Isolering
Fideliox: [citat] Faktiskt funderat på liknande. Bygga ihop en frigolit/cellplast låda fast utan botten. Så kan man bara lyfta den över hålet innan man stänger luckan. 😂
Anders036: Hej! Jag skruvade ner en gipsskiva i vårt garage för att inspektera den impregnerade syllen inför syllbyte. Såg då att diffunsionsspärren inte var tät nertill utan helt öppen. Är det en korrekt montering eller har ni några bättre förslag på lösningar?
Patrik Hazard: Jag planerar att bygga en liten tillbyggnad om ca tre kvm för att få en fungerande entre till huset. Det blir plintgrund ell möjligen en väldigt välventilerad krypgrund till detta. Väggar och tak kommer jag bygga med ångbroms kombinerat med cellulosaisolering. Hur petigt är det med golvet egentligen? Konstruktionen kommer bestå av klinker, golvgips, golvspån med vattenburen golvvärme,
Snubben123: [citat] Det var en bra poäng. Borde väl kunna trycka in en del träfiberull eller vad det nu heter.
jonaserik: Du skriver ull och markskivor vad för skivor. har jag uppfattat rätt, från grund - platon - ull - duk. var finns någon skiva.
Preppie: Bor idag i ett hur byggt -38. I stort sett allt är renoverat och åtgärdat förutom isoleringen på vinden. Idag är det vad jag antar vara torv som isolering och bara runt 10cm tjockt lager. Jag har problem med att hålla bra värme på ovanvåning och gissar att torven är en bov i dramat. Jag har två frågor i en här. 1. Måste all torv bort först eller skulle det funka att fylla på med
Karam 12: [citat] För mig det drar mest där väggen möter golvet
frasse1972: Vill börja med att önska alla ett Gott nytt år. Har kommit till det stadiet att golvet ska läggas i vår villavagn som vi håller på att renovera men blev lite osäker. Vi har lagt asfaboard sen stenull nu ska golvspånet på. vad jag förstått det som så ska man inte ha någon ångspärr i golvet men hur lägger man skivorna? Känns lite fel att lägga skivorna direkt på stålramen.
Trrttsch: [citat] Det blev nog c:a 10 timmar. Vi kan prova 20 nästa nyår. 😊
Erik9005: Tycker häftklammer funkar bra för skarvar, går snabbt att sätta en massa så det blir tätt.
Anonymiserad 405730: [citat] Några små hål kommer inte att förstöra ditt hus detta med tejpning har gått till absurdum.. Men gör så gott ni kan så blir det bra 😊
Anonymiserad 405730: [citat] Men dom är antingen av högre kvalitet eller behandlade med något, dom är inte det vanligaste använda materialet i detta fallet.. Men får du en bra o tät konstruktion så kan din idé fungera..
Oldboy: Om fukten inte kan vandra fritt utåt så hade jag säkrat en luftspalt mellan isolering och yttertak. Det finns de som tycker man kan skippa luftspalt och använda ångbroms. Den lösningen tror jag på när/om den visat att den fungerar om ca 100 år. Om taken inte ruttnat upp då så kanske det är en alternativ lösning. De hypoteser/teorier och tester som jag läst om indikerar att det
Hybro: Du får fixa en luftriktare som skickar luftströmmen åt sidan, inte mot porten, så är problemet löst. Skär upp ett 1/4 fat för t ex olja.. i två delar. Riktar luftströmmen fint åt sidan
Rabbithole: Antingen pratar man med dom eller så gör man som man vill och hoppas ingen bryr sig. Man kan säga att man vill återfylla ihopsjunket spån med nytt spån. Om det ligger grovt bös i bjälklaget som kan skapa luftfickor rensa bort dessa och sen på med sågspån. Stavparketten vill nog golvläggaren lägga på ett stabilt underlag, så då får du nog lägga en stegljudsdämpande matta på
Antemoo: [citat] Brandfilt eller svetsduk skulle fungera fint. Jag räknar med att du tar bort isolationen och bara täcker grillen temporärt. Brandfilt och keramisk fiber t.ex firemaster skulle fungera ypperligt annars kan du nog byta ut isoleringen till Rockwool, paroc eller annat med 128kg/m3 i densitet. Högre är bättre
JDA: [citat] Japp, torr och varm källare. Tack för era svar, då känner jag mig ännu mer säker på att den inte fyller någon viktig funktion jag helt missat.
