Byggahus.se

Skador på vår fastighet vid bygge på granntomt

1. D
    Medlem · 3 inlägg

Didde

Medlem
    Hejsan

Vi har ett nybyggt 1 familjshus och brevid oss byggs nu ett nytt flerbostadshus.  När man pålade och gjorde grunden för denna, så roterade vårt hus.  Dvs vår platta har glidit lite och rotationen är ca 1 cm idag, men gissas öka efterhand som sättningen ökar.  Med rotering menar jag att hela huset nu lutar som lutande tornet i pisa (mycket överdrivet :))

Eftersom detta inte kan åtgärdas undrar jag hur vi går vidare med detta.  Ska man försöka komma överrens med byggherren om en ersättning, eller står vi oss helt slätt?

Om vi kommer överrens vad händer om problemet förvärras och sättningen inte slutar.  Ännu har vi inte kunnat se någon sprickbildning invändigt, bara utvändigt, men där är det ganska mycket.

Ska vi anlita advokat?

Tacksam för lite hjälp :)

2. P
    Medlem · 548 inlägg

Re: Skador på vår fastighet vid bygge på granntomt

Anlita advokat.
    Försök aldrig förhandla med en byggherre själva. Ni kommer bli blåsta.
    Byggherren kommer förmodligen att göra allt som står i hans makt att inte göra rätt för sig även om ni anlitar en advokat.
    Men med advokat så har ni större chanser att få rätt.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Instämmer med byggaren!

4. D
    Medlem · 3 inlägg

Didde

Medlem

Tack för era svar.

Eftersom vårt hus är byggt på total entreprenad så har vi fått indikationer på att vår motpart kommer att vara den firma som byggde vårt hus.

Vårt hus är inte pålat (dvs. utfört utan extraordinär grundläggning (ex.vis pålning)) men meningen var att det skulle pålas. Firman som ritade och byggde vårt hus gjorde en geo-undersökning där de säger att detta inte behövdes. Vi har dock sett att det är lera och pålarna i grannhuset gick ner väldigt lätt. Ibland sattes 4-5 stycken gemensamt för att ge mer stadga...

Vi letar just nu efter en bra advokat, som har den kunskap som behövs. Har ni några tips på bra advokater, tar jag tacksamt emot tips om detta. Går bra att kontakta mig via PM här på sidan!!

Tack igen!

5. F
    Medlem · 71 inlägg

Fummel

Medlem

;) Kul vinkling. Om ni inte kommer överens så står ni er helt slätt... vilket väl är vad ni önskar! Ni vinner hur som helst! (Om ett skämt ursäktas i allvaret.)

/Fummel

6. tynnis
    Medlem · 706 inlägg

tynnis

Medlem

Kolla med villaägarnas jurister.
    De borde kunna rekomendera någon iallafall.

7. D
    Medlem · 3 inlägg

Didde

Medlem

Hej igen,

Till den som skickade mig ett PM TACK!! Eftersom jag inte har 10 poster på forumet får jag inte svara med ett PM. Vi ska kolla upp ditt förslag helt klart.

Situationen är lite jobbig, och vi kommer att anlita en advokat, enda sättet vi kan gå framåt!

Återkommer med uppdatering!

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.