AnneFi
Jag har läst mycket om att många är nöjda med att kontaktuttagen sitter i bänkskåpen.

Kan kanske är lite trög.. men hur sätter man dessa?

i taket på översta lådan måste det väl te emot och överallt annars så rör ju lådorna på sig och där kan den ju inte sitta.

så förklara för en korkad tjej.

var sätter man dom?
 
Ingen korkad fråga alls. Fler innan du som funderat över detta. :)
Man sätter dom bakkant av stommen, då lådorna inte går hela vägen in...
Eller ja, så var det på mina IKEA-stommar med lådor i alla fall.

Hoppas jag tolkade din fråga rätt.

mvh
Daniel
 
jag har också funderat på detta - skulle vilja ha ett grenuttag i en låda så att man kan ladda telefoner etc utan att de ligger framme - är fundersam om det kan bli för varmt dock.

Gissar att man sätter ett uttag i bakkant av stommen och sedan grenuttag till lådan.

Någon som har gjort liknande?
era erfarenheter?
 
AnneFi
men om man sätter det i bakkant, hur ska då sladden nå upp till diskbänken?
 
Jag har några gånger satt uttag liggande med brunnarna uppåt i lådan. Så att man kan komma åt det och plugga in apparater genom att bara dra ut lådan 20cm.
 
Det lättaste och bästa borde vara att sätta uttaget i ett skåp istället
 
AnneFi
raveper skrev:
Det lättaste och bästa borde vara att sätta uttaget i ett skåp istället

Ja det är ju klart men om det inte finns några skåp att sätta i!?
 
Eh, va? Sätta uttagen i lådorna? Varför? Så där är man tvungen att ha en öppen låda när man står i köket?

//Patrik
 
AnneFi skrev:
Jag har läst mycket om att många är nöjda med att kontaktuttagen sitter i bänkskåpen.

Kan kanske är lite trög.. men hur sätter man dessa?

i taket på översta lådan måste det väl te emot och överallt annars så rör ju lådorna på sig och där kan den ju inte sitta.

så förklara för en korkad tjej.

var sätter man dom?

Menar du de uttagstornen man sätter i bänkskivan? isåfall sätts de i skåp med dörr ej lådor(alternativt grundare låda just där) eller i hörnskåp

eller så har man en bänkskiva som är djupare än bänkskåpen
 
AnneFi
I en tråd om det bästa man gjort i köket har det nämnts att man sätter uttagen i lådorna Så maskiner alltid kan vara anslutna. Man bara öppnar en låda och Tar fram en elvisp som är kopplad.
Jag vill nämligen inte ha uttag på väggen.
 
Redigerat:
AnneFi skrev:
I en tråd om det bästa man gjort i köket har det nämnts att man sätter uttagen i lådorna Så maskiner alltid kan vara anslutna. Man bara öppnar en låda och Tar fram en elvisp som är kopplad.
Jag vill nämligen inte ha uttag på väggen.
Att ha inkopplade elprylar liggande i lådorna känns för mig instinktivt fel. De är inte byggda för det och det skapas en helt onödig brandrisk. Detta antingen det gäller en gammal elvisp eller en mobilladdare.
 
jag förstår tanken, den fungerar säkert gra för visp, kanske för matberedare. Men en vattenkokare, kaffebryggare eller brödrost skulle iallafall inte jag vilja ha inkopplad alltid, och framförallt då inte i en låda, där den kanske startar av olyckshändelse, och med det begränsade utrymmet för kylning så kommer det att börja brinna.
 
hempularen skrev:
jag förstår tanken, den fungerar säkert gra för visp, kanske för matberedare. Men en vattenkokare, kaffebryggare eller brödrost skulle iallafall inte jag vilja ha inkopplad alltid, och framförallt då inte i en låda, där den kanske startar av olyckshändelse, och med det begränsade utrymmet för kylning så kommer det att börja brinna.
Vid blixtnedslag i grannskapet kan även en inkopplad elvisp få överslag. Då vill jag inte att den skall ligga gömd i ett skåp.
 
AnneFi
Jag kommer inte att Ha en massa saker inkopplat. Iofs hade jag varit sugen på att ha brödrosten i en låda inkopplad tanken var bara att ni skulle förstå principen.
Inga uttag synliga i köket.


För övrigt så är redan vår kaffekokare, brödrost och vattenkokare alltid inkopplad. Varför skulle det vara dåligt?
 
AnneFi skrev:
För övrigt så är redan vår kaffekokare, brödrost och vattenkokare alltid inkopplad. Varför skulle det vara dåligt?
Det går väl bra att ha dem inkopplade uppe på bänken; där står de luftigt och man har chans att se om man glömt dem på. Men det är viss skillnad på det och en låda som kanske tom är stökig eller proppfull.

En ytterligare aspekt vad gäller säkerhet är att man inte är ensam. Även om man själv bestämmer sig för att alltid vara noga med vad man har inkopplat i lådan kanske det finns andra i familjen. Och man kanske har en barnvakt en kväll som använder köket eller man kanske säljer huset så småningom. Det skall vara säkert då också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.