S
S.rosendal: Hej! Jag och min granne ovan har båda klagar till styrelsen nu att mellanbjälklaget är för illa isolerat, vi misstänker även ett byggfel då jag hör allting som händer ovan, dunsar hela tiden, stegljud, vibrationer. Styrelsen har lyssnat in i min lägenhet och nämt att de inte hör sina grannar, och min granne lyssnade in och tycker att det tar på dem nu när de vet att allt hörs ner.
0 svar · 759 läst
A
Anders_cc: Behöver en snickeriverkstad och plats för 20 talet grovsågade lufttorkade ekplank. Rivit ur i mellandelen av uthuset som består av garage, blivande snickeri samt djurftitt stall. Ingen värme på någon del. Takhöjd snickeridelen 2,05m, ytan 4,50x5,50m. Min tanke är att isolera invändigt på väggarna. Riva innertaket och skyffla spånet i säckar för att lägga det på befintlig
0 svar · 769 läst
·
Skalman9
Skalman9: Hej, står inför samma problem. Enda oro jag har är att fukt kondenserad i kallvinden eftersom jag stänger av mellan kall och varm del av huset i mellanbjälklag. Idag, även om varm fuktig luft kan ta sig till kallvinden, så kan det ju ta sig vidare in under varm del av huset eftersom det ej är stängt där. Vad tror ni? Hur gick det för dig pette? Blockerade du luften helt från varm till
11 svar · 3,8k läst
Bagaregårdens BK
Bagaregårdens BK: Hej på er! Jag står inför beslutet att tilläggsisolera min bottenplan på ca 100 kvadratmeter, där jag renoverar från grunden och det ska bli en ny fin lägenhet. Bottenplan har tidigare varit garage, tvättstuga, ”hobbyrum”, bastu och förråd för grönsaker/kylvaror. Huset är från 70-talet med väggkonstruktioner bestående av tegel (ca 10 cm), luftspalt (5 cm), lättbetong och 1,5
0 svar · 674 läst
·
K
Kaffekoppen100: Man märker att det här är kluriga frågor när inte en enda replik kom. Hur löste ni detta?
1 svar · 2,9k läst
·
J
jonaserik: [citat] Värme stiger uppåt, givaren ska ligga på ovansidan slangen, kallast där.
37 svar · 2,7k läst
·
E
E_W: Hi guys! Frågan gäller alltså en sk. "kattvind" på ett gammalt timmerhus, problemet nu är att där inte finns någon isolering över huvud taget, bara en tunn gammal trädörr. Min fundering är om man kan förenkla isoleringsförfarandet genom att limma frigolitskivor mot 50 mm träreglar som jag tänkte mig skall skapa en luftspalt direkt under det gamla yttertaket (som bara är ett
0 svar · 680 läst
R
Robbban77: Har idag installerat skrivbordet, som planerat men fast mot vägg och visst ”vibrerar” knapptryckningarna genom bordet och vidare mot vägg. Har köpt ultra tyst mus samt köpt nytt tangentbord som även de är tyst. Testade knappa på tangenterna när tangentbordet låg rätt mitt skrivbordet sen så lade jag en sån jätte stor musmatta och det blev skillnad! Nu håller jag på leta efter
7 svar · 1,6k läst
Unikt namn
Unikt namn: Du har väl 3 alternativ. 1. Installera kraftigare värmekälla. 2. Ordna till isoleringen/otätheterna. 3. Båda. Det blir nog svårt att ordna isoleringen utan att bryta upp väggar och golv... Vill du ha ett hus som är "år2000 varmt" utan att kosta skjortan så har du en hel del arbete framför dig.
3 svar · 661 läst
J
jonaserik: [citat] Det med ÖL är inte min starka sida, så det kan du utesluta och inte ha någon kommentar om, betackar mig för en sådan kommentar. Men ändå så är det en hysteri detta med asbets, det ska alltid vara så livsfarligt i alla trådar och kommentarer. Nu är det nog lite bättre utomhus, men är du av äldre sort, så har du säkert fått MASSOR av asbets i dig vid promenad vid
8 svar · 5,6k läst
·
E
Elinaelina: [citat] Tack! 😃
2 svar · 1,7k läst
·
H
Hybro: Rubriken... Uppifrån så klart.
34 svar · 8,0k läst
·
rakshit
rakshit: Hello, sorry for using english, but I will try to explain the situation and hope to get answers on the forum. The house is from 1969, two stories, with concrete floor and crawling space (krypgrund) We have water born radiators in the house and the floor is normally cold during the winters. There is no insulation either from crawling space or under the wooden floor panels in the house. What will
0 svar · 456 läst
D
dalldalldall: Funderar på att bygga nytt badrum, har haft isolerat ytterväggen invändigt innan, fick dock in fukt så rev bort allt, hur mycket värme går uppåt och hur mycket värme utåt i ytterväggarna? Tänkte om man skall låta bli att isolera väggen och istället lägga mer uppåt.
