27 821 läst ·
66 svar
28k läst
66 svar
Bör min 90-åriga pappa tilläggsisolera vind?
Bara hota med att gå till* Då häver de säkert avtalet med en gång. Aftonbladet gräver säkert villigt upp all skit om företag som lurar folk som är dementa.Keoo skrev:
Så, nu har min pappa insett att detta är något som han bör avstå/avvakta med. Kontaktade därför den lokala chefen och förklarade situationen på telefonsvaren, vilket fick säljaren att ringa upp mig. Han menar på att eftersom det gått mer än 14 dagar sedan min pappa skrev på avtalet så går det inte att ångra, även om de inte gjort någon insats överhuvudtaget än. Argumentet var att de beställt materialet (vad jag förstår är materialet just det som detta företag använder sig av, så inte precis något skräddarsytt specialbeställt).
Jag har dålig koll på avtalsrätt men tänka mig att det juridiskt går för företaget att stå på sig, men tycker att det är magstarkt att hävda den rätten när man ingått avtal med en dement 90-åring. Finns det något man kan göra för att häva avtalet innan något arbete påbörjats?
* https://tv.aftonbladet.se/kategori/99/200-sekunder
Fick tillslut tala med den lokala chefen som hade sökt upp pappa i hemmet idag, jag råkade vara i telefon samtidigt. Fick ånyo förklara situationen och då gick han med på att avstyra det hela utan någon diskussion om ersättning eller dylikt. Hoppas de är hederliga och att det är det sista vi hör i frågan.
Tack till alla som hjälpt och givit råd!
Tack till alla som hjälpt och givit råd!
HejKeoo skrev:
Min 90-åriga pappa bor i en 1,5-plans trävilla från 1972 med asbesttakpannor. Taket eller vinden är aldrig renoverade, ej heller fönster. Ventilationen är självdrag med stora gavelventiler, nockventilation och luftspaltskivor. Känns varken dragit eller för tätt. Platta på mark, högt beläget.
Värmen kommer från en kombo av direktel (gamla element), en äldre luft-luft värmepump och en kakelugn som nyttjas en del vintertid. Elförbrukningen är naturligtvis enorm.
Nu har han fått besök av Isolerab, ett Borlängeföretag som erbjuder lösningar för tilläggsisolering, vad jag förstår med lösull av cellulosa. De har vid en egen besiktning beskrivit att det är ”kraftigt” med svart- och vitmögel på vinden, men har inga synpunkter på yttertaket, enl protokollet. Det nuvarande isolersystemet är gullfibermattor, tror 10-20 cm. Ångspärr ska finnas, i normalt skick, av plast.
Företaget har lämnat en offert
för att ”mögelbehandla hela vinden”, lägga landgång gavel till gavel och ”anpassa vindsventil” samt lägga 30 cm tjockt lager isolering och sarg runt lucka. Priset ca 33k efter ROT, fast pris. Ska ta två dagar.
Min pappa har pga en minnessvikt en tendens att tacka ja till alla möjliga konstiga erbjudanden, och blir ibland lurad. Han är orolig för husets skick och vill tydligen lägga pengar på förbättringar till nästa generation, även om han inte själv får åter investeringen. Han besväras inte av något annat än elräkningen.
Jag är väldigt angelägen om att få höra om detta verkar vara en bra idé, ffa om man riskerar ytterligare skador på huset genom att tilläggsisolera. I avtalet framgår att man inte tar ansvar för tryckförhållandena i huset. Riskerar han att stänga in fukt? Yttertaket bör sannolikt ändå renoveras av nästa ägare, är denna isolerinsats därför pengar i sjön?
Företaget tycks ha goda recensioner på REKO, men avtalet är inte särskilt detaljerat. Vad innebär liksom ”mögelbehandla”?
Hjärtligt tacksam för era perspektiv !
Jag kan tala om vad som hände mina tre grannar här i Hosjö utanför Falun.
Efter att isolerab tilläggsisolerat deras vindar bildades det mera fukt och is på deras vindar. Efter påpekande så installerade isolerab in fläktar på deras vindar för att motverka problemet. De bjöd på fläktarna som tur var, men problemet kvarstår.
Mitt råd är att kontakta ocab, Anticimex eller polygon för en besiktning av vinden. Sedan höra vad deras åtgärdsplan är.
30 lösull ovanpå låter lite mycket.
Jag har Asbesttak med undertak i Asbestskivor.
Har precis lagt om isoleringen och ligger mellan 16-26 på olika ställen. Glasfiber. Jag monitorerar hela tiden fukten då jag hittills inte haft något bekymmer. (Hus från -65 inflyttat i somras).
Verkar ha liknande förutsättningar som din pappa.
Ca halva taket har nu 26 och resten 16cm.
Tänker mig att komplettera övrigt så att det blir samma tjocklek överallt. Sen får vi se.
Har landat i att ha kanske Max 35 men tror närmare 30 blir bäst.
Redan nu är skillnaden i temp på vind och ute mindre än en grad. Och likaså följer fuktigheten med ner till ca 55-60 sen har det hittills hållit sig där även om det varit torrare ute. Blåser lite fritt genom vinden och har en ventil i varje ände. Inget i takfötterna.
Inga fläktar eller dylikt.
Jag har Asbesttak med undertak i Asbestskivor.
Har precis lagt om isoleringen och ligger mellan 16-26 på olika ställen. Glasfiber. Jag monitorerar hela tiden fukten då jag hittills inte haft något bekymmer. (Hus från -65 inflyttat i somras).
Verkar ha liknande förutsättningar som din pappa.
Ca halva taket har nu 26 och resten 16cm.
Tänker mig att komplettera övrigt så att det blir samma tjocklek överallt. Sen får vi se.
Har landat i att ha kanske Max 35 men tror närmare 30 blir bäst.
Redan nu är skillnaden i temp på vind och ute mindre än en grad. Och likaså följer fuktigheten med ner till ca 55-60 sen har det hittills hållit sig där även om det varit torrare ute. Blåser lite fritt genom vinden och har en ventil i varje ände. Inget i takfötterna.
Inga fläktar eller dylikt.
Jag skulle välja någon annan än Isolerab. Har själv anlitat dem, trodde dom var seriösa efter allt bra som går att läsa om dem på Reco, men jag känner mig lurad. Dom gjorde inte jobbet enligt avtalet, kompletterade men misslyckades, nyttjade icke utbildad personal och följde inte beskrivningar enligt sin certifiering. Upplever nu, precis som Hosjö/Falun mer fukt på vinden än innan tilläggsisoleringen. Har dom förstört min vind? Vad ska jag göra? Kanske be seriösa företag enligt förslag besikta utfört arbete.M mixaren skrev:Hej
Jag kan tala om vad som hände mina tre grannar här i Hosjö utanför Falun.
Efter att isolerab tilläggsisolerat deras vindar bildades det mera fukt och is på deras vindar. Efter påpekande så installerade isolerab in fläktar på deras vindar för att motverka problemet. De bjöd på fläktarna som tur var, men problemet kvarstår.
Mitt råd är att kontakta ocab, Anticimex eller polygon för en besiktning av vinden. Sedan höra vad deras åtgärdsplan är.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Få bort mögel från inredning / säten bil.
Verktyg & Maskiner -
Vattenmätare för att veta när man borde tömma tanken.
Fritidshus -
Omöjliga skruvar vid bortmontering av köksskåp
Inredning -
Vad är denna "plattform" till för och hur tar man bort den?
Golv -
Hur långt in från husknuten bör fasadbelysningen sitta
Belysning