Byggahus.se

Besiktning av Oljetank

1. L
    Medlem · 34 inlägg

lnetzel

Medlem
    Hej!

Jag har precis skrivit på ett kontrakt för ett hus där tillträdet är satt till den 1 November. Nu har jag hört att man om det finns oljetank i huset skall detta vara besiktigat senaste den 1 Juli 2006.. vilket har passerat. Än så länge är det inte mitt problem men jag vet att tanken inte är besiktigad.

Jag har ju redan skrivit på för huset, kan jag på något sätt tvinga säljaren att betala en besiktning så dem kan visa protokoll på detta? Om dem vägrar så är det väl knappast något i kontraktet mellan mig och säljaren som säger att jag kan backa på köpet och att bryta kontraktet gjorde mäklaren klart för mig (svensk fastighets förmedling) att det blir dyrare än att gå igenom med köpet och sedan sälja igen.

Så... vad har jag för rätt att tvinga säljaren att utföra en besiktning? om dem vägrar, vart kan jag då, ringa och ange dem då så att bötern kommer innan 1 November?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Besiktning av Oljetank

Hur är kontraktet utformat?

Det jag tänker på är hur det är med klausuler om besiktning. Har du besiktigat före kontraktsskrivningen?

Men om du har skrivit på ett kontrakt utan villkor så tror jag att du har mycket små möjligheter. Det du då skulle kunna hävda, är att det är ett dolt fel.

Men dels så är det långt ifrån säkert att det godtas som ett dolt fel, i princip inga villor överhuvudtaget har besiktigat sin tankar, så man borde insett att denna tank inte heller är besiktigad. Dels så är det för lite pengar för att dra igång en process om dolda fel.

3. L
    Medlem · 34 inlägg

lnetzel

Medlem

Jag gjorde en överlåtelse besiktning som jag lät Anticimex utföra. Jag vet inte om detta är något som dem borde ha uppmärksammat.

Klausuler finns inte tror jag, finsn ett litet tillägg där säljaren skall göra vissa renoveringar innan jag tillträder som står med i kontraktet men annars finsn inget. Jag försökte få mäklaren att lägga in ett förbehåll på att min lägenhet måste bli såld innan jag kan betala huset men det fick jag inte igenom för hon på svensk fastihetsförmedling tyckte det var för ålderdomligt och att det är så bra på marknaden så det inte behövs... så ja så är det. Jag har skrivit på och tillträder den 1 November.

4. H

hempularen

Moderator

Om vi antar att du skrev på före 1 Juli, så kanske (med betoning på kanske) det skulle gå att hävda att säljaren inte förvaltat huset korrekt. Om tanken skulle besiktigats före 1a Juli, så har ju ett fel uppkommit efter att du skrev kontrakt. En tänkbar hake med det resonemanget är att lagen om besiktning har funnits i många år, men man har haft dispans fram till 1a Juli i år. Så igentligen så är en obesiktigad tank ett fel ända sedan 2002 eller något sådant.

Kontrollera med jurist, Om du kontaktar villaägarförbundet www.villariks.se så ger dom gratis juridisk rådgivning, du måste bli medlem, men det kan du bli samtidigt som du ringer dit.

5. L
    Medlem · 34 inlägg

lnetzel

Medlem

Hej

Är redan medlem där:) men dem har så klart semester stängt med sin juridiska
    rådgivning v 29 - 32 så därför skrev jag ett inlägg här istället.

Jag får vända mig till dem efter deras semester. Tack för dina tankar om saken.

6. H
    Medlem · Örebro · 29 inlägg

Harre

Medlem

Är i samma sits som du är. Vi skrev i maj och får tillträde i oktober och har också precis fått reda på regeln om oljetanken.
    Du kan väl meddela vad du får för svar från Villaägarförbundet.
    Tackar på förhand och Lycka till! ;)

7. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem

Såvitt så blir det inga böter förrän tanken har fått läckage och man blir åtalad för miljöbrott.
    Ta kontakt med din komun och hör med vilka medel du kan sätta dit han för obesiktigad tank.

8. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem

Har du överhuvudtaet frågat säljaren om detta? Det tror jag är rätt väg att börja med, inte sätta dit honom. Han kanske har en plan, om inte så kanske han gärna vill komma överens med dej? Sen o andra sidan så vad är den kotnaden egentligen? Sådana kostnader kommer det ju hela tiden när man har ett till åren gånget hus...

9. H

hempularen

Moderator

Vad gäller kostnaden så har jag hört att själva besiktningen kostar 6000:-. Sedan tillkommer regöring av tanken som måste göras innan besikningen kan genomföras. Det ligger på 3-4000.

10. M
    Medlem · 113 inlägg

martar

Medlem

Det måste vara fel. Jag betalade 5000 för rengöring och demontering av tank (tömning, urtorkning, isärsågning, bortforsling tog nog en halv dag för två gubbar plus tankbil och lastbil). Rengöring och besiktning tar ca 1,5h och de pumpar tillbaka oljan de tömt. Ragn-sells skriver på sin hemsida att pannan behöver vara avstängd max 1 h. Jag tippar att priset ligger närmare 3000 för allt, inte bara rengöring.

/Martar

11. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem

Du har rätt martar, t.ex. tar www.cisternservice.se 2500-3000:-

http://www.cisternservice.se/tjanster.htm
    För lite pengar för att bråka tycker jag. Hehe sådana kostnader tycker jag att jag haft "extra" ett par ggr om året sen vi köpte gammalt hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.