T
Tessok: Träning ger färdighet ;-) Om man tar för lång tid på sig hinner silikonet att börja sega till sig och resultatet blir sämre Om man inte är snabb nog kan man ta kortare sträckor ( 1 meter ungefär ) åt gången
3 svar · 10,2k läst
V
Vahlfisk: Har nyligen monterat ett Epoq-kök och i princip allt har fungerat bra. Ett frågetecken återstår dock. Dörren till vägghörnskåpet är något smalare (cirka 4 mm) än öppningen i skåpet (som är 320 mm). Det är med andra ord glipor på sidorna om dörren där man kan se in i skåpet (ej justeringssak). Har någon annan upplevt något liknande eller har lust att knata ut i köket och
0 svar · 1,8k läst
Byggherre
Byggherre: Roligt! Att också tänka på är att vissa skivor får man olja flera ggr innan de är "mättade".
3 svar · 1,1k läst
F
FRS05: [citat] Även om man tycker sin budget innehåller allt väsentligt så brukar den spricka ändå:). För min del så var det en hel del verktyg jag var tvungen att köpa, fix/fogmassa hade jag glömt, fler lister än jag tänkt mig, mer spackel är budgeterat, dyrare och mer färg, silikon, "special" täcklister eftersom vanliga ej visst fungerar och så vidare. Nu är dock det här min första
22 svar · 25,4k läst
·
5.2 racing
5.2 racing: Jag gjorde en budgetrenovering förra våren. Sprutmålade luckor, bytte bänkskivor, nytt golv, nytt kakel, nya tapeter mm mm. Klarade mig under 11000:- om jag inte minns helt fel.
1 svar · 3,0k läst
Loner
Loner: Nu är dedt ju ett "hörn" mot en frisida, så det är ju rakt och 90 grader utan problem, så min ursprungsfråga är ju om man ser skilland på 4 eller 5mm fog. För alternativet annars är ju helt enkelt att ha en bredare fog mot "hörnet" på ena sidan, men det blir ju runt 6mm extra där, och det tror jag man ser och tycker ser fult ut. /L
6 svar · 1,3k läst
A
akobox: [quote="FLKR, post: 808247"]Kan du inte göra utfräsningar i golvet för spisens hjul?...samt sluta golvläggningen under spisen så du senare kan byta ut utfräste delar av golvet mot sånt som du sparar när du lägger golvet. om man spiller något flytande på golvet vid spis=ganska vanligt...så blir hålen/nedfräsningen ganska äcklig.....
6 svar · 11,3k läst
G
Götesson: Har precis blivit färdiga med vårt kök. Vi har liggande allmogepanel som vi målat två gånger med vit panellack.....kanonsnyggt. Vill man inte ha färg så målar man den med vanlig panellack.
1 svar · 1,7k läst
TorOdd
TorOdd: Om vi flyttar diskbänken till den vänstra bänken så att det blir arbetsyta framför fönstret istället, blir det bättre tror ni? Var placerar man då bäst diskmaskinen med tanke på tillgänglighet och närhet till porslinslådor? Kan man ha diskmaskinen vid diskbänken "hitanför" och porslinet mittemot i högra bänken? Eller blir det för långt emellan?
14 svar · 1,7k läst
M
malinahlen: Det finns en rätt lång tråd som handlar om just rengörning av rostfritt och olika medel för det. Själv har jag köpt CL-vad-detnuhette-medlet det talas om i tråden, det tycker jag fungerar jättebra på min fläkt. http://www.byggahus.se/forum/koek/98460-hur-halla-rent-rostfritt.html
4 svar · 20,0k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: Jag påstod inte att de var billiga på Kaptensgården, de är riktikgt dyra. Doch har de fina frihängande modeller i material som koppar och mässing. Även "rostig" plåt. Det känns lantligt och kan vara inspiration till att ta kontakt med en plåtslagare alt smed och se vad hon/han kan erbjuda för vilka priser. Kanske något trumpetformad med reling?
15 svar · 13,0k läst
J
jensaug: Cecilia - jag har glömt tacka! Enormt mycket fin information och berättelse, uppskattas verkligen. Det blev ungefär som hos dig, tror jag! Jag murade dock in min fådda panel med fyra luckor, putsade upp de två översta, har sett till att den stora understa enkelt kan lyftas av (sågade ner tapparna på gångjärnen) och murade igen den sista lilla understa. Leder dessutom in röken från
3 svar · 18,0k läst
·
P
perkovich: Tack hemmakatten! Vi lutar åt att flytta hon ett snäpp till höger, just för att få en längre sammanhängande yta. [bild]
2 svar · 4,9k läst
·
H
Hybris: Hejsan, Vad säger Ni om Witt kyl/frys? Funderar på det märket men skulle vilja hör plus och minus. Tack på förhand!
