Jag ska kakla om i köket och jag håller på att riva ner det gamla kaklet. Jag hoppades på att få ner det gamla kaklet utan att dra med mig gipsväggen, men det var stört omöjligt. Se nedan.
Hur kan jag åtgärda detta? Måste jag riva halva köket för att komma åt så att jag kan byta till ny gipsplatta, eller kan jag åtgärda detta på annat sätt? Jag vill ju givetvis få en plan stabil yta för att kunna sätta på de nya kakelplattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kan jag åtgärda detta? Måste jag riva halva köket för att komma åt så att jag kan byta till ny gipsplatta, eller kan jag åtgärda detta på annat sätt? Jag vill ju givetvis få en plan stabil yta för att kunna sätta på de nya kakelplattorna.
Det där blir ju lite knivigt om köket skall vara kvar, om du skulle riva allt skulle det vara betydligt enklare att kapa ur gipsen och lappa i med ny gips. Men om allt skall bestå så blir det verkligen ett projekt utan dess like - Mer eller mindre stört omöjligt om du frågar mig. Hade det varit OSB bakom gipsen så hade det varit enklare minsann.
Sorry - Det där blir inte lätt och jag hoppas verkligen att någon kan lösa ditt problem.
Kakel på kakel är inte ett alternativ antar jag?
Sorry - Det där blir inte lätt och jag hoppas verkligen att någon kan lösa ditt problem.
Kakel på kakel är inte ett alternativ antar jag?
Oj, är det isoleringen man ser där bakom? Så all gips försvann när du tog bort kaklet? (Förvånar mig inte iofs
Kakel sitter bra.)
Det finns inget att göra förutom att sätta upp ny gips. Jag hade plockat ner överskåpen, tagit en cirkelsåg med djup inställd på gipset tjocklek, och kört ett streck över hela kaklet. Sedan hade jag brytit bort kakel/gips. Går det att dra ifrån bänkarna också så hade jag sågat en skåra där också. Blir mycket lättare om du har ett rakt snitt sedan när du sätter upp nytt kakel.
Dessa skadorna är för stora för att spackla upp. De måste repareras med ny skiva.
Det finns inget att göra förutom att sätta upp ny gips. Jag hade plockat ner överskåpen, tagit en cirkelsåg med djup inställd på gipset tjocklek, och kört ett streck över hela kaklet. Sedan hade jag brytit bort kakel/gips. Går det att dra ifrån bänkarna också så hade jag sågat en skåra där också. Blir mycket lättare om du har ett rakt snitt sedan när du sätter upp nytt kakel.
Dessa skadorna är för stora för att spackla upp. De måste repareras med ny skiva.
På kortsidan på fotot så går ju inte kakel på kakel eftersom det skulle bli för tjockt, men visst man kan väl kanske tänka sig det på de andra väggarna (L-formation på köket där andra änden möter kylskåp).
Bänkskivan ska även bytas för övrigt. Om det spelar nån roll och gör jobbet enklare? Inte supersugen på att slita ner alla överskåp, men det verkar ju vara enda alternativet om man måste komma åt för att kapa ur osv?
Det går inte att använda nån slags styvare spackelspatel som är snällare mot underlaget och "smiter emellan" vägg och platta på ett skonsamt sätt?
Bänkskivan ska även bytas för övrigt. Om det spelar nån roll och gör jobbet enklare? Inte supersugen på att slita ner alla överskåp, men det verkar ju vara enda alternativet om man måste komma åt för att kapa ur osv?
Det går inte att använda nån slags styvare spackelspatel som är snällare mot underlaget och "smiter emellan" vägg och platta på ett skonsamt sätt?
Det du kanske skulle kunna göra är att ta bort så mycket kakel som möjligt. Sedan köra med en mulitcutter längsmed bänk och undersidan överskåp. Ha skåpen som anhåll. Det kan ge ett ganska rakt snitt. Sedan sätta i ny gipsskiva, och använda gips-spackel för att snygga till det sista. Bör gå.
Jag tror det blir svårt. Du kan kanske om du pillar rejält få ner delar av kaklet och bara förstöra pappen på gipset. Men jag tror ändå att du kommer komma förstöra delar av gipset helt. Tror inte att valet av verktyg spelar så stor roll här. Gäller mest att vara försiktig. Kanske använda en hammare, för att knacka in spateln.Ogredani skrev:
Ok, tackar för svar. Då vet jag vad som gäller. Bara bänkskivan kommer bort och jag drar ur diskmaskin och spisugn så får jag en angreppsingång åtminstone.
