HOBBY ARCHITECT
Måste röken gå rakt upp på nästa våning från en spisfläkt?

Jag menar om våningen över har ett rum med fri yta över, kan man ha en spis som är på en köksö under då?

Jag tänkte om det kanske har kommit nån ny teknik som gör att det är möjligt, eller har det alltid gått? Typ att röken går en bit i golvet och sen rakt upp. Eller om det finns specialfläktar.

Annars brukar man ju se till att det är en garderob eller något precis över.

Min drog jag dolt i golvet/bjälklaget 2-3m horisontellt i sidled för att slippa ha den rakt upp mitt i sovrummet på våningen ovanför. Men nån ny teknik var inte inblandad....

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Finns ju spisfläktar med kolfilter som inte behöver en kanal överhuvudtaget. Vissa tycker att de är ineffektiva men det beror ju på hur mycket man osar.

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Det vanligaste är nog att imkanalen går horisontellt till närmsta vägg.
I mitt fall går den inte bjälklaget till yttervägg och sedan rakt upp, bakom stödbensväggen och vidare upp på taket.

Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
1. Röret från köksfläkten är väl bara typ 1 dm i diameter?

2. Men öppning/rör från en kamin eller öppen spis måste väl vara bredare, 4 dm eller vad?

3. Kan dom också dras delvis horisontellt? Jag tänker på det här huset, har aldrig sett ett golv över en öppen spis förut.

Skärmavbild 2015-02-15 kl. 18.20.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(bild från http://www.svt.se/nordiska-hus/se-program/nordiska-hus-sasong-1-avsnitt-2)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.