Erik9005: Vindavledare längst ner: https://www.bauhaus.se/vindavledare-tecca-c1200-1240x1242mm Därefter luftspaltskiva: https://www.bauhaus.se/luftspaltsskiva-tecca-c1200-1560x1242mm?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA-bmsBhAGEiwAoaQNmkV9U87Z2DURJ9lWmy4Q1EIxXs7Wy7nRAm2H55o0ObImnOkg_iW_MxoC7VIQAvD_BwE Blir nog lättare att koppla ihop två produkter som passar varandra. Börja nerifrån och stick dem i varandra.
Oldboy: [citat] Ok. Min tanke var att om det legat en tät skiva ovanpå isoleringen så gör det att inträngande fukt i isoleringen har mkt svårt att torka ut. Plast nedåt och skiva uppåt. Vanlig vindpapp eller en byggisolermatta med pappad ovansida hade varit bättre än en skiva. Samma sak med ett vanligt råspontsgolv då fukt ventileras/transporteras rätt väl genom alla skarvar.
Oldboy: Det är just det som är kruxet. Det är svårt att få till rätt åtgärder i gamla grunder så att man inte förvärrar något annat när man försöker åtgärda ett problem. Om det är timmerhus så antar jag att det står på en naturstensgrund? Det gör det svårt att t ex få till en "varmgrund" mha isolering på grundmurar och mark. Om det är lika torrt i grunden hela året så fungerar
Oldboy: Ser ut att vara omfattande värmeläckage i taket, se markerat där snön smält. Om det ligger 60 cm lösull så finns det uppenbarligen stora/många luftläckagespalter från bostaden och upp förbi isoleringen. [bild] Det ser ut som att det endast är fullt snödjup på de delar av taket som ligger utanför huskroppen...
leachim: Hej! Ska bygga upp undertak av mitt uterum som varit ett tidigare takutsprång över altanen som av naturliga skäl inte varit isolerat. Men som jag nu då ska isolera då uterummet är vår/höst plus med golvvärme. Tänkte bygga upp det i följande ordning inifrån: Undertak, vindpapp och 145mm rockwool stenull. På så vis bibehåller jag ordentligt avstånd upp mot undertaksplasten samt får
Ulltand: Ångspärr högst upp i golvet är helt ok om huset värms upp lite mot omgivningen som i ditt fall. Borde inte behöva någon värmekabel om pexrören ligger direkt under golvplanken om du håller 15 C inne på vintern. Rören har stor böjradie vilket kan göra det svårt att få ut dem ut golvet på ett bra sätt.
O: [citat] Att metallen utvidgar sig när den värms så den bågnar och sedan drar ihop sig när den svalnar så den blir plan igen är ren fysik. Det händer samma varje gång. Oavsett vad som är under. På undersidan av RF-diskbänken Olofsjön från IKEA som vi diskuterar finns två st tvärgående balkar/skenor i samma FR-metall som ovansidan. [citat] Dessa RF-balkar är förstyvningar som
Hetofestlig: Fick ihop det mesta på en dag. Isoleringplattorna passade som en smäck både på bredd och längd. Kvarstår är finlir såga till hörnen på skivorna och skruva fast dem. Nu kan minusgraderna komma. Låter det ligga i ett år och kollar så ingen fukt ligger under träskivorna.
Fredrik_THE: håller med alternativ 1 känns enklast att få till. Funderar däremot på att köra cellulosa skivor pga av att det är inte så mkt isolering det handlar om. Plus att det kliar så jävligt av att hantera glasull eller stenull
Oldboy: Om radiatortemperaturen är 37C så kan det grovt jämföras med en LLVP. Tittade på en golvmodell (Daikin Golvmodell FVXTM-A). Den blåser 112 l/s (402 m3/tim) vid medelhastighet. Där någonstans bör alltså en fläkt ligga för att få ut tillräckligt med värme från 37C radiator. Kanske låg hastighet räcker. Isf 80 l/s (288 m3/tim). Eller kanske tyst hastighet räcker. Isf 67 l/s (240
HusHelp: [citat] Tack för trådtipset, ska spana in! Så bra med bilder stegvis. 👍 Ja takhöjden är verkligen ett problem. Jag fick avbeställa ett powerrack jag först trodde skulle få plats. Jag tror att vi kan få till mer takhöjd genom att riva innertaket där är nu och isolera uppe vid taket istället. Jag tror det är öppet upp. Enda som är kvar i vägen så är bjälkarna, men man kan