3 165 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Infällda gångjärn, utbytesluckor
Mina gångjärn i köket är av märket Blüm och infällda i ett runt hål i köksluckorna.
Om jag köper utbytesluckor, brukar det ingå håltagning för sådana gångjärn, eller är det något jag gör själv? Det kan bli svårt att passa in sådana hål själv och jag misstänker att man bör ha en pelarborr för ändamålet.
Helt klart är en pelarborr en förutsättning (kan ev gå hyfsat med borrstopp monterad på borrmaskin, rekommenderar dock ej om det handlar om en hel inredning).
Hålet är 35 mm och det gäller att stoppa på millimetrn när för att inte köra borrspetsen genom luckans utsida.
Annars funkar det perfekt med pelarborr. mät noga och provborra på annat först, gångjärnsfästet i skåpet är justerbart i båda riktningarna så viss tolerans finns om än inte mycket.
Hålet är 35 mm och det gäller att stoppa på millimetrn när för att inte köra borrspetsen genom luckans utsida.
Annars funkar det perfekt med pelarborr. mät noga och provborra på annat först, gångjärnsfästet i skåpet är justerbart i båda riktningarna så viss tolerans finns om än inte mycket.
jag skulle nog skaffa gångjärn som är avsedda för den nya luckan & i sådanafall ev, ändra fästplatsen i stommen , det lär ju inte bli sådana betydelsefulla skador om man nu skulle tabba sig på något gångjärn.
(om jag nu förstod problemet)
(om jag nu förstod problemet)
Klicka här för att svara