Hej. Jag har en carport mellan två kedjehus. Väggarna består av mitt och grannens hus. Väggarna är förstås isolerade enligt konstens alla regler med byggfolie etc. Byggnadsår 2016. Taket på carporten är takpanel direkt slaget på takstolarna utan byggfolie emellan.

Jag ska nu installera takskjutport och element/luftvärmepump för att skapa ett garage med värme 15-20 grader. Förstås då även isolera taket. Sidoväggarna består av 30-40 cm isolering (mitt och grannens hus) samt bakvägg är isolerad med 120mm inkl byggfolie.

Nu till min fråga. Jag orkar inte riva ned hela takpanelen för att sätta upp byggfolie. Så ska jag sätta byggfolie i varje takstolsfack? Lägga plasten tvärs över takstolarna och låta den ligga över takstolarna? Eller skippa byggfolien helt och ha en paxfläkt som skapar lätt undertryck i garaget för att minimera luft som trycks ut i isolering på taket och fäller ut vätska? Tacksam för tips.

Min far byggde garage för 10 år sen med värmepump där han har mellan 5-20 grader beroende på om han meckar eller inte. Har använde inte byggfolie över hucud taget. Verkar inte vara några problem med vatten och mögel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.