Vet inte om detta borde hamnat i kök eller ventilation, men provar här.

Har en köksfläkt från Fjärsåskupan, och både frun och jag upplever att det är väldigt kallt om golvet i köket jämfört med övriga huset. Vi har frånluftsvärmepump och radiatorer (smålandsvillan). Har letat efter ställen där kall luft kan komma in och det enda stället i köket där det är ett märkbart kallt drag är från köksfläkten. Konstigt nog känns golven ännu kallare när vi kör fläkten på högsta styrka. Kall luft är ju tyngre än varm och gissar att den kalla luften sjunker till golvet och lägger sig framför spisen/fläkten. Varför det upplevs ännu kallare när vi lagar mat och har fläkten igång är en gåta. Har haft en snickare med värmekamera som gått igenom huset och tätat ytterdörrar och sånt, så nu kommer endast kall luft in genom fresh-ventilerna och ingen annanstans.

Använder standardkallrassskyddet från fjärsåskupan, som har en öppning/springa i mitten för att de där två flärparna ska kunna vikas upp. Har inte hittat något super-kallrasskydd som håller 100% tätt.

Kallrasskydd (fjaraskupan.se)

Tack på förhand för eventuella tips för hur vi ska undvika att förfrysa oss när vi lagar mat :)

/S

• Gilla
tergo
  • Laddar…
har du kollat så att kallrasskyddet inte har fastnat i öppet läge?

Att det blir kallt när den kör, har ni självdrag i huset iövr? En modern köksfläkt flyttar skapliga mängder luft, och jag har den effekten hos mig, brukar räcka köra på läge 1 för mig vid vanlig matlagning, då känner man inte i rummen tycker jag, 3 an då snackar vi typ steka på en vrålhet gjutjärnspanna utan man känns känner os, men ja då känns det ganska bra i köket / närligande rum om den fått köra ett tag på tempen, och max ska vi inte prata om :) ,

är den av är det dock inget jag märkt att de skulle bli kallt i köket, det kan slå lite om det likt idag blåser mycket, men absolut ingen svalka under fläkten, kan de vara så kallrasskyddet inte fungerar helt ?

Tack för snabba svar. Fläkten är bara nån månad gammal och jag har inspekterat skyddet och det fungerar exakt som det ska. Fläktröret är inbyggt med en "kryddhylla" och tar man bort den och placerar en trådlös tempmätare där inne säger den 17,5 grader. I huset i övrigt är det runt 22 grader. Känner inget drag där inne vare sig i taket där röret kommer ner eller runt anslutningen till fläktmotorn.

Lägger vi handen på induktionshällen är den märkbart kall, men håller jag handen under fettfiltret så känner jag inget drag alls märkligt nog. Det rör sig nog om små mängder kalluft som läcker in under lång tid, och sen lägger de sig på golvet framför fläkten. Elementet står ganska långt bort från spisen så det kanske inte lyckas värma denna del av golvet tillräckligt.

Tyvärr kollade vi aldrig här bakom när tempmätning gjordes av snickare. Kollade vad man tog för att hyra endast värmekamera en dag och det låg på 895 kr (Cramo), vilket är lite dyrt för detta tycker jag.

/S

H hahnson skrev:
Att det blir kallt när den kör, har ni självdrag i huset iövr? En modern köksfläkt flyttar skapliga mängder luft, och jag har den effekten hos mig, brukar räcka köra på läge 1 för mig vid vanlig matlagning, då känner man inte i rummen tycker jag, 3 an då snackar vi typ steka på en vrålhet gjutjärnspanna utan man känns känner os, men ja då känns det ganska bra i köket / närligande rum om den fått köra ett tag på tempen, och max ska vi inte prata om :) ,

är den av är det dock inget jag märkt att de skulle bli kallt i köket, det kan slå lite om det likt idag blåser mycket, men absolut ingen svalka under fläkten, kan de vara så kallrasskyddet inte fungerar helt ?
Vi har frånluftsvärmepump och det kommer ju in stora mängder kall luft från dessa fresh-ventiler, man behöver nästan vinterjacka när man sitter under en sån ventil. Dock finns ingen tilluft i köket, endast frånluft.

Står man under en sån ventil i t.ex. ett sovrum är golvet väldigt kallt. I dotterns rum har vi fått stänga ventilen helt då den är ovanför hennes säng och hon klagade på att det var kallt.

/S

Min erfarenhet är att de medlevererade skydden från Fjäråskupan är helt värdelösa.
Eftersom de inte är fjäderbelastade sluter de nästan aldrig helt tätt. sämst fungerar det vid blåst då lufttrycket i evakueringsröret varierar. Ibland kunde ena halvan fastna i öppet läge.
Har ersatt med den ”vanliga” typen som fungerar oerhört mycket bättre.

https://soliduct.se/backspjall-160.htm

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.