Hej har kollar runt flitigt här på forumen och även googlat men har fortfarande inte blivit klok på min IQbefriade hjärna.
Ska bytta köks blandare.
En FM matsson till en Gustavsberg
Samtliga har diskmaskin avstängning.
FM matsson blandaren är troligen från ca 1992.
Och är ingen VVS expert. Men som jag förstått ska jag lossa på muttrarna i bild 3 nedan. Men lyckas inte känns som att man kommer bryta hela rören så, så jag vågar inte ta i mer. Så nu har jag fastnat i steget för atr få loss muttrarna. Eller gör jag på felsätt
Tacksam för hjälp

Ska bytta köks blandare.
En FM matsson till en Gustavsberg
Samtliga har diskmaskin avstängning.
FM matsson blandaren är troligen från ca 1992.
Och är ingen VVS expert. Men som jag förstått ska jag lossa på muttrarna i bild 3 nedan. Men lyckas inte känns som att man kommer bryta hela rören så, så jag vågar inte ta i mer. Så nu har jag fastnat i steget för atr få loss muttrarna. Eller gör jag på felsätt
Tacksam för hjälp
Du ska inte heller lossa nedom kranen, då blir det väldigt blött. Håll fast mittendelen och skruva moturs på den övre klämringsmuttern.
Du behöver sedan en ny klämring och möjligen också muttern om du inte kan få loss den från den gamla kranen. Dessa kan köpas på VVS-butiker och bättre byggaffärer (t.ex. Hornbach).
En bra policy är för övrigt: Inga VVS-arbeten utanför butikernas öppettider (om du inte är helt säker på vad du gör alt kan leva utan vatten i större eller mindre del av din bostad).
Du behöver sedan en ny klämring och möjligen också muttern om du inte kan få loss den från den gamla kranen. Dessa kan köpas på VVS-butiker och bättre byggaffärer (t.ex. Hornbach).
En bra policy är för övrigt: Inga VVS-arbeten utanför butikernas öppettider (om du inte är helt säker på vad du gör alt kan leva utan vatten i större eller mindre del av din bostad).
Du måste även vara uppmärksam på att ventilen ej delar sig när du lossar på muttern.
Finns en delning i kulventiler som kan hängas upp om muttrar s sitter För jävla hårt...
Om den lossnar så har du problem och en duktig vattenskada som följd
Finns en delning i kulventiler som kan hängas upp om muttrar s sitter För jävla hårt...
Om den lossnar så har du problem och en duktig vattenskada som följd
Håller med er dåligt val av dag för arbete med VVS grejer om något skulle skita sig. Vatten i köket kan vi inte vara utan.
Trodde det skulle vara lika enkelt som med tvättställsblandare. Men vart ju mer komplicerat än jag trodde. Tycker ni det är bättre låta någon kunnig inom VVS försöka byta blandaren. Jag är händig men är inte dugg händig om något rör skulle gå sönder . Vad skulle sådant arbete kosta att byta blandare?
Trodde det skulle vara lika enkelt som med tvättställsblandare. Men vart ju mer komplicerat än jag trodde. Tycker ni det är bättre låta någon kunnig inom VVS försöka byta blandaren. Jag är händig men är inte dugg händig om något rör skulle gå sönder . Vad skulle sådant arbete kosta att byta blandare?
Dum fråga googlade efter "köksblandare ventil" men klickar ej för mig. Vilken del är det?O Ovation skrev:
Klicka här för att svara