Byggahus.se

Lukt i krypgrunden efter 1 månad

1. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem
    För en månad sedan flyttade vi in i vårt nyköpta hus från 1980. Nu har det plötsligt börjat lukta i köket under vasken. Vi kontrollerade krypgrunden och där finns samma lukt. Det är lukt från krypgrunden som letar sig upp via rören vid vasken.

När vi besiktigade huset i början av sommaren luktade det ingenting, besiktnings-mannen hade inget att anmärka på krypgrunden och säljaren uppgav att det inte förekom/hade förekommit några lukter någonstans.

Nu har vi haft en expert här som säger att det är det tryckimprignerade virket i bjälklagret som luktar. Tydligen har säljaren sålt precis på rätt årstid, nämligen då det inte luktar.

Är detta en dolt fel? Har vi något att hämta hos säljaren?

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Lukt i krypgrunden efter 1 månad

Problem med krypgrunder från 80-talet är ett välkänt problem i byggkretsar.
    Det blir nog svårt att få det hela klassat som ett dolt fel.
    Var det någon nere i krypgrunden och kontrollerade virket? Troligen går det att se att det är tryckimpregnerat virke i huset. Vad sade besiktningsmannen?

Möjligen kan säljaren anklagas för att undanhållit lukten när man upplyst om husets skick. Dock är det en bevisningssak från er sida. Kanske huset är i en gruppbebyggelse där alla de andra husen haft luktproblem?

3. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Besiktningsmannen hade inget att anmärka på krypgrunden vid bsiktningstillfället. Krypgrunden var enligt honom i bra skick. Jag har också papper på att säljaren uppger att det inte finns/har funnits någon konstig lukt i huset och de har bott här sedan 1986.

4. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Det är en liten gruppbebyggelse på 20 hus där vi sedan tidigare känner tre grannar och de har inte haft några problem.

5. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Det är ju dit jag vill komma!

Enligt experten avger tryckimprignerat virke en lukt när det under många år utsätts för hög luftfuktighet. Är det torrt luktar det inte, vilket det var när vi köpte och besiktigade huset i våras. Nu efter den långa sommaren har luftfuktigheten ökat markant i krypgrunden och virket har börjat lukta. Detta fenomen är inte något som bara uppstått i år pga av den varma sommaren utan det har förekommit tidigare också. Lukten är rejäl och inget säljarna kan ha missat.

6. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Vår besiktningsman frågade också specifikt efter dålig lukt. Jag inbillar mig att om han fått ett annat svar än nej hade han agerat annorlunda när det gäller besiktningen av krypgrunden.

7. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Har ni installerat en ny köksfläkt med större drag? Rörgenomföringar - är det säkert att ingen vattenläckage där som vattnar virket ? Rörhåll under vasken är nog ej lufttäta och det kan dra in jordlukten underifrån om man skapar större undertryck i köket än det var innan. En veranda byggd framför ventiler i grunden kan också begränsa vädringen av krypgrund :-/.
    Jag skulle tätta till under vasken och observera virket under .....  man måste ju hitta felet/orsaken till att det plötsligt börjat lukta.
    gaia

8. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Ingen ny köksfläkt är installerad!

Det är inte en jordlukt utan en skarp stickande lukt som inte har någon som helst likhet med jord. Även om vi skulle täta runt vasken kvarstår problemet med det truckimprignerade virket och att säljaren ljugit.

9. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Ni hade i alla fall en luktfritt månad så något måste ha hänt nyligen .... :-/. Stinker det så pass mycket så är det ju omöjligt att stoppa det bara under försäljningen :-/, eller beställa passande väder? Har tryckimpregnerat spikats på strax innan försäljningen?
    gaia

10. H
    Moderator · Stockholm · 43 004 inlägg

hempularen

Moderator

Det kan ju mycket väl vara så att detta luktproblem har kommit succesivt, så att säljarna som bott där i många år vant sig vid lukten och inte reflekterat över den.

Dvs. det är inte säkert att säljaren har ljugit medvetet. I vilket fall som helst så kan det vara omöjligt att bevisa.

Den stora frågan nu måste ju vara vilka åtgärder som behövs. Om jag fattat rätt så uppstår detta problem bara vid förhöjd luftfuktighet. Dvs om det inte varit tryckimprengerat så skulle det ha murknat istället med den lukt som man då får. Dvs det tryckimprengerade virket kan troligen få vara kvar så länge ni bara får ned luftfuktigheten. Det kan räcka med att kontrollera ventilationen, se över diffspärren mot marken. I värsta fall borde det gå att lösa med en avfuktare. men de experter ni har kopplat in har väl föreslagit åtgärder?

11. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Jag vet vad vi ska göra åt lukten, det är att minska luftfuktigheten.

Mitt problem är istället säljaren och vad jag kan göra åt det faktum att jag anser att han ljugit för oss. Vad står vi rent juridiskt?

Lukten uppstår bara vid förhöjd luftfuktighet, det innebär att försommaren är luktfri (enligt vår expert). Eftersom lukten kommer och går har jag svårt att tänka mig att de vant sig succesivt, tom våra gäster reagerar. Att de inte skulle ha märkt lukten någon gång pga att det aldrig varit förhöjd luftfuktighet är också mindre troligt, då de bott i huset i 20 år.

12. P
    Medlem · 548 inlägg

Kolla så det inte ligger en död råtta eller igelkott eller något liknande.
    Kan ju hända att det ligger något dött djur och ruttnar i er krypgrund.
    Så enkelt kan det vara.
    Är avloppsrören fån köket hela?
    Då menar jag nere i krypgrunden?
    Har ni kollat krypgrunden efter lukten har kommit?

13. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Visst har vi kollat krypgrunden, både vi själva och den anlitde experten. Där finns absolut inget som inte ska vara där!

Avloppsrören har vi också kollat igen och de är hela.

14. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Jag fick nästan överge huset för några veckor sedan, här osade så hemskt att det knappt gick att sova, fick vädra hela kvällarna.

Värst luktade det i köket, ingen lukt under bjälklaget  :-/

Konstaterade att det var värst i närheten av ett köksskåp.......till saken hör att jag är extremt "klenmagad"  :-[

Dagen därpå stålsatte jag mig och började rota i köksskåpet med fast grepp om näsan med ena handen.........å där, på översta hyllan under köksbänken bland diverse julpynt låg en död padda i en pöl stinkande paddjuice  :p

Alltså hade den knallat in genom ytterdörren, tagit sig in under sockeln i köket, i ett av skåpen där en inspektionslucka i golvet finns saknas botten i skåpet, där hade sattyget klättrat upp, och fortsatt till översta hyllan där den dött  >:(

En doftokänslig kompis löste detta prekära problem åt mig, själv höll jag mig på rejält avstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.