Byggahus.se
Vi hade tänkt att köpa och själva bygga ett IKEA-kök men så dök reklambaldet från Noblessa ner i brevlådan. Halva priset på hela köket, inkl vitvaror. Enligt Noblessa gäller rabatten hela sortimentet och tillkommer gör endast 5% på slutsumman för ev. montering. Låter bra tycker jag. Drar mig dock till minnes att PLUS-Sverker gjort ett par mindre smickrande reportage om Noblessakök. Kan man få ner friset från 120 till 60 lök är kan det ju vara värt risken.

Någon som har erfarenhet av Noblessas kök? Jag är ute efter om det finns positiva erfarenheter som står i kontrast till det som framkommit i PLUS. Vad finns att säga om kvalite´n när köket väl är på plats.

Vilka marginaler de måste ha?!?!?!
Vi var inne på deras kök tidigare men det sprang iväg till dubbla vad vi trodde pga att priset som stod endast gällde ett standardpaket med ett visst begränsat antal skåpsalternativ etc. Men halva priset kanske kan bli ok...

Det verkar ju lite märkligt, de har annonserat om "halva priset på kök hela juni". Nu heter kampanjen "halva priset på kök hela juli".

För mig luktar det desperat, på gränsen till konkurs. Se till att inte betala en krona i förskott.

Och innan detta så hade de först 20% och sedan 30% ......

Och halva priset gäller även i august eftersom jag kontaktade dem i juni. Kommer inte bestämma mig förrän vi noga gjort research. Finns det nåt sätt att ta reda på om ett företag är på väg utför? Om en konkurs är hotande nära?

Kolla med kronofogden om de har betalningsanmärkningar. Bara att ringa om du har org. numret.

Du kan även kolla med skattemyndigheten om de sköter skatter och avgifter.

Var aktsam om vilket bolag du gör affärer med ifall de har flera bolag. Även läge att kolla eventuella moderbolag.

Det känns väl inte så troligt att Noblessa skulle gå i konkurs. De är väl europas största tillverkare av kök?

Snarare att de vill slå sig in på den svenska marknaden.

Konkurs är ungefär lika troligt som om Volvo beslutar sig att lägga ner.
Men jag tycker inte att deras kök är värda pengarna.
Nu har jag belutat mig att köra IKEA stommar + luckor, specialbeställd rostfri bänk med integrerad ho. Siemens vitvaror. Franke fläkt och ett Merbaugolv. Gediget, modernt och snyggt. Noblessa lämnar jag till de som vill ha ett laminatkök rakt igenom!

Noblessa i Sverige är inte någon speciellt stor leverantör här i landet. De kan mycket väl göra KK, det har inte så mycket med storleken på moderbolaget att göra.

Det har hänt förut att köksfirmor av liknande storlek har kraschat.

Om man går ut under lång tid med halva priset, så kommer det bli svårt att höja priset igen, utan att alla kunder försvinner.

Det finns i det här fallet två alternativ. Antingen har man just startat ett väldigt priskrig på kök, som andra kommer att behöva svara på, eller så är man så illa ute att de inte ser någon annan chans att kraftigt öka volymerna och kunna hålla sig kvar på den svenska marknaden.

Är det som i det senare fallet, så är risken att de i alla fall försvinner stor, och då är garantier inte värda något längre, och det blir svårt att komplettera köket.

Jag tror att vi kommer få se en hårdare konkurrens på kök och badrum eftersom färre husägare är villiga att belåna huset mera för att kunna renovera. Marknaden krymper, och det kommer kräva sina offer i form av konkureser och lägre priser.

DanielSkåne skrev:
Konkurs är ungefär lika troligt som om Volvo beslutar sig att lägga ner.
Ja det verkar ju inte vara så långt borta................

DanielSkåne skrev:
.
Nu har jag belutat mig att köra IKEA stommar + luckor, specialbeställd rostfri bänk med integrerad ho. Siemens vitvaror. Franke fläkt och ett Merbaugolv.

Ska du inte ha ett riktigt kök också.........;o) som matchar övrig inredning.

hempularen skrev:
Noblessa i Sverige är inte någon speciellt stor leverantör här i landet. De kan mycket väl göra KK, det har inte så mycket med storleken på moderbolaget att göra.

Det har hänt förut att köksfirmor av liknande storlek har kraschat.
Hela Noblessa behöver nödvändigtvis inte gå i konkurs, men det är tillräckligt illa om den lokala handlaren gör det. Denne driver inte sällan butiken som franchise, i ett eget bolag. Är konkurrensen för hård på en ort, finns inte underlag för alla butiker. I Gävle öppnade nyss köksfirma nummer 13 eller 14, samtidigt som köksmarknaden har gått ner med 26% sedan årsskiftet. Detta enligt "min" kökskille som alltså nyss gått i konkurs. Hans tips är att det innan det är klart kommer det bara att finnas 5 butiker kvar i stan.

Hej,

Vi har precis fått en offert från Noblessa lockade av 50% driven. Väl förberedda på att de säkerligen sockrat priset kom dock slutsumman som en chock. Totalpris 182000 kr och då har vi kollat upp vitvarupriser från vad siemens rekomenderar på sin hemsida vilket slutar med dessa i vanliga fall höga priser på 65000 kr. Då är priset således för skåp m.m. 117000 kr. De vill dessutom inte redovisa vad saker och ting kostar utan endast totalpriset. Vi har satt ihop samma kök på Marbodal, Kvik och Ikea och hamnat på max 50000 kr för de tatalt 5 underskårp och fyra vägskåp samt laminatskiva som vi ska ha. dvs mindre än halva priset, vi funderar starkt på att driva vidare detta till konsumentombudsmannen då detta ju inte är annat en väldigt FALSK marknadsföring. Vi har även kollat på Ballingslöv där vi även där inte skulle hamna på dessa horribla summor. Slutpriset på 91000 kr för hela köket är vi dock nöjda med de vitvaror vi valt men kampanjen är inget annat en en stor BLUFF!!!

Så de lär väl säkerligen inte gå i konkurs med dessa priser :). VI kommer dock köpa detta kök med de lösningar vi valt men man kan återigen inte låta bli att irritera sig på dess falska marknadsföring som säkert drar några vid näsan. Säljaren insisterade även på att man var tvungen att fatta beslutet här och nu då detta var ett sådant fantastiskt erbjudande något som en sund människa med vet kvar aldrig skulle gå med på :eek:. Sen att man ska betala innan köket levererats ja suck de kan de ju glömma då tar vi hellre en påminnelseavgift eller två :).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.