7 033 läst ·
1 svar
7k läst
1 svar
Smeg mot Ilve ?
90 cm breda spisar-dock ej med gas
Nu har vi bestämt oss ; vi kommer ej att ha inbyggd ugn och häll utan istället ha en "vanlig" spis med
5 kokzoner, glaskeramik alt. induktion.
Ni som har detta idag; bra / dåligt ?
Vi tittar på Ilve resp Smeg, synpunkter om dessa märken tas tacksamt emot.
Nu har vi bestämt oss ; vi kommer ej att ha inbyggd ugn och häll utan istället ha en "vanlig" spis med
5 kokzoner, glaskeramik alt. induktion.
Ni som har detta idag; bra / dåligt ?
Vi tittar på Ilve resp Smeg, synpunkter om dessa märken tas tacksamt emot.
Jag har sedan en månad en SMEG 90 cm med glaskeramikhäll (ej induktion) och två ugnar. Betalade knappt 17000 för den hos ELON och fick 40 månaders garanti. Motsvarande spis med induktionshäll hade kostat nästan det dubbla så det var ett enkelt val för mig.
Fördelar:
Stor arbetsyta på hällen.
Två ugnar är super, den lilla räcker för en liten gratängform eller en avlång sockerkaka och den blir snabbt varm.
Steglösa vred så det är lätt att justera temperaturen.
Jämn temp i ugnarna, det jag hittills bakat/lagat har blivit jättebra.
Inbyggd klocka och timer.
Nackdelar:
Den är i obehandlad rostfritt stål så alla fläckar syns väldigt bra.
Fläkten i ugnen låter väldigt mycket! Blir den stora ugnen varmare än 225 grader drar det igång en fläkt och den går ett bra tag efter man har stängt av ugnen.
Inga barnspärrar vare sig på ugnarna eller för plattorna. Tror det går att få installerat på ugnen.
Besvärlig att installera enligt elektrikern. Vi fick dra ny tråd från vår elcentral, och den kabel som följde med passade ej. Kolla installationsinstruktioner innan du bestämmer dig för en modell.
Sammantaget är jag nöjd med mitt val. Jag ville ha ett arbetskök med rejäla prylar och tåliga bänkskivor och det har jag fått!
Fördelar:
Stor arbetsyta på hällen.
Två ugnar är super, den lilla räcker för en liten gratängform eller en avlång sockerkaka och den blir snabbt varm.
Steglösa vred så det är lätt att justera temperaturen.
Jämn temp i ugnarna, det jag hittills bakat/lagat har blivit jättebra.
Inbyggd klocka och timer.
Nackdelar:
Den är i obehandlad rostfritt stål så alla fläckar syns väldigt bra.
Fläkten i ugnen låter väldigt mycket! Blir den stora ugnen varmare än 225 grader drar det igång en fläkt och den går ett bra tag efter man har stängt av ugnen.
Inga barnspärrar vare sig på ugnarna eller för plattorna. Tror det går att få installerat på ugnen.
Besvärlig att installera enligt elektrikern. Vi fick dra ny tråd från vår elcentral, och den kabel som följde med passade ej. Kolla installationsinstruktioner innan du bestämmer dig för en modell.
Sammantaget är jag nöjd med mitt val. Jag ville ha ett arbetskök med rejäla prylar och tåliga bänkskivor och det har jag fått!
Klicka här för att svara