tryckte lite fel, här kommer resten:
Vår gamla AEG-spis på landet (ca 25 år) ska bytas ut. Jag hittar ingen beteckning hur många volt den är på. Jag har kollat och det är tre-fas framdraget, spisens kontakt har fem piggar, varav en avlång platt i mitten. Se bifogad bild
Tvår frågor:
1. Kan man av detta avgöra om det är 220 eller 380 Volt ?
2. Måste man byta kontakt i väggen för nya spisar?
/thomas
Vår gamla AEG-spis på landet (ca 25 år) ska bytas ut. Jag hittar ingen beteckning hur många volt den är på. Jag har kollat och det är tre-fas framdraget, spisens kontakt har fem piggar, varav en avlång platt i mitten. Se bifogad bild
Tvår frågor:
1. Kan man av detta avgöra om det är 220 eller 380 Volt ?
2. Måste man byta kontakt i väggen för nya spisar?
/thomas
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Kontakten du har på bilden kallas för Perilex kontakt. Om uttaget är korrekt kopplat i väggen så skall det finnas 3 fas i uttaget. Dvs 3 faser, 1 nolla och en skyddsjord.
Om en apparat, ex. en spis tar ut ström mellan 2 faser så får man en 400V inkoppling. Man kan alltså ta ut 3 st 400V inkopplingar. Men det går också att koppla in saker mellan en fas och nollan, då får man 230V. Det är så det funkar i ett vanligt vägguttag, dit är det kopplat en fas och nollan. I spisfallet tar man ofta ut 230 V från alla 3 faserna för att balansera uttaget, blir lägre last på en fas.
Dvs med ett korrekt kopplat perilex uttag så kan man koppla in antingen 400V spisar eller 230V spisar.
Problemet kan vara att det finns en hel del fuskinkopplade perilex uttag, där man inte dragit fram nollan eftersso mden inte behövs när man har en 400V spis.
Kopplar man då in en 230V spis i ett sådant uttag så rikskerar man att den förstörs. Den få slumpartad spänning mellan 0 och 400V (varför det blir så är för långt i denna tråd).
Dvs skall du vara ordentlig säker på hur det är så bör man öppna uttaget och försöka kontrollera att det finns 5 ledare inkopplade (eller ännu hellre mäta med en multimeter att alla spänningarna finns). Om du öppnar så skall du självklart bryta strömmen i centralen först.
I lite nyare hus kan man nog lita på att det är korrekt kopplat. I äldre hus hade man ofta tidigare en fast inkopplad spis utan perilexuttag, sedan har någon installerat uttaget i efterhand i samband med ett spisbyte. Det är ofta då det blivit fel.
Nyare spisar är nästan alltid 230V kopplade på 1 eller flera faser. Därav att problemet med felkopplade perilexuttag kan bli allvarligt.
Om en apparat, ex. en spis tar ut ström mellan 2 faser så får man en 400V inkoppling. Man kan alltså ta ut 3 st 400V inkopplingar. Men det går också att koppla in saker mellan en fas och nollan, då får man 230V. Det är så det funkar i ett vanligt vägguttag, dit är det kopplat en fas och nollan. I spisfallet tar man ofta ut 230 V från alla 3 faserna för att balansera uttaget, blir lägre last på en fas.
Dvs med ett korrekt kopplat perilex uttag så kan man koppla in antingen 400V spisar eller 230V spisar.
Problemet kan vara att det finns en hel del fuskinkopplade perilex uttag, där man inte dragit fram nollan eftersso mden inte behövs när man har en 400V spis.
Kopplar man då in en 230V spis i ett sådant uttag så rikskerar man att den förstörs. Den få slumpartad spänning mellan 0 och 400V (varför det blir så är för långt i denna tråd).
Dvs skall du vara ordentlig säker på hur det är så bör man öppna uttaget och försöka kontrollera att det finns 5 ledare inkopplade (eller ännu hellre mäta med en multimeter att alla spänningarna finns). Om du öppnar så skall du självklart bryta strömmen i centralen först.
I lite nyare hus kan man nog lita på att det är korrekt kopplat. I äldre hus hade man ofta tidigare en fast inkopplad spis utan perilexuttag, sedan har någon installerat uttaget i efterhand i samband med ett spisbyte. Det är ofta då det blivit fel.
Nyare spisar är nästan alltid 230V kopplade på 1 eller flera faser. Därav att problemet med felkopplade perilexuttag kan bli allvarligt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


