7 854 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Avstånd fläkt häll i kök med lågt i tak..
Håller på att planera mitt nya kök (IKEA) Jag har 218cm i takhöjd vilket blir lite problematiskt när det kommer till fläkten.
alternativen är att ha ett 70cm eller 35 cm fläktskåp (övriga överskåp är 70 cm). Problemet med 70cm skåpet är då att avståndet blir MAX 55cm mellan häll och fläkt (90cm bänkhöjd 55 cm mellan bänk och överskåp 70 cm överskåp =>3cm.. i marginal... ).
Väljer jag 35cm skåpet så ser det minst sagt konstigt ut, vad göra ? Kan jag ha 55cm i avstånd tro?
Ett alternativ skulle ju eventuellt kunna vara att ha en fläkt utan fläktsåp men föredrar att ha skåpvarianten..
alternativen är att ha ett 70cm eller 35 cm fläktskåp (övriga överskåp är 70 cm). Problemet med 70cm skåpet är då att avståndet blir MAX 55cm mellan häll och fläkt (90cm bänkhöjd 55 cm mellan bänk och överskåp 70 cm överskåp =>3cm.. i marginal... ).
Väljer jag 35cm skåpet så ser det minst sagt konstigt ut, vad göra ? Kan jag ha 55cm i avstånd tro?
Ett alternativ skulle ju eventuellt kunna vara att ha en fläkt utan fläktsåp men föredrar att ha skåpvarianten..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kör man med den gamla traditionella fläkten i fläktskåp så är det normalt att bara ha 500mm mellan bänkskivan och fläkten...
Alternativet är ju en vanlig vägghängd fläktkåpa istället som du själv nämner, men då ska man också tänka på att det blir inte snyggt med en 60cm bred fläkt intryckt mellan väggskåpen.
Då ska man helst ha minst 100mm space på var sida fläktkåpan mot väggskåpen...
Alternativet är ju en vanlig vägghängd fläktkåpa istället som du själv nämner, men då ska man också tänka på att det blir inte snyggt med en 60cm bred fläkt intryckt mellan väggskåpen.
Då ska man helst ha minst 100mm space på var sida fläktkåpan mot väggskåpen...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I mitt kök är det 222 cm högt i tak. Väggskåpen är 86 cm höga utom vid spisen där det är 70 cm. Luckornas överkanter är i linje. Det är 39 cm mellan skåp och diskbänk och 45 cm mellan spis och fläkt.
45 cm mellan fläkt och spis är i minsta laget, men det fungerar. 39 cm mellan bänk och skåp är betydligt mer störande. De avstånd du beskriver med 70-skåp låter helt ok för mig.
Erik
45 cm mellan fläkt och spis är i minsta laget, men det fungerar. 39 cm mellan bänk och skåp är betydligt mer störande. De avstånd du beskriver med 70-skåp låter helt ok för mig.
Erik
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan ju då bara upplysa om att de flesta fläktar kräver minst 50cm avstånd vid vanlig elspis och 65cm vid gasolspis...
Mindre än detta är oftast inte godkänt...
Sen att det fungerar är något helt annat...
Mindre än detta är oftast inte godkänt...
Sen att det fungerar är något helt annat...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden