Kök
BirgitS: Till att börja med så är en centralfläkt en fläkt som sitter på t.ex. vinden och som suger luft från många lägenheter (flerfamiljshus) resp. rum (eget hus). En centralfläkt kan kombineras med t.ex. en spiskåpa, med bara ett styrbart spjäll, eller en alliancefläkt, som även kan påverka centralfläkten att öka farten. Dessutom förekommer det fläktar i kök som sköter om
nimhed: Någonstans där det inte gör något att det luktar illa. Men det är ett långskott och inte speciellt begåvat om det stämmer
Chippe: Ser bra ut men du förstärkte plåten som ugnen skall stå på?
Sara Ekholm: [citat] Hej! Vi har just lyckats lagat vår trasiga lucka, så problemet är löst. Men tack för svar! [/QUOTE] [citat]
Fotografen: Med tanke på att spisuttaget är för enfas vill jag påstå att du bara har enfas i lägenheten. Den stickpropp av typen Perilex du visar upp sitter på en spis som kräver trefas 400V och den kan du inte använda. Skaffa en spis för enfas 230V.
sam2018: Jag ska ta bort en elkabel från golvet och täta hålet samt reparera klinkergolvet. Vi har vattenburen golvvärme i golvet, så jag undrar vilket alternativ som är säkrast och bäst: 1. Ta bort den klinkerplatta som har hål, ta en klinkers från ett område vid väggen (t.ex. under kommande bänkskåp) och lägga den där istället. 2. Ta bort elkabeln, fylla hålet med golvspackel och
sam2018: [citat] Det var där diskbänken, köksblandaren och hon låg ovanför
Räknenisse: Vad är det du vill åstadkomma som inte går att göra med ett platsbyggt skåp i full takhöjd om det utformas efter det utseende du vill uppnå? Ja, det kommer att synas det inte sitter ihop helt i bakkant mot vägg även om du karvar ut golvlistens form för att kunna ställa det dikt an. Men är det verkligen det viktiga? speciellt om du räknar med att riva det sedan hur mycket arbete är
ärtskott: [citat] Tack. En gammal tråd, men var till hjälp även 2025.
Kaczka: Jag använde hårdvaxolja för att laga sprickor i en köksbänk som var rejält ansatt. Det krävde lite tålamod då jag fick maskera och måla i sprickorna i omgångar, men det blev bra och känns som att det kommer att hålla. Lagningen är nu fyra månader gammal.
JLKR: [citat] Om du menar luftflödet så är det 630 m3/h.
Viktorba: Jag gjorde ett snabbt kök med rätta måtten samt hur jag tänker mig anslutningarna till taket, jag har olika färger för att visa hur jag tänker. Detta lär väl inte konstigt ut?
JohnMW: Jag har låtit vattenskära ut ett hål för diskho i en silestone-skiva där hon ska underlimmas. Kanten på skivan är lite ojämn och behöver slipas och poleras- köpte Abranet P80 men det är nästan som att ytan bränns av det. Någon som har tips på vad jag bär använda istället? Gärna länkar till produkter! :-)
BirgitS: En sån takhängd fläkt är tänkt att hänga över en köksö och kan kanske se konstig ut bredvid en vägg. Bredvid en vägg brukar man ha en vägghängd fläkt. Just den fläkten är 60 cm djup och kommer därmed att gå ut över hela hällen vilket kan upplevas som störande när man står framför hällen, man ser mycket dåligt. Köksöar är djupare än 60 cm och då kan man hänga
returen: [citat] inte konstigt om man hänger upp verksamheten på kinaskit många och dyra reklamationer
Bengt65: [citat] Snyggt precis sådär ska det se ut. Tycker inte att det är fint om överskåpet slutar innanför dörrarna.
BirgitS: Går det att öppna luckan om du sätter någon sorts list under luckan? Om inte så brukar det gå att sänka diskmaskiner en bit och då ha en list ovanför i stället.
contrax177: Tack för ditt svar, jag tänkte först också att det bara var dåligt målat då de hade satt en täckskiva i hörnet bara men har tagit lite nya bilder som kanske ger en klarare bild? [bild] [bild]
returen: [citat] fläktmotorn är kondesatorstyrd hur eller hur så finns det inga reservdelar kvar till dessa
Spanarn10: Se foton. Jag har försökt åtgärda med först snabblim och sedan kontaktlim. I båda fallen var det lyckat, ett tag – sen släppte det igen. Ser att jag har Glabetes produkt ”Sitter som bultat” på förrådshyllan men blir osäker på om produktbeskrivningen ger hopp, eller icke betryggande besked – om att det skulle funka i det här fallet. Vill ju i a f inte sabba
aabbcc: Slutet gott allting gott! Gamla skivan togs tillbaka oci vi körde med stenfirma bror törner som rekommenderades i tråden, fick fantastisk hjälp och dom var till och med några tusenlappar billigare trots att produktion sker här i Stockholm jämfört med tidigare bänkskivan som tillverkats i Estland. [bild] [bild]
jonaserik: [citat] Jepp och dom går att justera i höjdled, men inte ett taget,utan båda lossas lite och knackas upp några millimeter i taget.I övrigt så justeras luckans läge med den yttre skruven för sneda luckor och den innre om luckan inte tätar mot stommen. Bara prova sig fram.
TorG: Hemmabygge. Kunde egentligen behållit hyllskivorna, men köpte nya på Byggmax. Rullskenor från Beslagsbutiken.se. Har satt dämpare från Bauhaus i bakkanten för att få lite mjuk inbromsning samt kompletterat hyllan för grytlock med lister på sidorna för att hålla locken på plats. Det hela fungerar jättebra. [bild]
JesseQ: Ok jag förstår. Får ta en tur till Ikea och köpa fler ventiler, tack!
DIMS: [citat] Det är ju inte så att jag menar enormt snea luckor men även någon millimeter här och där snett blir ju fult allt tillsammans. Jag tänker att om man köper från någon annan leverantör så får man köken ihopskruvade och minskar den här risken…
Demmpa: Tillverkarens hemsida, reservdelar: https://www.tapwell.se/reservdelar?ssp=false&q=Evo&sv=4230282 Ett av flera ställen där man kan köpa den, https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-blandare/tapwell/tapwell-keramisk-insats-evo-classic
Ögonfröjd: Ett luckbyte till en fin ramllucka som känns mer tid typiskt kostar inte allt för mycket!
drömmenomlandet: Vi har i en köksö och var inne på takfläkt också men skulle ta i hällen eller en bakom alla gånger. Vi har en 80cm Neff och nackdelen är ju att man förlorar yta när man steker med stor panna. Men för ju med flexibla zoner att köra 4 saker. Lätt att köra fettfilter och hållare i diskmaskin. Noll problem med os eller gris. Finns en behållare för vatten som kokar över men aldrig