Hej!

Finns de någon vänlig själ här inne som kan ge lite feedback på mitt försök till köksplanering kanske?

Kylen och frysen kommer stå på motsatt sida samt en liten matplats, syns inte på bilden.

//mini

• mini planering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
enda ja kan anmärka på, är att du inte verkar ha några passbitar i hörnen på köket, risk att lådorna skrapar i väggen eller tar i dörrfodret tex :)

Redigerat:
Jag hade byggt väggskåpen hela vägen upp till tak för att slippa dammsamlare samt få mer utrymme.

Sedan hade jag byggt väggskåp hela vägen och haft en väggskåpsfläkt istället. Men det mest för att jag inte är såld på dessa rostfria fläktkåpor.

hej!

Jag skulle flyttat runt lite för att slippa ha diskmaskinen innen vid väggen (ibland vill man ju kunna plocka från båda sidor).

Jag skulle valt (från vänster): skåp, diskmaskin, diskbänk, lite bredare skåp, spis, skåp.

Bänken över det bredare skåpet mellan diskbänk och spis blir perfekt för beredning av mat!
:D

Hej!

Tack för synpunkterna :) Passbitar kommer de de bli svårt att rita in de i ikea´s program bara tycker jag. Gjorde ett nytt förslag och så ni kan se. Placerade 3 stycken skåp ovanpå varandra, men de kanske blir lite väl tajt.
Har 260cm takhöjd och ska man kunna ha 3st ovanpå varandra måste man nog sänka överskåpen närmare bänkskåpen, och blir de verkligen bra?

//mini

• mini gif.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog haft kvar diskmaskinen till vänster om det inte finns fönsterbrädor eller liknande som är i vägen. Det känns mest naturligt att stå mitt under överskåpen när diskmaskinen töms för då kommer man åt alla skåp samtidigt. Att ha diskmaskinen i mitten gör att det ser trångt ut att stå till vänster om den, tror också att den kännas i vägen när den är utfälld.

Jag tycker inte det är riktigt snyggt när över och underskåp inte harmonerar med varandra, vill att de skall vara lika breda..
Det första förslaget var bättre med tanke på arbetsyta på bänken, det andra blir det inte mycket av det.
Med tanke på ditt namn, hur lång är du? Med liggande skåp är det tveksamt om man är kort om man ens når det andra skåpet, absolut inte det översta.

Försök ha minst 80 cm mellan spis och diskbänk, det första alt var bättre än det andra.

Jag är 161cm så de kan nog bli lite knivigt att nå de övre skåpen ja ;) Men får ha en kökspall och stå på kanske.
Funderat på om man ska skippa de horisontella överskåpen och använda de "vanliga" stående överskåp istället.

Jag håller inte med fresve gällande bredd på över- och underskåp, jag tycker inte man behöver ta hänsyn till det, däremot håller jag nog med om att om inte någon fönsterbräda eller liknande är ivägen så sitter diskmaskinen bättre längst till vänster, även om det i ett kök med plats inte rekommenderas. Ibland måste man kompromissa lite.

Du måste inte heller ha skåp ända upp till taket om det inte passar. Det går att sätta täckskivor eller något annat överst istället. Men jag håller definitivt med om att det är bra om det når upp till taket. Det ska vi görai vårt kök som vi håller på att renovera.

Jag (som är högerhänt) föredrar att ha diskmaskinen till höger om diskhon.

Menar du att du inte har något element under fönstret? Ifall du har det, går det verkligen att öppna en diskmaskin där längs in i hörnet.
En annan nackdel med att ha diskmaskinen mot vägg är att det kommer stänk mot väggen, vilken med tiden kommer att se väldigt smutsig ut.
Så nej, inte diskmaskinen längst in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.