0 svar · 1,3k läst
E
evasch: Jag har bara mina vänner som gäster....och deras ungar sopar också golvet med brödpenseln ;)
23 svar · 28,0k läst
A
annnis: Vi tänkte göra en "billig" variant på köksrenovering. Då det är ny bytta luckor i köket så vill vi inte slänga ut dessa. Och väljer istället att lacka om dom. Vad är då bäst vita blanka eller vita högblanka? Pratade med en lack firma idag och han tyckte inte jag skulle ha dom högblanka, pga alla fingeravtryck osv. Va tycker ni som har blanka luckor blir det mycket fläckar på
0 svar · 1,6k läst
Irganox
Irganox: Hejsan, Oturen har varit framme i köket, men istället för en personskada - så har kniven (som var vass och dyr) slitit sig iväg och gjort ett litet jagc i kanten på ena diskhon. Jacket är litet, men man ser att det är ett jack. Kan man (eller nån speciell filur) göra någonting åt detta så det blir slätt och fint igen?
0 svar · 3,1k läst
E
ellan40: Jag fick tipset av en som har gatukök att ta möbel polish för att få väck blesyrer och alla ojämnheter/flammighet detta funkade och jag slapp bli crasy ;-). Tydligen vilket jag ej provat ännu så att torka av dem med T röd innan för att få väck allt fett/fläckar skall bli bra. Mina skåp var nya men ack så flammiga hemska, för jag bara torkat med vanlig trasa. Lycka till
8 svar · 32,0k läst
Thomas59
Thomas59: Här finns det råd, om ni har råd? http://www.norcool.se
1 svar · 6,3k läst
H
Hyttmyra: Skulle ha gjort en ny tråd med denna fil och en röstning på hur stort kök har du så får man se hur alla ligger... 4-500, 5-600, 7-800, 8-900 osv.. En idé kanske???
45 svar · 10,1k läst
Raskus
Raskus: Då var det beställt, tack för svaret!
2 svar · 935 läst
·
AnneFi
AnneFi: [citat] det är ett bra förslag, i hörnskåpet hade jag tänkt ha en karusell till kastruller och stekjärn. köket som står där har inte varit så från början vi har möblerat om det fyra gånger sedan vi flyttade hit i okt-07 för att få ut så mycket av det som möjligt. vi måste byta det helt nu när vi lägger om golvet eftersom det kommer att ramla sönder när vi tar ut det :D
5 svar · 1,0k läst
B
big_swede70: ok tack skall kolla med bauhaus då. Mvh
3 svar · 1,5k läst
·
morsan
morsan: Gör en avancerad sökning här på forumet med stänkskydd glas i kök så får du upp 56 trådar från 2004 till nu :) Jag orkade inte titta i alla ;)
5 svar · 3,0k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Enligt Grams hemsida, http://www.gram.se/Default.aspx?ID=45756 , så har flkten ett utsug vid maxläge på 900m3/h vilket är väldigt mycket. Vår fläkt har 750m3/h vid intensivläge, det räcker för att suga ut vad som helst för lukt på kort tid. Många fläktar som säljs idag har ynka 350-500m3 som max.
3 svar · 7,2k läst
sandhall
sandhall: Köpte en Sigma-skärare till badrumsprojektet i huset. Hade en billig från Jula innan (renoverade badrum+kök i förra lägenheten). Enorm skillnad. Så får du problem rekommenderas verkligen att hyra/köpa en proffsskärare. För hål hålsåg för kakel/klinker, som du kör i borrmaskinen. Kostar några hundralappar men är väl värt det. Motorkap används bara i nödfall (om väldigt smala
6 svar · 24,0k läst
E
ellan40: Några extra tips förutom alla andra......70cm djup diskbänk/arbetsyta. Upphöjd diskmaskin ca 30-40cm sparar rygg. Skåp som när man drar ut kommer alla korgar med ut helt, suveränt till skafferivaror full koll. Vi har 2 stora hoar i vår rostfria diskbänk kanon! Lådor istället för skåp vi har valt att ha mest lådor och har några skåp men föredrar lådorna. Har lådor under
54 svar · 19,2k läst
J
JimmyForsberg: Ok, det ska jag. Har regnat lite i natt men jag väntar till i eftermiddag. Tack/ Jimmy
2 svar · 1,1k läst
F
FRS05: Jag ska nog dit en sväng och kolla lite. Men saker jag vill ha är nog slut då jag är där. Stället ligger ju mitt i stan så mycket folk lär gå inom.
2 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.