/Raderad gammal text :)

Har nu läst på lite och stommen tjocklek är 18mm, då är det rek att räkna innemåtten och lägga till 36mm

Mitt enkla överskåp har innemåttet 460mm, lägger man till så blir det 496mm

Det finns skåp som är 50x70 men det är ju för stort?
och 45x70 är väll för lite?

Överskåpet som har dubbla dörrar har innemåttet 760mm så det blir då 796mm
Sedan ska man dela det i två så blir det 398mm

Det finns skåp som är 40x70 men de blir väll för stort och 30x70 blir för lite

glömde ta bort 4 mm men det slutar endå lite konstigt

Enkla överskåpet blir 492mm
Dubbla överskåpet blir 792mm

Redigerat:
Pratade med hon som sålde kökluckor och blev inte riktigt smartare efter detta
Hon sa att det är lite svårt beroende hur bra man är att sätta upp skåpsluckor och fästen och det.

Men fick inte riktigt ett bra svar om det skulle passa med de skåpen som dom har.
Det enda jag fick reda på att deras skåp är inte riktigt så stora.
Så om en skåp är 500 mm bredd så är den lite mindre men vete tusan om den är 4 mm mindre.
Känns lite om jag behöver prata med tillverkaren än försäljaren för att veta om ett 500mm brett enkel skåpslucka passar in i ett 496mm stomme.

eller ett dubbeldörrskåp på 796 kan ha 400mm dörrar.

.....det är ju bara i umdantagsfall du kan ha övermått på luckorna. Sitter det flera skåp bredvid varandra så är ju detta en omöjlighet.

Normalt är ett skåp 1-2 mm mindre än dess modulmått - ett 60-skåp är 598-599mm. För ett skåp som är 598 mm är luckan sedan någon millimeter smalare på varje sida, totalt 596mm.

Du pratar om att ha luckor som är större än faktisk skåpbredd (eller så blandar du ihop faktiska mått och modulmått) och det funkar inte.

mm tror helt enkelt det inte fungerar och det enda jag kan göra är att måla om dom som var min tanke från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.