Isolering
ZaneP: @Stonecastle @BKov I see it has been around 3 years since the discussion - I am in a similar situation now, trying to figure out an insulation for the plankhus, and wanted to know how did your projects turn out? :)
Fjonken: Jag satte lättbetongsblock i fix i min källare, sen puts och difföppen färg från sto. Blev stor skillnad
BirgitS: [citat] Kanske inte släpper in tillräckligt med friskluft om det sugs ut mycket av takfläkten. Det jag tänker på är att även om det är dålig isolering under golvet eller något liknande så ska det ju normalt vara lättare för fläkten att dra in luft genom tilluftsventilerna än under golvlisterna. Normalt har man 1-2 friskluftsventiler i vardagsrum och liknande rum också för att få
BirgitS: Bitumen (kallas ibland för tjära) användes för typ 50 år sen som fuktspärr i badrumsgolv så det håller tätt mot mindre mängd vatten. Sen brukar hus söderöver vara byggda i betong och på ett sånt sätt att de tål en del vatten. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bitumen
Hailuke: [citat] Precis det jag har tänkt, och vad jag har lyckats googla mig till är att lösullen inte gör samma jobb som spånet (att ta hand om fukten) och har därför bestämt mig att ta bort spånet och innertaket för att sätta diffusionsspärr för att få en frisk vind
johan_paz: Då min bättre hälft tröttnat på att ha enorma mängder färgburkar inne i huset på vårt sommarställe så behöver jag fixa frostfri förvaring någon annanstans. Jag har ett litet rum i ladan som tillhör sommarhuset som är murat hela vägen upp till tak, ca 1,5x1m Tanken var att isolera invändigt med cellplast, den blå starka (300?) på golvet med någon skiva över, och vanlig 45mm
ricebridge: Näeh, går det inte att använda stålreglar så går det inte. Min tanke är bara den att trä är ett utmärkt akustiskt material, vilket musikinstrumentbyggare vetat om i tusentals år. Så det vill man undvika (så länge det inte är i fiber- eller spånform förstås) så mycket som möjligt.
Anaii: Är det problem med dräneringen så märker du det. Det blir fuktfläckar och puts släpper från väggen. Om det inte märks några problem så har du å ena sidan en fungerande dränering och jag skulle därför inte röra den. Å andra sidan är den gammal så jag skulle spara en buffert utifall att den skulle behöva åtgärdas i framtiden.
OlssonTobias: Jag håller på att bygga ett kontor inne i mitt garage. Tidigare har det varit ett duvslag, så jag har rivit precis allt som fanns på väggar och tak. Fasaden är putsad, så utifrån är det puts, nät, cellplast, råspont och sen reglar. Tidigare varit det isolering i regelverket. Min tanke är att lägga till följande: * Vindskyddsduk * Nytt regelverk 95mm med isolering * Ångspärr * Nytt
bygges: Har en helt oisolerad del av vägg med leca block, luftspalt och gips. Bakom leca blocken är det mark, sannolikt fuktig större delen av året då luftfuktigheten i luftspalten är upp mot 80-90%, jämfört 30% utomhus. Luften i luftspalten håller i princip samma temperatur som utomhus så det drar kallt från väggen vintertid, blåser iskyla från eluttag etc. Har haft stenullsbitar på prov
Installation: [citat] Nja folk är mer eller mindre mottagliga för fakta och kunskap. Effekten i watt säg att 10dB är 100 watt då är 12 dB 10000 watt. Ljudtrycket följer väl watten om jag minns rätt. Men det tappar trycket rätt fort efter ljudkällan. I effekt och tryck. Längden på ljudvågorna bestämmer vad som ger efterklang, resonans osv. Rummets dimensioner bestämmer stående vågorna på
andreaswestberg: 90mm 🙃..
Pontusullvan: Hej Är lite fundersam på hur vi ska isolera bakom våran tv vägg. Det byggdes en ny vägg 25cm framför ytterväggen för att kunna få in tv bänk och el osv i väggen. Där är det nu ett dödutrymme upp till övervåningen utan isolering. Se bilder. Kan vi fylla hela detta utrymme med lösull eller kan det bli problem med fukt eller liknande då? Gammalt trä hus utan någon plast i
Apoptos: Håller på med ett långsiktigt projekt som innebär att jag kommer flytta ut bergvärmepump till ett förråd. På sikt kan det även bli så att batteri till solceller samt eventuellt FTX-aggregat monteras i samma förråd. Är dock endast ca 6 kvm så mycket mer får inte plats. I nuläget är förrådet oisolerat och en del av carporten. Grunden till huset är isolerad betongplatta på mark.
Espen64: [citat] Ja jag inser nu att vi måste nog göra det. Mitt problem är att det fins två lika danna tak som har samma status, och som också måste efterses..😥. Tack för svar
Alfredo: [citat] Fast så länge inte alla lägenheter har problem har jag rätt rent matematiskt. Edit: Dessutom borde en gemensam upphandling i föreningens regi kunna ge lägre kostnader än om de boende var och en ska åtgärda på egen hand.
Fjonken: Bila ut allt, grusa av, cellplast sen spackla på det.
Installation: [citat] Precis hissdirektivet och säkerhetsbesiktningen gör det problematiskt. Minst sagt
morr: Jag ser fram emot recension av slutresultatet @Anna-B! Sitter med exakt samma sak och försöker bestämma mig för vilken lösning jag ska välja… det är ju det där med begränsad yta. Plus att jag har en hiskelig massa böcker, kanske kunde gå att använda dem som ljudisolering 😉 För andra med samma problem så fick jag tips i annan tråd om en tillverkares handbok för deras
FrippeFlyer: Hejsan... Dagens dilemma... Har tilläggsisolerat enligt standard: - Bort med gammal panel och gammal masonit så att jag lägger ny isolering 45mm mot gammal isolering, och därefter vindskyddsfolie och luftspalt innan ny panel. Dilemma: balkongtaket vilar på en 45x45 som sitter på den gamla panelen (enligt bild). Den delen av den gamla panelen blir svår att få loss. 45x45-regeln hamnar i
Ele&co: [citat] Det är inte enkelt då jag inte jobbar i branschen :-) men ska försöka kolla lite
Matti_75: 400mm gäller vindsisoleringen. Snedtak räknas inte som det och där är kravet min 300mm.
Nacka3: [citat] Risken om det är för oisolerat under vattenburen golvvärme är väl att värmen går nedåt istället för uppåt. Det är inget problem som uppstod för dig?
marcus20: Hej! Har precis köpt hus för andra gången. Detta hus är i behov av renovering och det mesta ska vi leja bort. Är väldigt grön på allt som har med bygg och renovering att göra men vill försöka göra så mycket som möjligt själv. Till huset finns en del bestående av garage, tvättstuga och förråd. Garaget är i sin tur separerat från tvättstugan och förrådet, vilka idag är
Krewlir: renovering av vår gillestuga i ett sutteränhus. Gillestugan ligger en halv trappa ner där halva väggen är ovan mark. Idag är det gjutet golv med uppreglat golv med glasull, råspont och laminat. Planen är att detta ska bort. Vad tror ni om att riva bort allt ner till betongplattan, isolera med 100mm cellplast, gjuta betong över och på med golvvärme?