Kök
stiga: 2 vägar: Var lat och och ta den snabba vägen genom att smeta gucka över fogen och få i bästa fall till ett bra resultat eller lägg ner lite tid och ta bort fogen och smeta gucka där fogen satt. Kom ihåg detta: Ingen frågar hur länge du höll på men alla ser resultatet.
fresve: Här är ett gäng med neråt-lucka iaf: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=534#rparams=k=s30477599
Larsa: Det finns regler kring detta. Tanken med den med textil på spiral är att den skall brinna upp om du får brand i fläkten, så att branden inte går vidare i kanalen och du kan släcka i kökskåpet (eller hur det nu ser ut). För några år sedan var det textilvarianten som gällde, men jag tror att reglerna ändrats så jag antar att någon klok byggahus-läsare kan tipsa om vad som
Linnex: Är det någon som har erfarenhet av whirlpools 6th sense micros? Eller för den delen annan tillverkare med teknik där micron känner av när maten är klar. Funkar det bra? Dvs att maten blir genomvarm men inte övermicrad. Funkar det både vid kylskåpskallt och fruset.
pinebar: Ja, som sagt, det är nog lite subjektivt och beroende av vilken sotare man får/har. Och det är ju jätteläskigt att det ska vara så. Vilken handläggare som handlägger ett bygglovsärende verkar också ha betydelse för hur det går. :( Skönt att vi bor i ett land där alla behandlas lika och reglerna är tydliga.
Frebbe: Jag har haft den här tråden i åtanke ända sedan den startades, men har lyckats med att inte använda ugnen en enda gång sedan dess (mitt upp i köksrenoveringen, så det blir lite si och så med matlagningen). Men nu till det viktiga, jag har en likande siemens ugn och den brummar just nu på i 200 grader sedan drygt en halvtimme tillbaka och varken metallen eller glasluckan är heta. De är
HusByggarTomten: Så här blev det, raka hyllor, inget upphöjt golv. Kanske blir vid ett senare tillfälle.
Hitman: Bytte packning på Ø50-röret så nu är det tätt och fint igen. Tänkte vänta med socklarna ett par veckor så jag kan kolla det under en tid.
estoffe: Anlita någon som kan lägga en mjukfog. Då blir det snyggt och det är lätt att skära bort vid byte av tapet. Är inte så svårt att lära sig att göra det snyggt. Silikon är taksamt att foga med.
fredwal: Enl uppgift har Ikea höjt kvaliteten på sina diskbänkar. Så är deras Boholms-varianter nåt att ha? Har inte lust att lägga 4-8 tusen på en bänk från Franke.
Fabian-Bom: Vet inte om det funkar på hygieniska ytor men någon form av golvbehandling för betong borde ge en tålig yta. Ett plus är också att bänken går att forma i princip hur man vill, och det kan vara kul.
SnickareEk: Ta bort den dåliga massoniten och byt ut den. Tvätta med boracol/penetrox, mögeldödande samt mögellukts bortagande också. Använd mask vid tvätt och det kan lukta lite något dygn efter beroende på hur mkt du tvättar, De medlena kör vi med iaf när vi tvättar bort mögel.
Jesca_j: Vi har rostfri inbyggnadsugn av ett fabrikat och två stycken 2meters kyl/frys i titan av ett annat fabrikat på sidan om och tittar man ordentligt så ser man skillnad i färg men det är inget som man tänker på om man inte vet om det. Det bästa är som sagt att åka in till handlaren och kolla på plats.
Farzan: Jag vill också tipsa om en designdetalj som jag tycker är rätt listig och kanske kan vara användbar för vissa. Ni vet när man har spisen/hällen i ett hörn med en 45-gradersvägg bakom, ofta med en nisch en bit ovan bänkhöjd? Det är en lösning som funkar bra och oftast ser rätt snygg ut också. Men ibland, i en del sammanhang, tycker jag att den övre halvan av snedväggen - delen
McPelld: för hjälpen. Får nog bli Husfix för det har jag liggande. Tack igen.
