Råkade ut för detta hemma hos en kund när en sten lossade från väggen och rev ner skyddplasten jag lagt över stommen och dammade ner innandömet i hurtsarna!
Prövade alla ovan sagda metoder och visst blev dom tysta, fast efter fem drag knastrade det igen, så det slutade med att vi fick köpa nytt!

Kanske en jobbig lärdom men tills nästa renovering som innefattar sågning o slipning så är det kanske dags att skaffa en grovdammsugare och koppla till maskinerna.....

Prova med att lägga ett par i T-röd skölj sedan med vatten blås torrt och något typ av fint fett som det är från början, det är det feta som har fått skiten att sitta.

cecar33 skrev:
Prova med att lägga ett par i T-röd skölj sedan med vatten blås torrt och något typ av fint fett som det är från början, det är det feta som har fått skiten att sitta.
Sprit löser inte smörjfett skulle jag vilja hävda.

Dränk eländet i fotogen/lacknafta, och borsta/tvätta rent.
Låt dem sen torka och smörj med kullagerfett eller liknande.
Så länge det gamla fettet, med slipdammet som fastnat i det, finns kvar,
kommer det att knastra när ni drar lådorna ut och in.
Tyvärr.

Avfettningsmedel från macken i en balja, sen skölja i riktigt hett vatten. Funkar det på bilar och lastbilar borde det lösa fettet i skenorna.

Diskmedel, diskborste och vatten!
Spola av ordentligt och lägg dem på badrumsgolvet och torka...

Skruva loss skenorna och kör dom i diskmaskin, glöm inte smörja efteråt..

Sabinas skrev:
Hihi. Ja det är sant. :)
Man lär ju sig, men man blir så besviken när ett så dyrt & stort projekt skiter sig.
Men katastrof var ett oerhört dumt ordval av mig. Jag ser det nu när jag lugnat mig lite.

Tur att ni finns här att hjälpa mig.
Det är ju en liten skitsak. Andas, det löser sig.
Kolla några avsnitt av Arga Snickaren, fortsätt lyssna på goda råd här.

Sån där blåsmoj man har till tangentbordsrengöring då? en "burk" med sånt kan man nog köpa på nått kontorsvaruhus och prova med (tryckluft på burk).. nu när andra tipsar om att just blåsa rent menar jag..

Lycka till oavsett!
MVH Sandra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.