Mitt hus har en väldigt skum planlösning i köket tycker jag. Har faktiskt aldrig sett någon liknande. Jag skulle därför vilja veta hur nån annan skulle inreda den om man fick börja om från ruta 1. Har dock följande små förbehåll... Förutom dom vanliga sakerna bör ett bord för fyra gå in och också ett städskåp med 40 cm bredd. Takhöjden är standardhöjd så det finns inte nåt extra att spela på där.
Mitt kök som jag anser är konstigt svänger alltså "utåt"...
Väggen C rymmer skåp på totalt 140 cm i bredd. Och dom skåpen ligger bakom det yttre skåpet på vägg D.
Vägg D är 195 cm lång.
Bredden mellan vägg B och D är 220 cm.
Det är ca 127 cm fram till dörröppningen till groventrén på vägg B och öppningen är 80 cm. Mellan öppningen och fönstret är det 140 cm och fönstret är 160 cm.
Vägg A är ungefär 375 cm.
Dörröppningen till hallen på väggen mellan A och C ligger precis utanför skåpen på vägg C och är 90 cm bred. Sen är det ca 112 cm från öppningen fram till vägg A.
En detalj som är lätt att missa är att längst upp på vägg B går väggen vid fönstret ut lite (10cm). Detta är säkerligen gjort för att man ska kunna öppna en skåpdörr mot fönstret utan problem. Den detaljen gör dock så klart att man inte kan sätta ex.vis en hel köksbänk mot den väggen utan att vidta nån form av åtgärd.
Tacksam för många nya smarta tips och idéer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt kök som jag anser är konstigt svänger alltså "utåt"...
Väggen C rymmer skåp på totalt 140 cm i bredd. Och dom skåpen ligger bakom det yttre skåpet på vägg D.
Vägg D är 195 cm lång.
Bredden mellan vägg B och D är 220 cm.
Det är ca 127 cm fram till dörröppningen till groventrén på vägg B och öppningen är 80 cm. Mellan öppningen och fönstret är det 140 cm och fönstret är 160 cm.
Vägg A är ungefär 375 cm.
Dörröppningen till hallen på väggen mellan A och C ligger precis utanför skåpen på vägg C och är 90 cm bred. Sen är det ca 112 cm från öppningen fram till vägg A.
En detalj som är lätt att missa är att längst upp på vägg B går väggen vid fönstret ut lite (10cm). Detta är säkerligen gjort för att man ska kunna öppna en skåpdörr mot fönstret utan problem. Den detaljen gör dock så klart att man inte kan sätta ex.vis en hel köksbänk mot den väggen utan att vidta nån form av åtgärd.
Tacksam för många nya smarta tips och idéer.
fundera först på vad som du stör dej mest på i den nuvarande planering och försök lösa det. Är det inget fel så ändra inget
.
Att ändra planlösning enbart för ändringens skull är ingen bra idee. Dom som planerat ditt kök hade en tanke bakom lösningen och den tanken behöver inte per automatik vara helt fel.
gaia
Att ändra planlösning enbart för ändringens skull är ingen bra idee. Dom som planerat ditt kök hade en tanke bakom lösningen och den tanken behöver inte per automatik vara helt fel.
gaia
Absolut, men hur köket är planerat i grunden är inte riktigt hur det ser ut nu längre och jag vet inte om jag tycker nuläget är det bästa.gaia skrev:fundera först på vad som du stör dej mest på i den nuvarande planering och försök lösa det. Är det inget fel så ändra inget.
gaia
så länge du inte vet så hittar du ingen lösning heller
. Kolla gamla ritningar och fundera på om det var bättre förr
.
Börja med att kolla om det finns kökstriangel- funktion ( kyl-spis-disk) som är optimal för ditt kök. Fex det ska helst finnas minimum 60cm och helst 80-100cm arbetsyta mellan spis och diskho så det är lätt och enkelt att arbeta i köket. Vill du satsa dina pengar på imponeringsfaktor eller på praktiska lösningar?
Vill du trycka in en köksö ? Nöjer du dej med en praktisk rostfri diskbänk eller ska det fällars runda hoar i träskivan?
Ska det vara vägghyllor med pynt eller 80-väggskåp som sväljer mest köksprylar ? osv
Inga planlösningar är perfekta men man kommer nära med rätt utvalda och genomtänkta kompromisser. Ta dej tid att rita och planera innan du river
gaia
Börja med att kolla om det finns kökstriangel- funktion ( kyl-spis-disk) som är optimal för ditt kök. Fex det ska helst finnas minimum 60cm och helst 80-100cm arbetsyta mellan spis och diskho så det är lätt och enkelt att arbeta i köket. Vill du satsa dina pengar på imponeringsfaktor eller på praktiska lösningar?
Vill du trycka in en köksö ? Nöjer du dej med en praktisk rostfri diskbänk eller ska det fällars runda hoar i träskivan?
Ska det vara vägghyllor med pynt eller 80-väggskåp som sväljer mest köksprylar ? osv
Inga planlösningar är perfekta men man kommer nära med rätt utvalda och genomtänkta kompromisser. Ta dej tid att rita och planera innan du river
gaia
Många bra punkter, kom bara på en till som brukar vara olika för olika personer:gaia skrev:så länge du inte vet så hittar du ingen lösning heller. Kolla gamla ritningar och fundera på om det var bättre förr
.
gaia
Vad har du utanför fönstret? Vill du ha ett matbord precis bredvid fönstret eller är det skönare längre in och istället kunna titta ut/ha uppsyn utåt medans man fixar och lagar mat?
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Finns inga begränsningar för VA-placering och el? Är det mycket gångtrafik mellan dörrarna? Kan den utstickande väggen mellan C och D rivas?
Klicka här för att svara