Biet: Vår LG side-by-side kyl/frys med ismaskin köptes i nov 2002. Vi gav 17.000:- för den och jag har bara en sak att säga: KANONBRA! Vi är väldigt nöjda. Så nöjda att den fick vara kvar när vi blåste ut köket förra året. I kyldelen finns även en serveringslucka så vi behöver inte öppna hela dörren för att få en skätt mjölk till kaffet :) Vi hade även en combi-mikro från LG
AndersS: Man kan inte bara titta dB värdet utan det som också påverkar är vilka frekvenser som avges från fläkten. Jag har medverkat i tester där personer fått bedömma störande ljud och vilka som ger högst respektive lägst decibelnivå (har gjorts i industri för att skapa förståelse för skadliga ljud). Man kan inte alltid avgöra vilken som har högst dB värde med att lyssna. Så mitt
meckis: det är 3st 60skåp på den höga sidan. sedan ville vi ha en 80spishäll så då fick det bli 40 +80+60 för o så samma längd på båda sidor =) Trevligt att läsningen uppskattades :) var mycket jobb o bygga köket, men det blev rikigt kanonbra! /Meckis
RobertC: Fundera på boholmen. Värkar som många säger att det är dålig kvalitet är det värkligen sån skillnad på dom och andra?
LUDDET: Jag vet inte hur ömtålig en bänkskiva av valnöt är. Inte heller hur den skall inoljas och i så fall med vilken olja. Tror att det finns forumare som har negativa erfarenheter. Skulle inte vilja testa i ett nytt kök. Forska vidare!!
AndersPS: Tack pinebar. Det är där vatten/avlopp finns, och jag tror inte det blir allt för jobbigt även om en eventuell diskmaskin kommer dit i framtiden. Det är ju cirka 130cm brett i gången, och en diskmaskinslucka är väl max 60-70 cm lång? Man vill ju dessutom ha låddiskmaskin, om man ska ha någon :)
Farzan: Jag känner inte till något alternativ men kan bara säga att jag har mycket mjukfog (vanligt sanitetssilikon) mot mina oljade ekbänkskivor och har inte sett några tendenser till att släppa ännu. Men det har bara gått sju månader, så vi får väl se.
putteb: vi har installerat ett sentens vik valnöt o tycker att det känns riktigt bra kavlitetsmässigt vi köpte dock ett utställningskök o har modifierat det för att det ska passa våran planlösning....vi skippade köksön o använde underskåpen som ett traditionellt kök men då vart vi tvungen att skaffa en bredare bänkskiva men det var inga problem lycka till !!
Farzan: Det verkar inte omöjligt att det kan finnas såna skillnader. Att det krävs bygganmälan för att ändra på en imkanal är väl klart men om det krävs sotarutlåtande eller inte beror kanske på vad resp. kommun ställer för krav på innehållet i en sådan bygganmälan. Jag har fått intrycket från tidigare diskussioner om det här ämnet att det kan skilja en del från kommun till kommun.
Gilgo: Vi satte våran ca 65cm ovanför bänkskivan också har jag för mig, det ger betydligt bättre utrymme och översikt över hällen. Man slipper slå huvudet i kupan och man ser kastrullerna längst in.
pinebar: Om du inte sätter fast skåpen ordentligt i golvet så tror jag också att det blir bäst att bygga en liten vägg med reglar, gips och möjligen OSB om du vill skruva upp saker på den sedan. På vår köksö satte vi OSB + gips direkt på baksidan på skåpen för att få till en vägg att kakla på ovanför diskbänken. Men vi har skruvat fast våra skåp i träsocklar som är skruvare i
alacs: Vi har en timmerstuga som står ouppvärmd/oanvänd från september till maj, och vi har massivt trä i köksskåpen, både stommar och luckor. Inga problem. Om IKEA funkar eller ej - bäst att prata med personalen där, kan jag tänka mig.
stiga: [citat] Vad gillade du med strömbrytare på alla uttag? Jag är direkt ovän med det :( Angående de dubbla diskarna så är Siemens dubbelmonteringskit till 2 av deras 45:or ett bra alternativ och dubbla diskar kommer helt klart mer och mer.
fredwal: Har fått samma info, rätt många vitvaror har sänkts. Borde vara mer sånt nu med tanke på finanskrisen, Whirlpool säljer väl knappt nåt i USA numera. Ikeas frakt kostar 2000, men det det kan det vara värt om man får hem allt inkl vitvaror samtidigt.