att sätta 6mm gips efter det att skåpen sitter och då bara sätta gips där det nya ska upp. Gör du på detta viset och sätter bänkskivan utanpå så tappar du inte djup på skivan heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Du skulle ju ev. kunna sätta 6mm gips bara bakom kakelplattorna. Då påverkar det inte hur långt ut skåpstommarna hamnar, då förlorar du 6mm bänkdjup
Bra förslag, så skulle jag ha gjort iallafall.. smidigasteSnuttjulle skrev:
Annars så har jag precis gjort klar min kakling och är väldigt nöjd trots mitt tvivelaktiga underarbete. Spacklade väggen med vanligt väggspackel ovanpå lösbetong i två omgångar med rätt så grova lager på en del ställen, funka de me..
Klicka här för att svara
