Hej,

Om man skall olja in en ekkubb av rejäl tjocklek, vad bör man använda för "matlagningsvänlig" olja då?

Mvh

TMC

Matolja går bra.

• Gilla
Kan intyga att matolja fungerar utmärkt, har själv använt det under alla år och inte blivit besviken.

Paraffinolja. Finns tex på IKEA.

C
Grejen är att matolja härsknar efter ett tag, paraffinolja kan man ha utan att göra om i flera år om man inte använder skärbrädan så mycket. Men båda funkar förstås.

Tack för input!

Det låter ju inte så bra att matoljan härsknar, vilket jag själv misstänkte, men hur fort gör den det och hur mycket märker man av det vid tämligen frekvent användning av skärbrädan vilket i sig bör krävs regelbunden ny olja?

Mvh

TMC

Hemmakatten
Vi hade tidigare en skärbräda i trä, hade den i 20 år och oljade alltid in den med vanlig rapsolja. Hällde ut några droppar på skärbrädan och tog lite hushållspapper och gned in det. Eventuell överflödig olja torkades av med en ny bit papper. Märkte aldrig någon härsken lukt.

• Gilla
Jag har inte heller upplevt några problem med vanlig matolja. Men då används skärbrädan flitigt varje dag!

Använder också vanlig matolja. Säger som Marklund - använder man skärbrädan så sliter man bort oljan och det finns ingen risk att den härsknar. Det viktiga är bara att inte ta någon olja med stark smak - som t.ex. vissa olivoljor. Själv brukar jag köra med rapsolja.

J
Paraffinolja är det som man skall använda om man inte vill att det skall ta lukt eller smak.

• Gilla
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.