Isolering
Fredrik Jacobsson: Hur hade ni gjort i mitt fall? Tegelhus från 1939 med fjärrvärme och vattenburen värme/radiatorer under alla fönster på alla våningsplan. Vi kommer sätta in ett FTX-aggregat på vinden med frånluft från badrum på ovanvåning, kök på entréplan och tvättstuga i källaren. Tilluft i alla sovrum på ovanvåning, vardagsrum på entréplan samt i gillestugan i källaren. Huset har
Uluru2: [citat] Jag skulle välja någon annan än Isolerab. Har själv anlitat dem, trodde dom var seriösa efter allt bra som går att läsa om dem på Reco, men jag känner mig lurad. Dom gjorde inte jobbet enligt avtalet, kompletterade men misslyckades, nyttjade icke utbildad personal och följde inte beskrivningar enligt sin certifiering. Upplever nu, precis som Hosjö/Falun mer fukt på vinden än
Marta C: Hej, Har ett stall på gården som jag vill isolera för att kunna använda som boyta. det är viktigt att takhöjden påverkas så lite som möjligt så jag kommer inte kunna regla upp och isolera som "vanligt" (hur nu det är) utan jag måste hitta någon smartare lösning. det jag hittat på nätet är att man kan lägga Wedi-skivor direkt mot betongen i följande ordning: 1. Fix 2. wediskivor
CCG22: [citat] Värmekamera låter som ett alternativ. Inga andra väggar är kalla. Det är gediget byggt men nåt konstigt är det... [/QUOTE]
neo11: Jag skulle kört på snickarens rekommendation med minst 70mm fasad skiva.
_boriz: [citat] Tack såmycket för snabbt svar. Då kör vi med isolering. :)
Isakare: Som sagt Träulit. Det bästa du kan ha i en gammal källare, spån av trä impregnerad med cement, andas och klarar av fukt.
Luugen: Hej, Rivit en vägg i hallen. Nedre delen består av källarens mur. Övre delen vanlig trävägg. Nedre delen mur är numera synlig. Ska jag sätta ångspärr över nedre delen som i bilden eller bara ovan muren? [bild] Rivna delen vid där mursen syns hade ingen ångspärr. Övriga ytterväggar har ångspärr.
heimlaga: Asfaboard är mycket bättre än vindduk. Jag är väl litet på gränsen till snål men så snål är jag inte att jag ersätter asfaboard med halvruttna bräder och vindduk.
fernstrom: Har en gammal timmerkåk som idag saknar vatten indraget, dock är det grävt och draget fram till husvägg. Vintertid värmer vi upp 2st rum, ett på undervåningen och ett direkt ovanför. Sitter en värmepump i varje rum som vi värmer upp. Nu har jag rivit ut ett förråd under trappen och tänkte bygga en toalett (ej dusch) Toaletten ska värmas med ett element, direkt verkade och kanske
Marida: [citat] Bubblorna är en del av plastmattan. Lite hårdare, tunn plast som har bubblor som form. Alltså ingen påverkar från fukt på den, den är liksom bara så.
droopy: [citat] Sist jag kolladfe skall den klämmas ihop med plastklammer som hakar fast i skummet. Satte några meter av deras isolering i källaren för 7-8 år sedan och det sitter fortfarande. Finns även en grå tejp som man kan dra runt (åldersbeständig) vilken kan vara bra vid skarpa böjar och mer påfrestade områden.
vict0r: [citat] Ja, det har jag inte luskat ut ännu! Hade en annan tanke men den stöp, har du några tips kanske? Får väl i värsta fall ta lös fodret och förlänga osb hela vägen och sedan på med foder.
