Vi har ett gammalt stort hus från 1930 med torpargrund. I köket är golvkonstruktionen enligt följande: Reglar 3 tum breda x 9 tum höga med ett avstånd på 85cm mellan reglarna och ett spann på 4,6 m tvärs över rummet. (tvärförstyrning 45x145 på mitten av köket för att "styva upp" reglarna). Ovanpå reglarna ligger glespanel av spontade golvplankor och därpå ska golvspånskivor 22mm samt ett dala-floda trägolv på. Min önskan är att ha en köksö mitt på golvet och nu går diskussionerna kring tyngden av bänkskivan. Min dröm är att ha en bänkskiva i sten alt. cement, corian - den behöver inte vara jättetjock och storleken skulle bli ca 1,5 x 1,5 m.
Min fråga: Är det korkat att ha en stenskiva på en torpargrund med dessa förutsättningar? Kommer golvet att svikta ner i en grop om några år? Spannet mellan väggarna är en bit och det finns ingen regel som ger stöd på mitten. Jag har sökt och sökt på internet men inte hittat någon tidigare fråga om detta med bänkskiva i sten och golvkonstruktion. Finns det andra där ute som har stenskivor på sina köksöar på torpargrund? Finns det ngt hårt material sten, corian, cement som väger mindre än ngn annan!? Min sambo är mer inne på att ha ett tyngre material på bänkskivorna längs med väggen för att de reglarna får med stöd från väggen, men jag hade gärna haft "stenen" på köksön i mitten....

Alla synpunkter är välkomna!!

/P

En stenskiva med måtten 1500 x 1500 x 30mm väger 180Kg
Två välvuxna människor väger detsamma som jämförelse.
Dessa två kan stå på en yta som är ½ m². Vågar du släppa in fler än två stycken i köket?
Bygg en ram av 145 x 45 undertill och lägg på masonit så du får sockelhöjden.
Då får du spridning på tyngden så du inte punktbelastar golvet.
Inga problem.........

4 stycken som lyfter i hörnen så blir det 45 Kg pr / st i vikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.