1 508 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
hur mycket skåp behövs? tips på bok önskas också
Vi ska bygga nytt, hur ska man tänka när det gäller köket? Sätta in allt vad det får plats av skåp, eller försöka räkna ut hur mycket som behövs, eller sätta in det man tycker verkar praktiskt och snyggt och slänga alla pryttlar som inte får plats ;-)
Vi söker också efter tips på inspirationsböcker när det gäller kök. Vi gillar modern stil, men kommer nog inte att gå på det högblanka svarta, vita och röda precis.
Vi söker också efter tips på inspirationsböcker när det gäller kök. Vi gillar modern stil, men kommer nog inte att gå på det högblanka svarta, vita och röda precis.
Jag satsade på praktiskt. Köket är väl den plats i hemmet där vi har mest prylar som aldrig används. Vad ligger längst in i skåpen? 
Fick jag göra om det skulle jag tänkt till lite kring elapparaterna och fixat eluttag i en låda för att alltid kunna ha dem stående där.
Tänk på att lådor i all ära men de klarar inte hur mycket vikt som helst. Tänk även på "flödet" i köket så du minimerar rörelser. Kastruller, tillagningsateraljer och kryddor nära spis. Skafferi samlat. Avställningsyta nära kyl/frys och ugn som funkar när de är öppnade. Diskmaskin nära diskho. Tallrikar och glas nära diskmaskin. Elapparater samlade på en utdragshylla/låda med eluttag för permanent placering. Vem vill flytta runt på brödrost, toast, kaffebryggare mm.
Lycka till!
Fick jag göra om det skulle jag tänkt till lite kring elapparaterna och fixat eluttag i en låda för att alltid kunna ha dem stående där.
Tänk på att lådor i all ära men de klarar inte hur mycket vikt som helst. Tänk även på "flödet" i köket så du minimerar rörelser. Kastruller, tillagningsateraljer och kryddor nära spis. Skafferi samlat. Avställningsyta nära kyl/frys och ugn som funkar när de är öppnade. Diskmaskin nära diskho. Tallrikar och glas nära diskmaskin. Elapparater samlade på en utdragshylla/låda med eluttag för permanent placering. Vem vill flytta runt på brödrost, toast, kaffebryggare mm.
Lycka till!
Vi resonerade som så att det går nog aldrig att göra så mycket förvaring att den aldrig tar slut, så vi prioriterade att göra en lösning som är snygg och känns rymlig och praktisk att jobba i. Blir skåp och lådor för fulla får vi rensa ut gammalt skräp eller flytta det som sällan används någon annan stans (vi har en stor källare att dumpa saker i).
Samtidigt...det får inte blir för lite förvaring heller, vid någon gräns blir utrymmesbristen ett hinder även om man tänker som vi gör. Tyvärr är nog den gränsen rätt personlig. Kolla vad du har i köket nu, försök uppskatta vad det skulle kräva med moderna förvaringslösningar (fullutdragslådor etc) och lägg på lite marginal.
Samtidigt...det får inte blir för lite förvaring heller, vid någon gräns blir utrymmesbristen ett hinder även om man tänker som vi gör. Tyvärr är nog den gränsen rätt personlig. Kolla vad du har i köket nu, försök uppskatta vad det skulle kräva med moderna förvaringslösningar (fullutdragslådor etc) och lägg på lite marginal.
Lådor istället för skåp! Så mycket bättre att komma åt och få överblick. Vi tog nästan bara lådor, men två underskåp för det passade bättre rent estetiskt. Skåpen är knappt använda, där ligger allt som man inte använder och knappt kan se. Lådorna klarar tyngder mycket bättre än jag trodde, vi har både tallrikar och gjutjärnsgrytor i lådor.
Kan rekommendera boken Kök i Sverige av Uuve Snidare, en bok med exempel på köksdesign och funktion genom tiden. Mycket bilder och bra skrivet.
se länk.
http://www.bokus.com/b/9789151841090.html
Kan rekommendera boken Kök i Sverige av Uuve Snidare, en bok med exempel på köksdesign och funktion genom tiden. Mycket bilder och bra skrivet.
se länk.
http://www.bokus.com/b/9789151841090.html
brukar resonera som så att ju mer förvaringsutrymme man har desto mer skit samlar man på sig. Titta bara på alla som har dubbelgarage, bilen står i ena delen och resten är fyllt med skrot som KAN vara bra att ha nån gång... 
Köp bara det ni VERKLIGEN behöver och försök hålla väggarna så rena som möjligt beroende på kökets utformning. Ser inte kul ut i kök där alla väggar är belamrade med skåp från golv till tak. Kan ju iofs vara bra om man tänkt hamstra inför en naturkatastrof eller liknande
Och som ovanstående talare nämnde, lådor! Glöm skåpen.
Köp bara det ni VERKLIGEN behöver och försök hålla väggarna så rena som möjligt beroende på kökets utformning. Ser inte kul ut i kök där alla väggar är belamrade med skåp från golv till tak. Kan ju iofs vara bra om man tänkt hamstra inför en naturkatastrof eller liknande
Klicka här för att svara