En rak fråga, kanske, men svårt att ge ett rakt svar.
Antagligen fungerar båda sätten, men det är ju en ren gissning.
Avgörande är hur mkt tillskjutande fukt som kommer underifrån. Även om just detta rum inte är tänkt att användas så mkt så stiger alltid varm fuktig inomhusluft upp till taket på översta vån i ett hus eftersom varm luft stiger, och kan bära med sig mer fukt. Ordentlig ventilation, och helst med ett system som inte återvinner ngn fukt alls, håller nere fuktnivåerna generellt, vilket är en bra början.
Oavsett vilken lösning som väljs så kommer vinden att bli kallare, och därmed fuktigare. Följaktligen är det risk för fuktrelaterade problem på vinden. Ju mer isolering desto större risk.