BirgitS
Natursten är ju normalt varierande i färg och mönster men din verkar väldigt lika över hela ytan på bilderna. Stämmer det med verkligheten eller är det bara på bilderna det ser ut så?

Ett sätt kan vara att du besöker en köksbutik för att se hur de olika materialen ser ut i verkligheten. Ett annat att pröva med något medel som verkligen inte rekommenderas till komposit på undersidan av skivan för att se om den verkar påverkas.

N Timoteja skrev:
Nej, vi kanske ska prova det som första steg.

Tog lite bilder idag. Det kanske är att den dragit åt sig fett vid fläckarna, att den är lite torr och behöver mättas helt enkelt... Hoppas det.
tycker redan det ser bättre ut, pröva kör på ett lager till om någon dag så tror jag du kommer vara nöjd med resultatet

jonmo jonmo skrev:
Fast den precisionen känns väl onödig här?
Varför då? :D Jag skulle verkligen uppskatta att kunna använda hela bänkskivan i köket som referens om man ska bygga en CNC eller nått? Fast det är ju inte säkert att resten av hushållet skulle tycka det är en bra idé förstås :thinking: Men man får väl planera bra och vänta till nån gång man är gräsänkling ;)

L Lilllen skrev:
Varför då? :D Jag skulle verkligen uppskatta att kunna använda hela bänkskivan i köket som referens om man ska bygga en CNC eller nått? Fast det är ju inte säkert att resten av hushållet skulle tycka det är en bra idé förstås :thinking: Men man får väl planera bra och vänta till nån gång man är gräsänkling ;)
Absolut kan det ha sina fördelar. Frågan är om det motiverar kostnaden.

BirgitS BirgitS skrev:
Natursten är ju normalt varierande i färg och mönster men din verkar väldigt lika över hela ytan på bilderna. Stämmer det med verkligheten eller är det bara på bilderna det ser ut så?

Ett sätt kan vara att du besöker en köksbutik för att se hur de olika materialen ser ut i verkligheten. Ett annat att pröva med något medel som verkligen inte rekommenderas till komposit på undersidan av skivan för att se om den verkar påverkas.
BirgitS BirgitS skrev:

BirgitS BirgitS skrev:

Svårt att avgöra för mig som inte vet hur natursten vs komposit vanligtvis ter sig. Bilderna är tagna med en ganska skruttig mobil så den ser nog mer jämn ut i färgen på bilderna än i verkligheten, men vet ju som sagt inte skillnaden så kan inte svara på det eg. Får nog besöka en köksbutik.

Vad finns det för medel som verkligen inte rekommenderas på komposit men som granit ej skulle reagera på?

BirgitS
På sidan jag länkade till förut varnar de för starka syror som får ligga kvar länge.

@Timoteja Hur gick det i slutändan? Hur löste du det? :)

B blunden skrev:
@Timoteja Hur gick det i slutändan? Hur löste du det? :)
Har tyvärr inte löst det ännu. Vid inflytt till nytt hus kommer ganska mycket annat som högre prio. Luften gick nog ur mig när jag först behövde ta reda på vad det är för material.

Lutar åt att prova granitolja som ett första steg, men det blir nog senare...

N Timoteja skrev:
Har tyvärr inte löst det ännu. Vid inflytt till nytt hus kommer ganska mycket annat som högre prio. Luften gick nog ur mig när jag först behövde ta reda på vad det är för material.

Lutar åt att prova granitolja som ett första steg, men det blir nog senare...
Mm, jag förstår. :) Baserat på bilderna skulle jag spontant gissa på att skivan är i mattslipad Nero Assoluto (dvs. en typ av svart granit).

Blir intressant att höra hur du lyckas lösa det sedan. Funderar själv på en sådan skiva nämligen. :)

Jag skulle börja med att skrubba rent med såpa eller Yes så all gammal fet och impregnering löses upp. Tror inte heller att granit åldras på det sätt som denna skiva. Kanske om du kan se skivans undersidan någonstans så blir det lättare att gissa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.