Hej,
Ska beställa en bänkskiva i Ask som ska passas in mellan vägg och täcksida.
I teorin ska skivan vara 1813 mm men vinklarna blir jag inte klok på. Har ni något tips på hur jag gör på bästa sätta för att inte schabbla bort det hela.
Funderar på att göra en mall av board.
Tips?
Ska beställa en bänkskiva i Ask som ska passas in mellan vägg och täcksida.
I teorin ska skivan vara 1813 mm men vinklarna blir jag inte klok på. Har ni något tips på hur jag gör på bästa sätta för att inte schabbla bort det hela.
Funderar på att göra en mall av board.
Tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Hej! Det borde vara i vinkel iom att skåpen sitter i väggen och täcksidorna/skåpsidorna oxå sitter fast i skåpen som sitter i väggen. Vet du att dom är ur vinkel? Du kan ju ta en täcksida eller en skåplucka och lägga på skåpen och skjuta ut den mot täcksidorna på skåpen och kolla om det är ur vinkel och hur mycket i sånt fall. Skåpluckan blir alltså som en stor vinkelhake. Då kan du ju mäta hur många millimeter det diffar och anteckna sen förmedla det till dom som skall tillverka bänkskivan.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Ja menar alltså att du lägger täcksidan på skåpen skjuter in den mot väggen och sen ut mot täcksidorna på högskåpen. Såg att jag vara lite otydlig i hur jag menade.
Måtta bakkant från täcksidans skåp till vägg och sedan framkant täcksidans skåp till vägg.D Derbyboy skrev:
sedan beställer du längsta måttet och markerar bara på och sågar längs sträcket.
Är 90 grader vid täcksidan om den står dikt emot skåpstomme.
Klicka här för att svara