Byggahus.se

val av besiktningsman??

1. M
    Medlem · 6 inlägg

macko

Medlem
    Hej! Ska bygga nytt hus med Lb-hus. I kontraktet står det att Gar-Bo utser slutbesiktnigsman. Men om man läser konsumentköpslagen står det att köparen har rätt att välja besiktningsman. Min representant på lb hus hänvisar mig till gar bo. Nån som vet vad som gäller??? Har fattat genom att läsa andra inlägg att det är inte det klokaste valet att låta gar bo besikta huset. Nån med erfarenheter som kan vara till hjälp?? Första gången jag bygger, helt vilsen!!

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 916 inlägg

yonna

Medlem

Re: val av besiktningsman??

Välj egen besiktningsman till bygget och komplettera denne gärna som byggkontrollant (du bestämmer själv hur mycket du vill ha hjälp med). Garbo lär kräva egen besiktningsman men för min del (generalentreprenad med försäkring som var kopplat till Garbo) har KA, byggaren och jag haft slutbesiktning på huset och vi har fått slutbesiktningsprotokoll från kommunen.

3. M
    Medlem · 6 inlägg

macko

Medlem

men han på lb-hus sa att det måste vara en från gar-bo som besiktar för att försäkringen ska gälla.

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

I din Garbo-försäkring ingår besiktning av en av dem utsedd besiktningsman. Han kommer att besiktiga vare sig du vill eller ej eftersom det är kopplat till byggfelsförsäkringen.
    Garbo anlitar lokala, certifierade besiktningsmän.
    De kan vara av varierande kvalite, somliga bra och andra mindre bra (för dig)

Mitt förslag är att du godtar att slutbesiktningen utförs av den besiktningsmannen som du redan betalt Garbo för. Sedan skall du gå med under hela besiktnnigen och vara ytterst observant hur noga besiktningsmannen verkar vara. Du har rätt att peka på fel som han är skyldig att ta upp i sitt protokoll.
    Om du känner att du får gehör för dina åsikter och att det verkar vara en noggrann och bra besiktningsman så kan du låta dig nöja med detta.
    Om du tvärtemot tycker att han godkänner undermåliga målningsjobb, slarvfel ets så kan du omedelbart efter du fått besiktningsutlåtandet begära en överbesiktning.
    Då ska du och entreprenören utse en annan besiktningsman och låta göra om besiktningen. Om den andre besiktningsmannen anser att den första varit mer än lovligt släpphänt med att ta upp fel så kommer det nya besiktningsprotokollet att gälla som det slutgiltiga besiktningsprotokoll som entreprenören skall rätta sig efter.
    Kostnaden för denna överbesiktningsman kommer antingen att betalas lika av båda, eller helt av dig elelr entreprenören beroende på vem av er som haft mest rätt i förhållande till den tidigare slutbesiktningen.

På detta sätt kan du altså säkra upp dig att få en bra besiktningsman utan att behöva betala hela kostnaden för en andra besiktningsman om det inte behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.