Hej
Det har hänt en olycka. Min man slipade i köket. Var damm & spån överallt.
Alla stommarna i vårt kök vi håller på att bygga stod öppna utan lådor i. Nu hamnade lager med dammspån i dessa skenor som ska stänga luckorna mjukt.
Jag har sopat & dammsugit men de går inte mjukt längre utan strävt & låter som våra gamla lådor.
Vi pratar 12-13 par skenor - likadan.
Verkligen katastrof.
Går detta åtgärda på ngt sätt?
Kan man plocka isär, olja el vad sjutton ska vi göra?
Tusen tack om ni kan hjälpa oss. De kostar ju nästan 400 kr paret så vill inte köpa nya direkt. Sedan så vetesjutton hur det blir att skruva loss dessa & sätta nya. Ikeas stommar känns inte lämpade för att skruva flera ggr i samma hål.
Det har hänt en olycka. Min man slipade i köket. Var damm & spån överallt.
Alla stommarna i vårt kök vi håller på att bygga stod öppna utan lådor i. Nu hamnade lager med dammspån i dessa skenor som ska stänga luckorna mjukt.
Jag har sopat & dammsugit men de går inte mjukt längre utan strävt & låter som våra gamla lådor.
Vi pratar 12-13 par skenor - likadan.
Verkligen katastrof.
Går detta åtgärda på ngt sätt?
Kan man plocka isär, olja el vad sjutton ska vi göra?
Tusen tack om ni kan hjälpa oss. De kostar ju nästan 400 kr paret så vill inte köpa nya direkt. Sedan så vetesjutton hur det blir att skruva loss dessa & sätta nya. Ikeas stommar känns inte lämpade för att skruva flera ggr i samma hål.
Åsjutton. Det äger jag ingen.
Dammsugare är ju raka motsatsen. Hårfön?
Finns inget annat sätt?
Ja oavsett vill jag höra att nisäger att ni tror det går att ordna, för jag är riktigt bedrövad nu.

Men är de oljade dessa skenor? Jag har nämligen sopat & grejat & kanske har jag sopat bort olja som gör att de glder bra?
Kanske kan det hjälpa?
Detta är jäkla skit asså. Vet fasen inte vart jag ska ta vägen. Lägger snart ned hela jäkla renoveringen.
Hoppas det går att ordna. Kommer troligtvis ligga sömnlös tills det är ordnat, om det ens går....
Dammsugare är ju raka motsatsen. Hårfön?
Finns inget annat sätt?
Ja oavsett vill jag höra att nisäger att ni tror det går att ordna, för jag är riktigt bedrövad nu.
Men är de oljade dessa skenor? Jag har nämligen sopat & grejat & kanske har jag sopat bort olja som gör att de glder bra?
Kanske kan det hjälpa?
Detta är jäkla skit asså. Vet fasen inte vart jag ska ta vägen. Lägger snart ned hela jäkla renoveringen.
Hoppas det går att ordna. Kommer troligtvis ligga sömnlös tills det är ordnat, om det ens går....
Är det när ni rör på dom för hand det känns som att det är skit i skenorna? Råkade ha ett par monterade när jag sågade upp för hällen och dom bokstavligen badade i spån. Dammsög så gott det gick, hade en mjuk pip så fick ner den bra i skenan. Men dom gick inte alls mjukt när jag körde på dom. Men med en full låda på var det bättre. Märkert idag ingen skillnad på den lådan och övriga. Och är det bara slipdamm tror jag inte ni behöver vara oroliga.
MagnusST - Ska fråga på Ikea imorn. Tack för tipsen!
Segge - Ja det är när vi rör dem för hand. Precis så hände oss med när vi sågade upp för hällen. Vi nöjde oss dock inte utan slipade med slipmaskin på detta med så det kom ytterligare skit ner. De i hällskåpet som badade i slipdamm är de som blivit värst, men alla är mer el mindre tjorviga.
Det var väldigt trevliga nyheter att det kan bli bra med fulla lådor! Precis vad jag behövde höra nu.
Med lite extra olja efter dammsugning pånytt så kanske de kan bli bra då. Skönt också att höra att fler än vi klantat oss såhär,
thomas - Ska absolut kolla detta imorn. Tack
Och tack allihop. Jag ska testa allt detta!
Segge - Ja det är när vi rör dem för hand. Precis så hände oss med när vi sågade upp för hällen. Vi nöjde oss dock inte utan slipade med slipmaskin på detta med så det kom ytterligare skit ner. De i hällskåpet som badade i slipdamm är de som blivit värst, men alla är mer el mindre tjorviga.
Det var väldigt trevliga nyheter att det kan bli bra med fulla lådor! Precis vad jag behövde höra nu.
Med lite extra olja efter dammsugning pånytt så kanske de kan bli bra då. Skönt också att höra att fler än vi klantat oss såhär,
thomas - Ska absolut kolla detta imorn. Tack
Och tack allihop. Jag ska testa allt detta!
Katastrof och sömnlös ! Så länge det inte gäller livet så gäller det inget....
Håller ni på o renovera eller bara äga ett hus så kommer ni att få många "katastrofer"
Håller ni på o renovera eller bara äga ett hus så kommer ni att få många "katastrofer"
Hihi. Ja det är sant. 
Man lär ju sig, men man blir så besviken när ett så dyrt & stort projekt skiter sig.
Men katastrof var ett oerhört dumt ordval av mig. Jag ser det nu när jag lugnat mig lite.
Tur att ni finns här att hjälpa mig.
Man lär ju sig, men man blir så besviken när ett så dyrt & stort projekt skiter sig.
Men katastrof var ett oerhört dumt ordval av mig. Jag ser det nu när jag lugnat mig lite.
Tur att ni finns här att hjälpa mig.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Var lite försiktig med olja, risk att ni binder ännu mer damm till glidytorna.
Vad tror ni är bäst att göra? Försöka göra rent med en kompressor eller olja in lite mera?
De är ju oljade sen innan och jag har tagit bort massa olja nu när jag rengjort men är rädd att om
jag oljar in dem så binder sig dammet ännu mera där.
Kan jag förvärra det om jag bara använder en kompressor?
De är ju oljade sen innan och jag har tagit bort massa olja nu när jag rengjort men är rädd att om
jag oljar in dem så binder sig dammet ännu mera där.
Kan jag förvärra det om jag bara använder en kompressor?
Hej,
Vi råkade göra samma sak när vi sågade ut hålet för hällen, fast du bara på 2 par skenor. Löstes lättast genom att köpa nya skenor i kundservice på ikea, tror inte att de tog mer än 25-30 kr paret som reservdel.
Vi råkade göra samma sak när vi sågade ut hålet för hällen, fast du bara på 2 par skenor. Löstes lättast genom att köpa nya skenor i kundservice på ikea, tror inte att de tog mer än 25-30 kr paret som reservdel.

