11 242 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Imkanal och flexrör
Hej
Håller på att fixa imkanalen till sommarstugan (nybygge) och har en fråga. Från köksfläkten tänkte jag dra ett flexrör upp ovanför överskåpen och ansluta till imkanalen. Problemet är att anslutningen är förskjuten lite i sidled, ca 80cm. Bifogar bild. Är det ok att göra så eller måste jag förlänga imkanalen fram till skåpet?
Själva flexröret kommer inte att permanent byggas in utan ha en lucka framför i stället.
Detta borde göra det enkelt för sotaren med, inga böjar alls på imkanalen, endast 25cm ut genom tak.

Håller på att fixa imkanalen till sommarstugan (nybygge) och har en fråga. Från köksfläkten tänkte jag dra ett flexrör upp ovanför överskåpen och ansluta till imkanalen. Problemet är att anslutningen är förskjuten lite i sidled, ca 80cm. Bifogar bild. Är det ok att göra så eller måste jag förlänga imkanalen fram till skåpet?
Själva flexröret kommer inte att permanent byggas in utan ha en lucka framför i stället.
Detta borde göra det enkelt för sotaren med, inga böjar alls på imkanalen, endast 25cm ut genom tak.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vad är det för typ av flexrör du syftar på? De enkla flexrören i plastslang får bara användas i direkt anslutning från fläkten (bakom köksskåpet, ca 30-50 cm). Sedan ska röret vara av metall och isolerat för att klara EI15.
Dessutom, hemma hos dig är det du som är ansvarig för rengöring av imkanalen. Det är länge sedan sotaren hade det ansvaret.
Om det är nybygge, varför drar du inte imkanalen absolut rakt upp?
Dessutom, hemma hos dig är det du som är ansvarig för rengöring av imkanalen. Det är länge sedan sotaren hade det ansvaret.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för ditt svar
Det är röret som går från fläkten, det är dock i metall (det som följde med köket från IKEA).
Ja det är nybygge, tyvärr finns där saker i vägen som gör att det inte går att dra imkanalen rakt upp. Så andra alternativet är att förlänga imkanalen, frågan är då behöver jag rensluckor och så fall var ska de vara?
Det är röret som går från fläkten, det är dock i metall (det som följde med köket från IKEA).
Ja det är nybygge, tyvärr finns där saker i vägen som gör att det inte går att dra imkanalen rakt upp. Så andra alternativet är att förlänga imkanalen, frågan är då behöver jag rensluckor och så fall var ska de vara?
Lånar tråden lite har en trixig anslutning från slutet spiro och anslutning till takhuven (dum vinkel)norrbottenstorpet skrev:Vad är det för typ av flexrör du syftar på? De enkla flexrören i plastslang får bara användas i direkt anslutning från fläkten (bakom köksskåpet, ca 30-50 cm). Sedan ska röret vara av metall och isolerat för att klara EI15.
Är denna slang tillåten att använda att skarva imkanalen med?
http://soliduct.com/download/FSA.pdf
var inne och läste denna 9 år gamla tråd, och bifogar referens till krav på imkanal som jag hittade (för mig själv och andra som söker denna info), där jag tolkat det som vanlig villa är klass "Imkanal klass 3" (sid 20):
http://imkanal.se/PDF/Branschstandard.pdf
rätta gärna om något inte stämmer. Jag var mest osäker på om imkanalen fick dras horisontellt, men det visade sig ok, om man har renslucka vid böjar > 45 som nämnts ovan, och var 7,5 m (men det är kanske färre som har så långa sträckor
).
http://imkanal.se/PDF/Branschstandard.pdf
rätta gärna om något inte stämmer. Jag var mest osäker på om imkanalen fick dras horisontellt, men det visade sig ok, om man har renslucka vid böjar > 45 som nämnts ovan, och var 7,5 m (men det är kanske färre som har så långa sträckor
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden