Byggahus.se

Någon som lyckats att stoppa bygge?

1. J
    Medlem · 5 inlägg

Jolle04

Medlem
    Hej
    jag undrar om någon faktiskt lyckats att stoppe ett bygge( på granntomten, typ?)
    Jag har en granne som har ett förråd som enda bebyggelse på en jättetomt.
    Förrådet står <5m ifrån vårt hus (ca 2.8 ifrån tomtgränsen). Nu har han planer på omvandla detta till ett bostadshus!
    Jag vet att vi kommer att höras som berörda grannar, att ev lov går att överklaga osv.
    Men är det någon som varit med om att ett liknande projekt faktiskt stoppades?
    Jag har ingen lust att kompromissa ens om detta- jag vill inte har en granne i vardagsrummet.
    J

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Någon som lyckats att stoppa bygge?

Ingen får bygga närmre än 4,5 m mot tomtgräns utan grannens skriftliga medgivande.
    Undantaget är om marken är detaljplanerad och man däri medger mindre avstånd.
    Lätt att kolla hos kommunen.

3. J
    Medlem · 5 inlägg

Jolle04

Medlem

Tack för svaret Volvo,

"ingen får bygga närmare än 4.5m.....", men kan det har betydelse att det redan står ett förråd där??

4. volvo

volvo

Medlem

Har ingen betydelse.
    Däremot kan de ju välja att låta förrådet stå kvar och använda det till annat.

5. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

volvos uppfattning stämmer inte med verkligheten. Finns ingen annan möjlighet än att t ex garaget kommer närmare gränsen än 4.5m, så är det näst intill omöjligt att stoppa ett sådant bygge. Om garaget inte är direkt störande för grannen, så är det också svårt att stoppa ett bygge.
    Jag "stoppade" ett bygge för en del år sedan, och under resans gång kom jag att tala med domare, lagskrivare och med flera inom Boverket, alla var av samma uppfattning, att det var svårt att stoppa ett garagebygge. Att klaga bara för att man inte tycker grannens garage skall ligga närmare gränsen än 4.5m, går inte hem i domstolen. Men gör man klart redan i inledningen, att man inte kommer att godta en planerad garageplacering upp till tomgräns, så kanske motparten funderar om, då överklaganden tar lång tid.
    mitt ärende  http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/garagestrid.jpg

6. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Ligger verkligen ert vardagsrum 2.8 meter in på grannens tomt? ;) Isåfall är det nog ert bygglov som är mest besynnerligt ;)

Skämt åsido, prata med kommunen om vilka regler som gäller för området och för den tomten specifikt, det är meningslöst att vi gissar utan att ha sett detaljplan, etc.

Dessutom, även om du inte vill kompromissa så är det alltid smidigare och snabbare om man kan lyckas med en kompromiss med grannen direkt, jämfört med att dra ärendet genom byråkratin. Hur många timmar är det värt för att slippa kompromissa (och kanske råka ut för det värsta alternativet, att de bygger där du minst vill)?

7. volvo

volvo

Medlem

Nu talades det om en stor tomt.

I ditt fall kanske detaljplanen tillät sekundärbyggnader närmre tomtgräns.
    Då är där inte mycket man kan göra.

8. J
    Medlem · 5 inlägg

Jolle04

Medlem

Tack alla för era inlägg,

bara för att klargöra: garaget ligger redan nära vårt bostadshus och det är ok enligt detaljplanen och med mig. MEN: nu ska användningen av garaget ändras från just garage till bostadshus. Detaljplanen är modell äldre och säger att sekundärbyggnader får stå 1m ifrån tomtgränsen, men säger inte nåt om bostadshus. Jag har för mig att det är 4.5m som gäller när det inte specificeras i detaljplanen och det är vad handläggare hos kommunen pratar om, när han pratar om grannars medgivande. Det är för övrigt inte heller så att det inte finns plats på tomten, men ett bygge längre bort innebär sannolikt sprängning av berg och är alltså dyrare.
    J

9. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Vad säger brandkåren ? Om det just nu är ett garage med dito brandfarlig vätska gäller ett visst avstånd, ur miljösynpunkt kan man också klaga typ bullerstörningar, svetstuber, avgaser m.m. Bygger man sen om garaget till bostad ändras användningen (klassningen av byggnad) och då gäller minst 4,5 m överlag, såvida du inte skriftligt har godkänt detta, vilket du inte har gjort var jag har förstått.

10. M
    Medlem · Stockholm · 1 100 inlägg

Modig

Medlem

Men...det gäller ju inte ett garage. Det befintliga garaget ska rivas. Grannen kommer att bygga ett bostadshus 2,8 meter från tomtgränsen.

I mina öron låter det som att han/hon inte borde få göra det – framför allt med tanke på att tomten tydlign är stor – det är alltså fullt möjligt att placera huset på en plats som inte skapar så stor olägenhet för dig (även om det naturligtvis blir ett dyrare bygge p.g.a. sprängningar o.s.v.).

Nåväl, jag är inte så insatt vad gäller bygglov, men jag tycker att du ska ringa upp kommunens bygglovsavdelning för att få veta mer om vad som gäller där du bor.
    Om jag tolkar ditt inlägg rätt så ligger dock ditt eget hus väldigt nära tomtgränsen (eftersom grannens hus skulle hamna mindre än fem meter ifrån ditt om han byggde 2,8 meter från tomtgränsen). Det kan såklart vara ett problem,men kolla med kommunen som sagt.

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 482 inlägg

hempularen

Moderator

Om vi antar att det handlar om ombyggnad från garage till bostad (inte rivning). Så finns det en sak som talar till grannens fördel.

Gränsen 4,5m handlar ju om brandskydd igentligen. Det skall vara 9m mellan byggnader. Garage brukar uppfattas som extra brandfarliga, ofta med speciella krav på brandisolering osv.

Om nu grannen har ett (brandfarligt) garage som ligger för nära ert bostdshus, så innebär ju en ändrad användning till bostad att den totala brandrisken minskar. Det skulle ju ev. kunna tala för att grannen får igenom sin ändrade användning.

12. J
    Medlem · 28 inlägg

Joey_Tempest

Medlem

Gränsen 4,5 meter har faktiskt inget med dagens brandskydd att göra, byggreglerna säger att om en byggnad skall uppföras mindre än 4 meter från granntomten så skall risken för brandspridning till granntomten begränsas. 4,5 meter har med detaljplanen för området att göra, något som följer med i pappersexcersisen helt enkelt. Och visst får man bygga närmare än denna gränsen!!

Ett garage innebär inte, som ni har skrivit om ovan, en större brandrisk än vad ett bostadshus gör.

Det som talar för att grannen skall få bygga närmare tomtgräns än 4 meter samt närmare erat bostadshus än 8 meter är att bostadshuset uppförs i någon form av brandklass.

Om garaget ligger 1 meter från eran tomt idag och erat bostadshus ligger 2-3 meter från tomtgräns så kan grannen uppföra(del av) sin byggnad i EI30 och kan därmed ur brandsynpunkt placeras där garaget står idag.

Står det inget i detaljplanen om att ett nytt bostadshus för uppföras så kan en driftig granne driva fram en ny detaljplan för enbart sin tomt. Detta görs i flera städer givetvis efter grannars inflytande på planen. Jag tror att det är svårt att inte låta din granne bygga ett bostadshus där han vill bygga det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.