Mats-S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Cellulosaisolering är bäst
Yep, när det kommer till att behålla värmen, och lägsta antal kwh för uppvärmning.
Men det beror nog på omständigheterna om man ska välja det, det är ju ingenting som man fixar själv direkt, så här står det på hemsidan:
"Installation av lösullsisolering ska utföras av behörig installatör med rätt utrustning och erfarenhet."

Så om jag ska bygga en liten friggebod eller attefallare så är det nog trots allt hederlig Rockwool/Gullfiber som gäller, speciellt om man gör allt snickrande på egen hand.

Men visst, nybyggd villa, helt klart något att fundera på som ett bra alternativ :)

Tomture61
Mats-S Mats-S skrev:
Yep, när det kommer till att behålla värmen, och lägsta antal kwh för uppvärmning.
Men det beror nog på omständigheterna om man ska välja det, det är ju ingenting som man fixar själv direkt, så här står det på hemsidan:
"Installation av lösullsisolering ska utföras av behörig installatör med rätt utrustning och erfarenhet."

Så om jag ska bygga en liten friggebod eller attefallare så är det nog trots allt hederlig Rockwool/Gullfiber som gäller, speciellt om man gör allt snickrande på egen hand.

Men visst, nybyggd villa, helt klart något att fundera på som ett bra alternativ :)
Cellulosa isolering finns på skivor också ;)

Tomture61 Tomture61 skrev:
Mycket intressant test (y):ok:
[länk]

Cellulosaisolering är bäst :)
Det är ett intressant test. Men jag hoppas att bilden bara är en illustration, så att stugorna inte stod på det viset under själva testet.

Sen tycker jag det blir lite missvisande. Isoleringarna måste ha helt olika syften. Aluthermo isolerade sämst, men är extremt tunn. Den måste vara avsedd att använda där det är ont om plats.

Det skrevs heller ingenting om priset för de olika isoleringarna. Eller om utetemperaturen under testet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.