12 866 läst ·
25 svar
13k läst
25 svar
Ångspärr eller inte vid tilläggsisolering i gammalt hus.
Jag ska tillägsisolera några ytterväggarna inifrån i mitt hus byggt på 1920-talet. Fasaden är putsad på 80-talet på träpaneler som nog är ursprunglig fasad. Huset var från början sommarstuga med innervägg i plank, ingen isolering mellan ytterpanel och innervägg- bara ca 50 mm luft. På 50-talet gjordes huset om för permanentboende varvid en träfiberskiva spikades på innerväggen. Nu är min plan att riva dinnerväggen och isolera med mineralull mot ytterväggen+sala på reglarna på insidan för att få i mer isolering. Som innervägg har jag fått förslaget att montera MDF+gipsskiva. Nu till frågan, är det någon mening att montera någon ångspärr? Det är ca hälften av ytterväggarna som jag ska tilläggsisolera. Det finns fler ytterväggar som redan är hyfsat isolerade men utan ångspärr. Huset är ganska dragigt för övrigt.
Så fukt kan komma utifrån vid tex regn och den sprids i luftspalt som är i väggen och fördelar fukten mot innervägg och yttervägg.J JNE skrev:
Så om du sätter plast så kommer fukt inte kunna ventileras inåt. Så fukten som blir fördelas och självdrag m.m. vädrar ur vägg.
Jag skulle inte våga montera plast.
Jag skulle använda cellulosaisolering och inte isolera tjockt lager och spara luft spalten i väggen