Akahigi
Helt rätt, det var det jag menade :)

Tycker det blir lite iffy med lackad melamin men det kan vara inbillning :)

Jag blev nyfiken på Bomankök, på deras hemsida var informationen sisådär så jag skickade dem ett mail med fråga om valmöjligheter för stommar. Detta är svaret:

"Våra stommar finns i följade material:

16 mm tjock:
Vit melaminbelagd spånskiva
Ek- eller björkmönstrad melaminbelagd spånskiva
Fanerad spånskiva i fler olika träslag

19 mm tjock:
Fanerad lamellskiva, massiv furulamell med faner i flera olika träslag.

Alla skåp är ihopmonterade med lådor och luckor i/på vid leverans."

Alltså ingen MDF, och inga stommar målade i samma nyans som luckorna!?

Akahigi
Det är deras standardstommar. Men har sett andra varianter. Exvis har de i butiken utställning med lamellstommar målade i samma kulör som luckorna, så det finns bevisligen. Det är förstås en fanerad lamellträstomme, men den är målad. ;) har för mig att den är grå, till höger in vid dörren.

Men du ser knappast skillnad på målat faner på lamellträ jämfört med målad melamin på spånskiva. ytan är ju målarfärg.
Så då blir det mera en känslomässig skillnad när det gäller skåpstommar.

Akahigi
Njaaaaa :) Vill nog hävda att det blir ungefär samma skillnad som mellan en målad Ikeamöbel och en målad massiv möbel. Det kan man ju också jämföra om köksutställaren har båda typerna. På lite håll, mindre skillnad (förutom tjocklek som påverkas). Stor skillnad på tex hyllor också.

Akahigi skrev:
Njaaaaa :) Vill nog hävda att det blir ungefär samma skillnad som mellan en målad Ikeamöbel och en målad massiv möbel. Det kan man ju också jämföra om köksutställaren har båda typerna. På lite håll, mindre skillnad (förutom tjocklek som påverkas). Stor skillnad på tex hyllor också.
Kör du dem i samma lackeringsprocess så blir det lika. Vi har en gammal lackerad DUX bokhylla där de långa hyllplanen är gjorda i lamellträ och de korta i någon form av spånskiva. Så skiljer det hänger det på underarbete, grundfärg, typ av ytfärg och hur mycket färg/lager man lagt på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.