En riktigt rak fråga denna gång:

Jag avser att isolera en gammal handelsbod. Tidigare är det enbart sågspån i taket upp till vinden. Uppskattningsvis 100-150 mm. Jag vill helst behålla invändig pärlspont i taket. Är det vettigt att först lägga ut plast (ångspärr) uppe på vindsgolvet och sedan lägga isolering på det? Jag tänker mig ca 400 mm mineralull eller liknande. Utrymmet under kommer att vara uppvärmt året runt, men kanske inte alltid 20 grader, utan runt 15 grader tidvis för att sedan boostas när jag vill nyttja lokalen.

Finns det någon risk med detta upplägg när det gäller daggpunkt/fukt? Jag fattar ju att ångspärren bör vara längst in, men det innebär nytt innertak och jag vill helst behålla det gamla taket...

Ska jag kanske hellre strunta i plasten och låta det "andas" upp i den välventilerade vinden och är det då vettigt att betala de extra kronorna (typ dubbla kostnaden) för cellulosaisolering, som kanske hanterar fukten bättre?

Tack på förhand!
 
En rak fråga, kanske, men svårt att ge ett rakt svar.

Antagligen fungerar båda sätten, men det är ju en ren gissning.

Avgörande är hur mkt tillskjutande fukt som kommer underifrån. Även om just detta rum inte är tänkt att användas så mkt så stiger alltid varm fuktig inomhusluft upp till taket på översta vån i ett hus eftersom varm luft stiger, och kan bära med sig mer fukt. Ordentlig ventilation, och helst med ett system som inte återvinner ngn fukt alls, håller nere fuktnivåerna generellt, vilket är en bra början.

Oavsett vilken lösning som väljs så kommer vinden att bli kallare, och därmed fuktigare. Följaktligen är det risk för fuktrelaterade problem på vinden. Ju mer isolering desto större risk.
 
  • Gilla
Rickard1973
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.