Vi behöver råd ...vi har beställt 5x5 vitt blankt kakel till vårat kök som har violjat furugolv, vita skåpluckor och den mörka gråa virrvarr till bänkskiva. Jag har varit inne på att vi skulel ha en mörkare grå fog för att få en riktig retro känsla på köket (övriga väggar i ljusljus pastell turkost...nästan vitt) ..vad tror ni, blir det för stökigt? Är det bättre med en mer neutral fog?

Tacksam för alla tips

Själv föll jag för Kiiltos blågrå (42) – inte lika mörk som mörkgrå, inte lika ljus som ljusgrå och med lite mer liv i och mer i ton med det rostfria i köket.

ah, tack för tipset, har du några bilder?/emelie

Vi har också Kiiltos blågrå (42) till mörka Virrvarr och mosaik som även den är blågrå. Det är den enda grå fog vi har hittat som inte drar åt gult. Den passar jättebra till färgen på strecken på mörka Virrvarr.

Hemmakatten
Jag skulle använda ljusgrå med tanke på övriga (ljusa) färger i köket. Risken är att det blir alldeles för hårt med en mörkgrå fog. Att använda en blågrå fog gör attdu får ytterligare en färg i köket. Virrvarr har ingen blåton i sig.

Ser nu pinebars inlägg om att den blågrå fogen passarbra till virrvarr. Har själv inte den skivan men har tittat på den många gånger, men böjer mig naturligtvis för den som vet.

Trots det tycker jag att den blir för mörk till vitt kakel. Att som pinebar ha fogen ton-i-ton med mosaiken är jättesnyggt, men en helt annan sak.

Redigerat:
Vi har valt både kakel (mosaik) och fog som är ton i ton med strecken på mörka virrvarr. De har faktiskt en tydlig dragning åt blått, i vissa ljus kan man till och med ana lila i skivan. Och Kiiltos 42 är inte så väldigt mörk, den är mellangrå. Det finns en riktigt mörk blågrå fog hos Kiilto också om man hellre vill ha det.
(Den vita skivan tror jag har mycket gulare streck).
2009-06-06_Kakel.jpg

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.