Huset på Gotland har kök från cirka 1965. Befintliga spisen är 55 cm bred och fast inkopplad med 380 V trefas + jord, inget mer. Den behöver bytas ut. Jag har inte hittat nån 55 cm med gjutjärnsplattor.

Cylinda 6354 E är 50 cm bred, är avsedd för 400 V, får plats, skulle se okej ut och möta matlagningsbehoven. Jag fixar ett brickfack bredvid om det skulle gå att ansluta spisen.

Det blir en erfaren elektriker som kopplar in. Han sa att om spisen funkar med trefas + jord, ingen neutral, så kan han ordna anslutning med en löstagbar stickpropp och nytt uttag bredvid befintliga fasta anslutningen.

Vad säger expertisen här, skulle denna spisen kunna anslutas?

Cylinda 6354 E spis, 50 cm bred, med gjutjärnsplattor och ugn, används för att ersätta äldre 55 cm bred spis i Gotlandskök från 1965.

Enligt manualen går den på 400 Volt utan nolla, så det ska funka.

Men det är bättre att ansluta den fast i den befintliga dosan än att sätta upp ett uttag som saknar nolla.

Tack för snabbt svar! Jag har bett Cylinda svara men har inte hört nåt.

Jag letade efter manualen men kom bara till en mer översiktlig produktbeskrivning. Hur bar du dig åt?

Jag var f ö också inne på att fortsätta med fast anslutning. Men erfarna och kompetenta elektrikern menade att det kan vara praktiskt att kunna lyfta iväg spisen.

Nackdelar med stickpropp?

M måns hagberg skrev:
Men erfarna och kompetenta elektrikern menade att det kan vara praktiskt att kunna lyfta iväg spisen.
Den erfarna och kompetenta elektrikern borde väl veta att man inte sätter upp ett uttag som inte är fullkopplat?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
M måns hagberg skrev:
Nackdelar med stickpropp?
Stickproppen finns det inga nackdelar med men ett perilexuttag utan nolla är dåligt eftersom någon kan tro att det är fullkopplat och få för sig att plugga in en 230 V spis där, med tråkiga följder.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Tror inte att han menade perilex utan annat uttag för trefas och jord.

Jag har själv haft sån lösning i ett annat hus. Då hade jag kablar mm så att jag kunde stå utomhus och bränna in linolja i plattorna. Blev bra, dom rostade inte.

Jättebra med ditt svar. Kollar nu priser och framför allt pålitlig säljare.

tommib
Varför skulle din erfarna elektriker menat något annat uttag för trefas + PE än det som varit standard i Sverige sen många år? Ja, man kan sätta t.ex. ett CEE316 men det är ju en väldigt klumpig lösning i jämförelse med ett perilex. Men visst, kan/vill/orkar man inte dra fram en nolla är det ju det man får sätta om man prompt vill ha ett uttag.

Varför inte perilex?

Huset byggt 1894, el indraget efter kriget, spis och trefas troligen kring 1965 och jag gillar huset som det är.

Dra fram nolla skulle innebära ny kabel från stolpen fram till huset. Ganska stort grävjobb. Syrenhäcken som redan fått stryk av fiberdragning precis vid tomtgränsen skulle få mer stryk.

Sen ska kabeln in i jättetrånga krypgrunden. Inget för erfarna elektrikern, utan det behövs ung smal smidig medhjälpare. Genomföringen måste råttätas med betong. Sen upp till elcentralen, i bästa fall genom en garderob där man kan efterlaga tapeterna på enklaste sätt. Sen kopplas in i en elcentral som inte är förberedd för nolla. Troligen behövs ny elcentral. Sen ny kabel till köket.

Jag väljer hellre fast anslutning eller nån gammeldags klumpig kontakt.

M måns hagberg skrev:
Varför inte perilex?
För att nollan saknas.

M måns hagberg skrev:
Dra fram nolla skulle innebära ny kabel från stolpen fram till huset. Ganska stort grävjobb.
Nej, det innebär en tråd till från elcentralen till uttaget.

Givetvis finns det nolla i huset redan.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
M måns hagberg skrev:
Varför inte perilex?

Huset byggt 1894, el indraget efter kriget, spis och trefas troligen kring 1965 och jag gillar huset som det är.

Dra fram nolla skulle innebära ny kabel från stolpen fram till huset. Ganska stort grävjobb. Syrenhäcken som redan fått stryk av fiberdragning precis vid tomtgränsen skulle få mer stryk.

Sen ska kabeln in i jättetrånga krypgrunden. Inget för erfarna elektrikern, utan det behövs ung smal smidig medhjälpare. Genomföringen måste råttätas med betong. Sen upp till elcentralen, i bästa fall genom en garderob där man kan efterlaga tapeterna på enklaste sätt. Sen kopplas in i en elcentral som inte är förberedd för nolla. Troligen behövs ny elcentral. Sen ny kabel till köket.

Jag väljer hellre fast anslutning eller nån gammeldags klumpig kontakt.
Du behöver byta kabeln mellan elcentralen och spisuttaget (eller få i en nolledare i röret om det är infällt), inget annat. Eller fast anslutning utan nolla. Det enda andra realistiska alternativet är CEE316 och det vill du inte ha. Det finns inga gamla anslutningsdon du kan välja.

Allt detta vet din erfarna elektriker.

ELECTROLUX LKS500003W​

Jag bad chatGPT-5 leta alternativ till Cylindan. Roboten letade länge. Hittade Electrolux LKS500003W. Den anges normalt vara 230 V, men roboten trodde att det fanns version med 400 V och tyckte jag skulle kolla med nån säljare.

Vitvaruexperten svarade snabbt på mail och medarbetaren verkade kunnig.

Han redde ut att spisen enligt en skiss i installationsanvisningen har hjul baktill (vilket jag verkligen vill ha) och av elektrikern kan kopplas till trefas 400 V + jord, ingen nolla och använder alla tre faserna.

Den kostar lite mer än till utseendet närmast identiska Cylindan, men hjulen behövs. Så nu har jag bett om offert med utkörning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.