RobinJB: Hej! Vi har ett nybyggt hus ( 2 år gammalt) med oisolerad övervåning. Har nu tänkt att börja lite smått med övervåningen. Vi har funderat mycket fram och tillbaks om vi skall ha traditionell lösullsisolering eller skumisolering (polyuretanskum), har inte bestämt detta ännu. Jag vet att de sprutar polyuretanskummet direkt mot undersidan på underlagsduken under takpannorna och säger
S.rosendal: Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig förstå hur akustik fungerar. Jag bor i en lägenhet som består av 3 olika delar som de namnger B1, B2, B3. Enligt handlingar etc ska dessa hus byggts på exakt samma sätt. Dvs. Inga tillval, utan alla golv, väggar, badrum, kök etc är byggda precis likadant. Till min förvåning är min lägenhet otroligt lyhörd. Jag fokuserade på att förklara
Oldboy: [citat] Där är problemet. Huset är byggt med 50-talsstd på isolering, vilket fungerar fint tillsammans med en oljepanna som lätt kan skicka ut +80C varmvatten till radiatorerna när det är kallt ute. En VP klarar inte att skicka ut så varmt vatten, knappast ens med full tillskottselvärme då de inte är gjorda för det. Sedan blir ingenting bättre av om huset är otätt/dragit. Då
Alexn72: Blåser det igenom hålet måste det åtgärdas. Annars är det mest estetiskt
Oldboy: Stenväggar isolerar dåligt. Lite mindre dåligt om det är en dubbel skalmur med luft eller posöst material mellan. Värmen må stiga uppåt men du vill inte ha +20C i taket och nollgradigt vid golvet för det är frunktansvärt okomfortabelt. Alltså behöver även väggarna vara isolerade. Vad som dock är ännu okomfortablare än kalla golv är om huset är dragit. Då spelar det ingen roll
Oldboy: En rak fråga, kanske, men svårt att ge ett rakt svar. Antagligen fungerar båda sätten, men det är ju en ren gissning. Avgörande är hur mkt tillskjutande fukt som kommer underifrån. Även om just detta rum inte är tänkt att användas så mkt så stiger alltid varm fuktig inomhusluft upp till taket på översta vån i ett hus eftersom varm luft stiger, och kan bära med sig mer fukt.
Rickard1973: Tack för alla synpunkter och råd. Jag tror nu att jag har fått lite mer klarhet i detta och känner mig redo att kasta mig ut i renoveringsträsket så fort våren kommer...
ElleH: Jag tänkte mer så att om det är värt att isolera så kan man kanske acceptera att ta ett litet kliv upp från köket. Men gör det ingen skillnad är det ju ovärt.
Tornhuset: [citat] Precis, jag har bra kontakt med Bevego, så jag körde dit och frågade om de hade en spillbit. Då sa de att jag skulle vänta på parkeringen en stund, för alla ventilationstekniker har detta i bilen.
Oldboy: Tycker det är en mkt lämplig åtgärd att efterfylla facken. Kan inte se att det skulle vara ngt problem att få dem välfyllda igen. Jo, det blir en del håltagning, som lämpligast görs från insidan. Men, det kan också göras från utsidan. Det beror på väggens konstruktion och även företaget som gör jobbet. Olika företag kan föredra olika tillvägagångssätt. Det finns för- och
jonaserik: Tänker du att inreda vinden med snedtak så ska det vara ventilationutrymme mellan isolering och yttrertak. En kattvind ska vara lika kall som uttempen. Är inte helt enkelt att inreda en vind. Ta reda på hur det ska göras med någon byggare som vet.
GregZaa: [citat] Kommunalt. Bostadshuset har lps-pump som denna kommer mata.
paralun: [citat] Det är ju helt upp dig själv och det finns ju plastad folie om du kollar i länken tidigare till Amazon. Raka
Jakobk: [citat] Det får du fråga honom om 😀 Det är ju lite amatörvarning att skriva ett fabrikat men inga egenskaper. Men sundolitt är bara ett fabrikat bland andra. edit: Sen så har han ritat vad som ser ut som 2x50 mm, men det är en annan femma :)