Kök
Fklg: Hejsan! Jag går i tankarna på att montera ner mina överskåp i köket. Jag har i dagsläget en inbyggd fläkt i skåpet ovanför spisen, och denna skulle jag då också vilja montera ner (skåp och fläkt) och ersätta med en väggfäst fläkt (e.g. sån här https://www.ikea.com/se/sv/p/balanserad-vaeggmonterad-koeksflaekt-rostfritt-stal-glas-90388964/) Jag bor i lägenhet men är inte säker
Disneygrisen: [citat] Hittade ett företag som heter Smålandsluckan som säljer skåpstommar efter IKEAS FAKTUM. Kan ju vara något (y)
Mazen: Skåpet håller, men sätt en bärlist under i bakkant för att avlasta och skruva med redig skruv så kommer skåpet hänga säkert.
Evasofia: Jag förstår inte hur IKEAS Maximera ska justeras i sidled. Om man skruvar medsols på ena sidan borde man väl skruva motsols på andra sidan, eller? Och vad händer när man skruvar medsols; skruvar man den till sig eller ifrån sig? Hur mycket skruvar man för att se om något händer? Ett kvarts varv, eller mer?
Evasofia: Jag förstår inte hur IKEAS Maximera ska justeras i sidled. Om man skruvar medsols på ena sidan borde man väl skruva motsols på andra sidan, eller? Och vad händer när man skruvar medsols; skruvar man den till sig eller ifrån sig? Hur mycket skruvar man för att se om något händer? Ett kvarts varv, eller mer?
Marijairena: [citat] Någon sa här att man måste ta in elektriker innan man gör färdigt med gipsskivorna på en del av väggen. Där måste vi laga men vill inte göra det innan någon elektriker säger sitt. Så att inte någon el ska dras bakom när vi monterat fast dem. Vi hade tänkt göra så att fixa väggarna och golvet. Spåra för elen om det behövs. Sen ska ritningen vara klar och köket ska
Zeeker: Jag gissar att det är hårdvax på den idag. Så jag misstänker det blir lite jobb...
BirgitS: 1. Det ska ju golvtillverkarna skriva i läggningsinstruktionen. Om det är ett klickgolv som läggs flytande och det krävs mellanrum längs väggarna brukar tillverka skriva att man inte får belasta golvet mycket, t.ex. med köksöar eller med skåp där vikten ligger på golvet och inte tas av infästningen mot väggen.
Anonymiserad 137805: Kan vara en av kylfläktarna som lagt av
Violina: [citat] Det krävs inte speciellt mycket kant för att något ska stanna när det träffar den.. Men hursomhelst.. om det är så att limmet har släppt så kanterna har förskjutits, så ska det inte vara några problem att lossa dem, limma om och skruva ihop igen.. Jag skulle dock tippa på att det är kexningen som är liiiiiite sned, och det får den vara, då blir det inte hundra när man
pjkw: Jag var i liknande situation, jag valde att helt byta överskåpen (nya från IKEA) och sen lämna in underskåp för omlackering för att fräscha upp och matcha överskåp. Jag bytte även kakel, fixade ny eldragning och fällde in led list i täcksida. Men att bara sätta en täcksida i ditt fall skulle nog göra stor skillnad. Då kan du sätta ny belysning i den och dra elen i skåpen
Åsa Lund: Inte helt ovanligt att ansluta fläkten med slang, typ denna. Finns i olika dimensioner. https://www.byggmax.se/ventilationsslang-p317026?gclid=CjwKCAjw8-78BRA0EiwAFUw8LEjghXIsGJXJ4i8yx8B6mVbXmMHEfO8tQektfAYmTZ7l_pB1D0gy3xoCU_0QAvD_BwE
Staffans2000: Det ser verkligen inte ut att vara något ni skall oja er för. Har ni kännt på golv och vägg eller bara läst spökhistorier på internet? Knacka med ett skruvmejselskaft runt och på det mögliga området, låter det lika och inga svackor eller förhöjningar finns, skulle jag bara torkat av med lite klorerat vatten.
Demmpa: Regelmässigt så har det alltid varit jordat i köksdelen, sedan så kan någon fuskat så att det inte är jordat.
patrik90909: [citat] Tack för ett utförligt svar! uppviket är ~20mm. Det kanske är bäst att spackla ut ändå!
Lopex: Sen kolla upp fogen pärlvit ifrån lip, kommer nog passa lite bättre Fast det är bilder på 2 olika kök? Ena är väl frosty och andra är väl maple orna?
betula: Troligen Implast i Danmark, det är en fabrik som också är en del av Nobia på samma sätt som Marbodal.
slobbster: Vi har ett IKEA kök. Personen som kom och mätte var från PEAB och mycket duktig, så ser inget negativt i att ta den tjänsten. Sen var det kanske lite andra grejer som var dåligt med IKEA-köket men just mätningen var det inget fel på:)
Disneygrisen: [citat] Tror du är inne på rätt spår. Har skickat mejl och ska ringa IKEA imorrn. Nya bänkskivor vill man ju ha för jag kommer störa mig nå så förbaskat på det där. Tur att jag inte monterat dem än!
isolasyster: Svarar på min egen fråga, det var Ballingslöv. Hittade märkning på gångjärnen :)
Jojje 70: [citat] Det är viktigt med tillräcklig ventilation, både tilluft och frånluft
peterwesterlund: [citat] Jaha, då kan jag alltså lika bra ge upp att få dit den. Tack för info!
Anonymiserad 263386: Hej. Min laminat diskbänk har några ljusa fläckar, troligen spår efter en het kastrull. Kan man polera eller vaxa eller förstörs ytan då? Går det att rädda diskbänken? [bild] Tacksam för tips. Mvh /Eric