13 989 läst ·
22 svar
14k läst
22 svar
Köksö, vad är bra med en sådan
Vi bygger ett U-kök och kommer inte att ha någon fast köksö. Det blir för trångt. Däremot funderar jag på att fixa en lätt flyttbar bänk i lagom höjd som man kan plocka fram när den behövs. Behoven skiftar ju och om bänken går att ta bort får vi plats med ett rejält långbord i köket!
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
I vårt stora kök använder vi en köksö för att dela av mellan produktions och konsumtionsdelen. Köksön är 130*120 och bänkskivan är 130*150 vilket ger oss någonstans att ha benen på bardisk-sidan. Höjden på köksön är betydligt högre än standard bänkskive-höjd vilket gör den trevlig att jobba vid för de längre personerna i hushållet.
Vi har både vatten och el i vår köksö vilket gör att vi kan använda ön på många sätt. Databord, frukostplats. tillredningsyta eller något av många andra saker.
Vi har både vatten och el i vår köksö vilket gör att vi kan använda ön på många sätt. Databord, frukostplats. tillredningsyta eller något av många andra saker.
Lite för och lite emot, men inga problem med en köksö, verkar det som. Visst, lite mer att håla ordning runt, men då också möjlighet till fler skåp och lådor under ön. Köksytan bör också vara tilltagen, så att det platsar med en köksö på några kvm mer mitt på golvet. Det här med modegrej, ja det vet man inte förrän efter ett antal år, hur man kunde vara så naiv, att sats på en köksö..........
Mitt nuvarande kök (om nya ägarna ursäktar, bor kvar än) byggde jag upp, med vad som var populärt för 14 år sedan. När mäklaren kom och såg detta, blev det många usch usch. Körsbär...det är det ingen som vill ha idag, och vita maskiner...hemskt. Jag fick möjlighet att kolla med Ballingslöv, och undrade vad det var för skräp de sålt till mig...... O nej. svarade Ballingslöv, det är vårt finaste kök.
Mäklaren kunde inte sälja huset= ny mäklare som sålde det inom 3 veckor.
Så här ser tydligen en modegrej ut för 14 år sedan.

Mitt nuvarande kök (om nya ägarna ursäktar, bor kvar än) byggde jag upp, med vad som var populärt för 14 år sedan. När mäklaren kom och såg detta, blev det många usch usch. Körsbär...det är det ingen som vill ha idag, och vita maskiner...hemskt. Jag fick möjlighet att kolla med Ballingslöv, och undrade vad det var för skräp de sålt till mig...... O nej. svarade Ballingslöv, det är vårt finaste kök.
Mäklaren kunde inte sälja huset= ny mäklare som sålde det inom 3 veckor.
Så här ser tydligen en modegrej ut för 14 år sedan.

samma här , föredrar att umgås vid ett matbord utan köksslammer i bakgrunden ... lika till vardags som till fest.andersmc skrev:I många fall när man inreder sitt hus måste man tänka efter för vem det är man bygger och för vilka situationer.
Jag har aldrig någonsin varit på en fest där jag behövt rycka in och hjälpa till med matlagningen. Lika lite skulle jag få för mig att bjuda på fest och sedan ställa mina gäster i köket. Så för min del hade en köksö varit fullständigt meningslös.
Därför har vi en svängdörr mellan ett litet arbetskök och matplats i stället för en köksö
gaia
Äh, alla vet ju att man på fester ALLTID hamnar hängandes i köket, dvs vid kylskåp och snacks tillverkningsytor, så köksö är helt rätt socialt och dessutom snyggt och praktiskt.
Fast poängen är ju att man inte offrar någon vardagsbekvämlighet... Köksön är bra till vardags och till fest. Oftast vänjer man sig ju dock vid det man har, jag skulle gissa att de flesta i den här tråden som är negativa har renoverat sitt kök utan köksö, och de som är positiva har renoverat sitt kök med. Sen så vill man övertyga alla om att det man själv valt är bäst.andersmc skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Så är det väl alltid.Fabian skrev:
I vårt fall var det alldeles för mycket erfarenhet av köksöar i hemmen som avgjorde att vi absolut inte skulle ha det när vi fick chansen att utforma det nya köket helt fritt. D.v.s. helt tvärtemot dina teorier.
Jag är en omvänd före detta köksöhatare. Köksö på fel ställe är gräsligt, på rätt plats underbart.
Det måste vara mycket luft och rymd runt en köksö, inträngd nära en vägg gör den ingen glad. Köksön måste också ligga nära köksbänk, gärna parallellt, för att fungera optimalt. Som många andra här har skrivit så används även våran köksö till det mesta. Oerhört flexibelt. Det enda jag vill avråda från är att ha spishäll i köksön, även med en mkt stark fläkt så blir det lätt matos i hela rummet.
Det måste vara mycket luft och rymd runt en köksö, inträngd nära en vägg gör den ingen glad. Köksön måste också ligga nära köksbänk, gärna parallellt, för att fungera optimalt. Som många andra här har skrivit så används även våran köksö till det mesta. Oerhört flexibelt. Det enda jag vill avråda från är att ha spishäll i köksön, även med en mkt stark fläkt så blir det lätt matos i hela rummet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden