5 320 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Sent upptäckt ojämn vägg!?!
Hej!
Är mitt uppe i köksrenoveringen och har gjort klart alla ytskikt, monterade bänkstommarna igår och började morgonen med att lägga på bänkskivan...
Nu kommer problemet jag inte var beredd på, när jag lägger bänkskivan mot väggen så inser jag att jag har en stor knöl mitt på väggen som går från bänkskivan till taket, den gör så att bänkskivan ligger ca 1cm ut från väggen på båda kortsidorna,
Min tanke har varit att sätta tapet på väggen och sedan glasskiva utan på men med tanke på hur mkt väggen "skekar" så kanske jag måste tänka om...
Finns det något man kan göra för att jämna ut knölen utan att behöva riva ner allt och börja om med utjämning av "knölen"?
Mvh Björn
Är mitt uppe i köksrenoveringen och har gjort klart alla ytskikt, monterade bänkstommarna igår och började morgonen med att lägga på bänkskivan...
Nu kommer problemet jag inte var beredd på, när jag lägger bänkskivan mot väggen så inser jag att jag har en stor knöl mitt på väggen som går från bänkskivan till taket, den gör så att bänkskivan ligger ca 1cm ut från väggen på båda kortsidorna,
Min tanke har varit att sätta tapet på väggen och sedan glasskiva utan på men med tanke på hur mkt väggen "skekar" så kanske jag måste tänka om...
Finns det något man kan göra för att jämna ut knölen utan att behöva riva ner allt och börja om med utjämning av "knölen"?
Mvh Björn
Enklaste kanske är att limma upp en 6mm renoveringsgipsskiva med gipsbruk som du fyller ut hålrummen på sidorna med. Om det är en innervägg kanske du kan bryta upp väggen på baksidan och rätta till regeln från det hållet.
tanken har slagit mig, men ska jag då sätta "repgips" hela vägen upp till tak eller ska jag försöka släta ut kanten efter ca 50cm, vilket glasskivan kommer ligga på, ta den från andra sidan är tyvärr inget alternativ...
Sätt hela vägen upp till tak (om du inte skall ha överskåp) annars är risken att du får fula klackar/sprickor i väggen där skivan slutar. Det går ju också att såga upp bänkskivan för bulan om man är noga och montera glasskivan på distanser så slipper du gipsa.
Tanken är ju att det ska sitta en tapet bakom glaset och är lite rädd för att det kanske blir "förstoringsglaseffekt" om skivan inte ligger emot tapeten... det kommer förvisso vara överskåp ovanför glasskivan men inte hela vägen, om man sätter skivan med distanser så kanske man kan köra "repgips" och täcka den kanten med trälisten som ska hålla skivan på plats?
Överskåpen kommer ju också sitta helt snett och vint om du inte korrigerar hela väggen, så kör renoveringsgips hela vägen upp och spackla vid bulan som sagts tidigare.
Skivan kan omöjligt ge en optisk förstoringseffekt då den fungerar som en inte lins eftersom den är platt, dock kommer man märka att den inte sitter tätt mot tapeten. Funkar det inte att sätta renoveringsgipsen från underkanten på bordsskivan till underkanten på överskåpen? Det borde bli smidigast och du kan då montera glasskivan tätt mot tapeten som du tänkt. Skivans kanter döljs av skåpen och borddskivan och överskåpen kan du montera på distanser.BjEagle skrev:Tanken är ju att det ska sitta en tapet bakom glaset och är lite rädd för att det kanske blir "förstoringsglaseffekt" om skivan inte ligger emot tapeten... det kommer förvisso vara överskåp ovanför glasskivan men inte hela vägen, om man sätter skivan med distanser så kanske man kan köra "repgips" och täcka den kanten med trälisten som ska hålla skivan på plats?
Klicka här för att svara