Isoleringsplast ligger ju direkt bakom som ni ser. Hur bör jag förhålla mig till den? Jag vill ju helst inte performera den. Det blir kanske svårkontrollerat med djupet om jag tar en multicutter. Om överskåpen var borta hade man ju kontrollerat djupet rätt väl med cirkelsåg.
Isoleringsplast ligger ju direkt bakom som ni ser. Hur bör jag förhålla mig till den? Jag vill ju helst inte performera den. Det blir kanske svårkontrollerat med djupet om jag tar en multicutter. Om överskåpen var borta hade man ju kontrollerat djupet rätt väl med cirkelsåg.
Precis... Prova att inte hela vägen med multicuttern (eller med cirkelsågen) utan lämna flera mm. Bryt sedan bort gipsen. Så kommer bara ytpapret vara kvar på baksidan gipset. Men det gör ingenting. Det är så tunt. Du kan lägga ny gips på det där det pappret är kvar. Det viktigaste är att få rent kanterna så att den nya skivan passar hyffsat. Kan du göra med en mattkniv eller liknande efter.
Hehe.....vilka tips du får:wow::x
Som sagt så tar du en multicutter eller en vanlig fogsvans och sågar ut hela gipsen längs med bänkskivan och överskåpen. Plocka bort endast nedersta och översta raden på kakeln och gå loss med multicuttern/sågen, bryt bort gipset. Sedan får du sätta in lite nya reglar i ovan/underkant mellan dom befintliga lodräta reglarna för att ha något att skruva fast den nya gipsen i.
KLART!
Som sagt så tar du en multicutter eller en vanlig fogsvans och sågar ut hela gipsen längs med bänkskivan och överskåpen. Plocka bort endast nedersta och översta raden på kakeln och gå loss med multicuttern/sågen, bryt bort gipset. Sedan får du sätta in lite nya reglar i ovan/underkant mellan dom befintliga lodräta reglarna för att ha något att skruva fast den nya gipsen i.
KLART!
Jag lärde mig ett bra sätt att laga gips av hantverkarna som var här. Såga ut den dåliga gipsbiten och för sedan in en plywood eller annan skiva bakom det kvarvarande gipset. Skruva sedan fast den plywoodskivan genom det befintliga gipset med gipsskruv. Skruva sedan på en ny gipsskiva som passar hyfsat i hålet på plywooden med gipsskruv. Spackla sedan skarvarna.
Plywoodskivan måste vara längre men smalare än det befintliga hålet (eller tvärtom).
Det här funkar nog bäst på mindre hål, annars är det nog risk för försämrad hållfasthet.
Plywoodskivan måste vara längre men smalare än det befintliga hålet (eller tvärtom).
Det här funkar nog bäst på mindre hål, annars är det nog risk för försämrad hållfasthet.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Det tipset fick jag av en kompis också. Det borde ge bäst styvhet i skarvarna. Bara jag lyckas komma bakom det gamla gips så att de vägräta reglarna kan stabilisera upp skarven mellan nya gipsskivan och gamla gipskanten.tank77 skrev:Som sagt så tar du en multicutter eller en vanlig fogsvans och sågar ut hela gipsen längs med bänkskivan och överskåpen. Plocka bort endast nedersta och översta raden på kakeln och gå loss med multicuttern/sågen, bryt bort gipset. Sedan får du sätta in lite nya reglar i ovan/underkant mellan dom befintliga lodräta reglarna för att ha något att skruva fast den nya gipsen i.
Förmodligen finns nog inte tillräckligt med friskt gips för att jag ska kunna skruva fast en skiva bakom så. Funkar nog för enstaka hål som du säger.pelpet skrev:Jag lärde mig ett bra sätt att laga gips av hantverkarna som var här. Såga ut den dåliga gipsbiten och för sedan in en plywood eller annan skiva bakom det kvarvarande gipset. Skruva sedan fast den plywoodskivan genom det befintliga gipset med gipsskruv. Skruva sedan på en ny gipsskiva som passar hyfsat i hålet på plywooden med gipsskruv. Spackla sedan skarvarna.
Som en uppföljning så blev det mycket riktigt att plocka loss befintligt gips och sätta dit nya plattor. Sen var det inte konstigt att det gick sönder så lätt. De tidigare ägarna hade nämligen gjort exakt samma sak innan. Däremot hade de gjort det långt ifrån lika bra. De hade t.ex. på ena sidan satt upp två extrareglar...som bara var infästa i ena änden. 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden