Kök
Lindgrenski: Antytt vet jag inte, inte så att jag förstod iaf. Står ju aldrig någon text utan bara enkla, rätt kassa, bilder.
billycox: Hej! Lådkylen finns på IKEA nu, låddiskmaskin kommer tidigast om ett år efter vad jag hört.
Hemmakatten: Titta på www.decosteel.se och www.ablandskronarostfria.se . De har tillverkning efter specialmått. Finns säkert andra också.
alacs: Tack för all input! Vi ska verkligen gå vidare med tanken på 2 st "dubbla" så får vi se var det landar. Vi har oxå frys i källaren, så att kompressorerna stjäl lite utrymme i frysarna är ingen katastrof. Ju mer jag tänker på det desto mer sugen är jag på lösningen. /alacs
Christian S: Finns från fler leverantörer än Gaggenau, du borde alltså kunna komma ned i pris. Kan se jäkligt snyggt ut! Men principen bygger på rening genom kolfilter. /Christian
Martin_Blomberg: Om man gör det med ihopfästningsskruvar från undersidan + lös spånt eller kex (fräser ut spår med kexmaskin) på kanten sitter det bra.
Martin_Blomberg: [citat] Är det en spishäll av glas eller med järnplattor? Om av glas så skulle jag ha följt Jon_h´s råd. Det följer ju med en rakbladsskrapa till glashällar, försök lirka in den under smälta plasten och jucka lite.
Aniska: Vi köpte i andra hand på Blocket en extern fläkt som vi nu fattat är fel. Den ska sättas på utsidan av en vägg eller liknande med ett rör draget från filtret. Vi borde ha köpt en fläkt att sätta i skorstenskanalen. Vet inte om vi kommer att hitta den typ av fläkt vi troddde vi köpt och har vi en fläkt över att sälja vidare... Någon intresserad...? Ska leta efter en fläkt från
kingfisher: Med lite averkning av undersidan av bänkskivan skall det gå att skruva dit den, om man vänder på monteringsringen. om man inte vill averka undersidan av bänkskivan, så kan man nog sätta fast den med lite silikon.
FlitigaLisa: Vi har samma skåp i tvättstugan och stommen är ca 15,5 cm från taket och luckan 7 cm. Sen tillkommer handtaget men det sitter ju inte på kanten av luckan. Så 10 cm låter i minsta laget, 15 cm så har du nog marginal. /FlitigaLisa
coss: det finns ju vinklade uttag som man kan sätta in mot väggen/under skåpet. de ser man knappt
Mr Lloyd Wright: Detta fel fick jag när jag hade installerat Kviks home planner. Den bygger på samma programvara men en senare version. När man klickar på sin IKEA-köksfil så öppnas den i Kvik-programmet och då uppstår detta fel. Lösningen är att starta IKEAs planner och sedan öppna filen därifrån. Kanske inte lösningen för dig men jag skriver det ändå ifall ifall... Kan också nämna att IKEA
plf66: Håller med, induktionsspis är den ultimata vattenkokaren, både när det gäller hastighet och energiåtgång. Induktion med booster... hur många vattenkokare har en chans mot det?