0 svar · 519 läst
T
Tompafix: [citat] Fiskbensparkett kan ju limmas direkt på underlaget, då under någon dämpning. Men det finns även varianter som är klickgolv där man kan lägga den som flytande på underlagsfoam
3 svar · 870 läst
·
F
fribygg: [citat] Eller beställa hem några m3 förpackningschips i frigolit och hälla ner i altangolvet.
7 svar · 1,5k läst
R
reta: Har förstått att man helst inte ska förvara kartonger, textil, elektronik och annat som kan vara känsligt för fukt på vinden, så jag tänkte av den anledningen isolera - Under lösull finns fuktspärr - Mot tak finns någon form av filt (hur klarar den för övrigt fukten?) - Ingen takfotsventilation vad jag förstått, men gavelventilation (ska vara helt tätt utöver gavelventilerna)
0 svar · 1,1k läst
·
J
Joak: [citat] Har varit med om det med samma förutsättningar som du, tog bort vindduken och bytte isoleringen som var blöt/ fuktig sen var det inget problem. Verkar som det kondenserar mot duken.
17 svar · 4,1k läst
·
H
Anonymiserad 405730: [citat] Jag kan inte avgöra om du behöver mera isolering utifrån den infon du har gett.. Men bara gipsa är väl det enklaste du kan göra..
6 svar · 1,2k läst
H
Hybro: Kondens? Detta är väl regnvatten eller smält snö som rinner ned p g a dålig tätning mellan skorsten och yttertak. Skulle det vara kondens, typ orsakad av hög luftfuktighet inomhus, då troligen kommer från dåligt läckande yttertak. Kondens uppstår då varm fuktig luft når en kall yta. Upp på vind och yttertak och kolla.
1 svar · 2,0k läst
·
F
felixamadeus: Hej! Vi har en plan om att bygga en vinkyl under trappan mellan första och andra våningen i huset. Det blir inte ett stort rum utan rör sig om några m3 bara. Tanken är att kunna använda detta som vinkyl (ej långsiktig vinlagring) och eventuellt även för att lagra fermenterad och inlagd mat om vi skulle vilja det. Tänker att den kommer ställas på mellan 8-13 grader. Kylaggregat är
0 svar · 1,5k läst
V
Anonymiserad 405730: Nej, finns ingen anledning då det finns beprövade och fungerande metoder med lösull av olika slag..
6 svar · 6,6k läst
M
M.stojanovski: [citat] Tackar 😀 🙏
11 svar · 2,4k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Absolut. Har du plast över går den att använda. Set kanske lite hemmafixat ut. Distanserna ger ingen extra funktion som broms för markfukt underifrån. Det funkar med vanlig byggplast också, men den är känsligare för punktering av vassa föremål. Eftersom målet bara är att bromsa tillströmningen av markfukt går det bra med lite vad som. Organiskt material i och under
99 svar · 20,9k läst
·
O
OkunnigTekniker: [citat] Jag skulle tro det, radhusen är identiska
8 svar · 3,5k läst
·
O
OlofBengtsson: Jag har tänk tilläggaissolera vårt 40tals hus genom att låta spruta cellulosa issolering på befintligt kutterspån. Jag undrar om jag gör rätt genom att enbart montera luftspaltsskivor i cellplast mot råsponten? Jag tänker mig att jag trycker luftspaltsskivorna ned så långt det går mot regeln som ligger i takfoten?(se bifogad bild). Som ni ser på bilden är det i princip ingen glipa
0 svar · 1,4k läst
·
C
Chefred: Vindskydd i så fall underst? Ångbroms måste då vara närmast golvplankorna? Utrymmet kommer i framtiden inte vara helt ouppvärmt. Vad skulle skillnaden bli om vi säger att jag håller logen uppvärmd till 12-15 grader?
2 svar · 1,0k läst
·
E
epw: [citat] Ja eller ickepolitiken som förts dom senaste decenniern.
19 svar · 8,6k läst
·
andreascarlsson
andreascarlsson: Ja, det är ungefär så det känns. Rent vetenskapligt så vill min hjärna gärna ha en luftspalt, det känns liksom mer korrekt. Samtidigt så har ju timmerhus existerat i tusentals år utan några större problem, så att ha en enda stor massiv barriär mot köld och fukt ska ju egentligen funka. Men nä, jag tror jag jobbar lite extra och kör med luftspalt och ångspärr… Vore kul att
2 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.