Hemmakatten: [citat] Jo, vi har en sån siemens-modell där överkorgen kan höjas/sänkas med ett enkelt handgrepp. men även i upphöjt läge får inte tallrikarna plats. Alternativet är förstås att ta bort överkorgen, men normalt har man så mycket disk att man vill använda överkorgen också, så det brukar sluta med att jag diskar de stora tallrikarna för hand. Lyxproblem, jag vet ! ;)
rqu: Angående regleringen håller jag med till viss del. Men när man sätter igång min häll så går den direkt till fullt (9) om jag trycer på plus för att sätta igång och sedan på plus igen. Trycker man på minus startar den på 4. Då blir det inte så mycket tryckande vid igångsättandet. Nackdelen är som tidigare inlägg påpekade, det tar upp yta av hällen, och blir det blött där
Suzz: Ramlade på den här sidan och tänkte att det kunde vara bra inspiration till er som är på G med era kök. Finns massor av fina kök som iaf föll mig i smaken. Enjoy! http://www.nyttkok.com/kok/index.php
pojoel: [citat] Det är nog så att det är vi som är lite lustiga som har elugnar/elspisar. Söder om Öresund, kanske med mjukstart Danmark-Tyskland, och öster om Finland använder nog mer än 95% gas till matlagning. Och visst, det är mycket svårare att vänja sig vid ugnar utan vare sig lampor, termometrar eller termostater, men de har gjort det. Man läser in sig på hur det funkar. Min kära
danny_falun: Men det är ett tjockare glas man använder som är tåligt vet inte riktigt vad de heter
Henri: Om luckorna är lackade med blank färg föreslår jag bilpolish. Pröva gärna först med en mild cleaner. Om det medlet visar sig vara för svagt så pröva i stället med en polish som innehåller slipmedel (ex Errbe). Jag använde själv Errbe polish på blanka vita köksluckor från 1972 och den lackade ytan blev i stort sett som ny!
Fabian: Det blir riktigt dimmigt, men det är vattenånga så det försvinner rel. fort. Man luktar en del samma kväll som man lagat mat, men när kläderna legat över natten försvinner det så det är inte så beständigt (troligast för fettet är bortfiltrerat). En idé vi har är att låna en luftavfuktare och se om det gör att man slipper dimman. På vintern då det är torrt inne är det väl
Lurcher: I installationsbeskrivningen http://www.electrolux-ui.com:8080/2007/822/611045SV.pdf står vilka mått skåpet ska ha. Om inte jag missuppfattade dig nu...
ikeahantverkaren: [citat] tja om du är lätt på handen och gör tunna skikt så går det säkert lika bra.lätt att det rinner annars.spruta isåfall enklast på en vågrät liggande yta och låt torka, vänd och gör likadant igen. glöm ej att grunda med grundfärg isådana fall så färgen fäster ordentligt.
Smalspåret: Är det någon som har erfarenhet av denna fläkttyp? Hur effektiva är dom i jämförelse med andra typer? Är dom svår att hålla rent?
FSS: Ser inte rikigt hur det skulle hjälpa att såga ur mer... Det känns mer som om plåten i IKEA-skit-diskhon är för vek. Om man lägger en belastning på fästanordingarna böjer man mer till kanten. Hade det varit fler än två fästpunkter per sida hade det nog fungerat. Undra om man ska lämna tillbaka den? Den har ju trots allt den formen jag vill ha och hålet i skivan är redan sågat.
Fabian: Tack! Vi ville ha högre bakkant från början men den då det var svårt att hitta någon leverantör som kunde göra en såpass lång så fick det bli denna. Eftersom det var en del av ett kök så är jag inte helt säker på vad den kostade. Det jag kan säga är att priset ökade med 18 000 då vi bytte från laminat bänkskivor till hel stenskiva på köksön (1.44x0.96x0.03m) samt hel
Mattias69: Jag har ett 13 år gammalt Marbodal, det är som nytt utom luckan under diskbänken som hat fått lite för mycket vatten på sig. De verkar göra bra grejor iallafall
Maggy: Och villl man så kan man köpa dem på Clas Ohlson! Blum gångjärn dvs samma som Ikea. Har köpt och provat... dämparna passar.
husägare: Har tänkt att bygga en sittbänk i ett hörn där vi kommer att ha vårt runda matbord. Har någon gjort det, och har ni isåfall bilder. Våra mått är ca 120 * 100
Linska: Tråkiga jag föreslår vit laminatskiva med rostfri kant och till det vitt kakel typ 10x30 cm. Allt detta vita för att få in så mycket ljus som möjligt. Svart är ju en så dominerande kulör att det räcker med sådana luckor i matlagnings delen. Det går ju att plocka upp det svarta i tex svarta stolar till ett ljusare bord (el tvärtom) tavelramar och andra detaljer. Var hos en bekant som